اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز
(مسأله 1542) بعد از مرگ انسان، ميشود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده، ديگري را اجير كنند، يعني به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد. و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.
(مسأله 1543) انسان ميتواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان عليهم السلام، از طرف زندگان اجير شود، و نيز ميتواند كار مستحبي را انجام دهد، و ثواب آنرا براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.
(مسأله 1544) كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روي تقليد صحيح بداند. يا آن كه عمل باحتياط كند در صورتي كه موارد احتياط را كاملا بداند.
(مسأله 1545) اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد ولازم نيست اسم او را بداند، پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز ميخوانم كه براي او اجير شده ام كافيست.
(مسأله 1546) اجير بايد عمل را بقصد آنچه در ذمه ميت است بجا آورد و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آن را براي او هديه كند كافي نيست.
(مسأله 1547) بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند عمل را انجام ميدهد.
(مسأله 1548) كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند، اگر بفهمند كه عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرند.
(مسأله 1549) هر گاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه، همينكه مورد اطمينان باشد و بگويد انجام داده ام كافي است. و همچنين اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه، بنابر صحت آن بگذارد.
(مسأله 1550) كسي كه عذري دارد مثلا با تيمم يا نشسته نماز ميخواند نميشود براي نمازهاي ميت اجير كرد، اگر چه نماز ميت هم همان طور قضا شده باشد.
(مسأله 1551) مرد براي زن و زن براي مرد ميتواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد اجير بتكليف خود عمل نمايد.
(مسأله 1552) در قضاي نمازهاي ميت ترتيب واجب نيست مگر در نمازهائي كه اداء آنها ترتيب دارد مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز چنان كه سابقا گذشت.
(مسأله 1553) اگر با اجير شرط كنند كه عمل را بطور مخصوصي انجام دهد بايد همان طور بجا آورد، و اگر با او شرط نكنند، بايد در آن عمل بتكليف خود رفتار نمايد، واحتياط مستحب آنست كه از وظيفه خودش وميت هر كدام كه باحتياط نزديكتر است، بآن عمل كند، مثلا اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است، سه مرتبه بگويد.
(مسأله 1554) اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.
(مسأله 1555) اگر انسان چند نفر را براي نماز قضاي ميت اجير كند، بنابر آنچه در مسأله (1552) گفته شد لازم نيست براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد.
(مسأله 1556) اگر كسي اجير شود كه مثلا در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند وپيش از تمام شدن سال بميرد، بايد براي نمازهائي كه ميدانند بجا نياورده، ديگري را اجير نمايند، و اگر احتمال ميدهند كه بجا نياورده بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرند.
(مسأله 1557) كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند، اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند، اگر قادر بر عمل بوده اجاره صحيح و اجاره كننده ميتواند اجرة المثل باقيمانده را بگيرد يا آن كه اجاره را فسخ نموده، و اجرة المثل مقداري را كه بجا آورده كسر و مابقي را بگيرد و اگر قادر نبوده اجاره نسبت بما بعد فوت اجير باطل است و ميتواند اجرة المسماي باقيمانده را گرفته يا آن كه اجاره مقدار گذشته را فسخ نموده و اجرة المثل او را بدهد، و اگر شرط نكرده باشند كه خودش بخواند بايد ورثه اش از مال او كسي را اجير بگيرند اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست.
(مسأله 1558) اگر اجيز پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بعد از عمل بدستوري كه در مسأله قبلي ذكر شد. اگر چيزي از مال او زياد آمد، در صورتيكه وصيت كرده باشد وورثه اجازه بدهند، براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند.



بازگشت