ارزش و اهميت اخلاص


اخلاص، معيار ارزش عبادت، مقامي از مقامات مقربان الهي و هدف دين است. هر كس آن را يافت، موهبتي الهي نصيبش گشته كه به وسيله آن به مقامات بزرگي خواهد رسيد. چرا چنين نباشد، در حالي كه خداوند متعال، بندگانش را به آن امر كرده، مي فرمايد:
«فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون ؛ (1)
خدا را بخوانيد، در حالي كه تنها براي او در دين اخلاص مي ورزيد، اگر چه كافران را ناخوش آيد.»

در سخنان پيشوايان معصوم عليهم السلام، تعابير گوناگوني، از قبيل بهترين عبادت، ثمره عبادت، غايت دين، عبادت مقربان الهي و مانند آن درباره فضيلت اخلاص آمده است. در اهميت اخلاص همين بس كه شرط قبولي عمل است و اگر در عملي موجود نباشد، بي هدف و بي نتيجه خواهد بود. از اين رو، علي عليه السلام فرمود:
«مَنْ لَمْ يَصْحَبِ الْإِخْلَاصُ عَمَلَهُ لَمْ يُقْبَل ؛ (2)
عمل هر كس كه با اخلاص همراه نباشد، قبول نمي شود.»

در خطبه شعبانيه مي خوانيم:
«فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ؛ (3)
با انگيزه و نيت صادقانه و دلي پاك و روحي وارسته از خدا مسئلت كنيد.»

حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها مي فرمايد:
«مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ (4)
كسي كه عبادت هاي خالصانه خود را به سوي خدا فرستد، پروردگار بزرگ، برترين مصلحت او را به سويش فرو خواهد فرستاد.»

پاورقي

1- سوره مباركه غافر، آيه 14.
2- تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 155.
3- الأمالي (للصدوق)، ص 93.
4- عدة الداعي و نجاح الساعي، ص 233.

بازگشت