اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز
مسأله 1533 - بعد از مرگ انسان، مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورد، ديگري را اجير كنند يعني به او مزد دهند كه آن ها را بجا آورد. و اگر كسي بدون مزد هم آن ها را انجام دهد صحيح است.
مسأله 1534 - انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان (عليهم السلام)، از طرف زندگان اجير شود، و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.
مسأله 1535 - كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را روي تقليد صحيح بداند.
مسأله 1536 - اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد. و لازم نيست اسم او را بداند. پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافي است.
مسأله 1537 - اجير بايد خود را به جاي ميت فرض كند و قصد كند انجام آن چه را كه بر ميت در حال حياتش واجب بوده است آن را قضا نمايد و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آن را براي او هديه كند كافي نيست.
مسأله 1538 - بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند كه نماز را مي خواند و اگر شك داشته باشند كه صحيح انجام مي دهد يا نه اشكال ندارد.
مسأله 1539 - كسي كه ديگري را براي نمازهاي ميت اجير كرده اگر بفهمد كه عمل را بجا نياورده، يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.
مسأله 1540 - هر گاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه اگر چه بگويد انجام داده ام، بايد دوباره اجير بگيرد. ولي اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم نيست.
مسأله 1541 - كسي را كه عذري دارد و مثلاً نشسته نماز مي خواند نمي شود براي نمازهاي ميت اجير كرد، بلكه بنابر احتياط واجب بايد كسي را هم كه با تيمم يا جبيره نماز مي خواند اجير نكنند.
مسأله 1542 - مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد.
مسأله 1543 - لازم نيست قضاي نمازهاي ميت به ترتيب خوانده شود، ولي اگر بدانند كه ميت ترتيب نمازهاي خود را مي دانسته بهتر است قضاي آن ها را به ترتيب انجام دهند.
مسأله 1544 - اگر با اجير شرط كنند كه عمل را به طور مخصوصي انجام دهد، بايد همانطور بجا آورد. و اگر با او شرط نكنند، بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد، و احتياط مستحب آن است كه از وظيفه خودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديك تر است به آن عمل كند مثلاً اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است، سه مرتبه بگويد.
مسأله 1545 - اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.
مسأله 1546 - اگر ميت ترتيب نمازهائي را كه قضا شده مي دانسته و انسان بخواهد براي آن نمازها اجير بگيرد لازم نيست براي هر كدام آن ها وقتي را معين نمايد مثلاً اگر با يكي از آن ها قرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، لازم نيست با ديگري قرار بگذارد كه از ظهر تا شب بخواند و نيز لازم نيست نمازي را كه در هر دفعه شروع مي كند معين نمايد مثلاً قرار بگذارد اول نمازي را كه مي خواند صبح باشد يا ظهر يا عصر و هم چنين لازم نيست با آن ها قرار بگذارد كه در هر دفعه نماز يك شبانه روز را تمام كنند و اگر ناقص بگذارند آن را حساب نكنند و دفعه بعد نماز يك شبانه روز را از سر شروع نمايند بلكه مي تواند هر يكي از آن ها را از براي قضا مقداري معين مثل يك ماه يا يك سال از نمازهاي فوت شده ميت اجير نمايد.
مسأله 1547 - اگر كسي اجير شود كه مثلاً در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بايد براي نمازهائي كه مي دانند بجا نياورده ديگري را اجير نمايند بلكه براي نمازهائي هم كه احتمال مي دهند بجا نياورده بايد بنابر احتياط واجب اجير بگيرند.
مسأله 1548 - كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند، اگر پيش از تمام كردن نماز بميرد و اجرت همه آن ها را گرفته باشد، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند، بايد اجرت مقداري را كه نخوانده از مال او به ولي ميت بدهند، مثلاً اگر نصف آن ها را نخوانده، بايد نصف پولي را كه گرفته از مال او به ولي ميت بدهند، و اگر شرط نكرده باشند، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند، اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست.
مسأله 1549 - اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بايد از مال او براي نمازهائي كه اجير بوده ديگري را اجير نمايند و اگر چيزي زياد آمد، در صورتي كه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش برسانند.



بازگشت