اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز
(مسئله1542) بعد از مرگ انسان, مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده, ديگري را اجير كنند, يعني به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد، و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.

(مسئله1543) انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان عليهم السلام از طرف زندگان اجير شود, و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد, و ثواب آنرا براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.

(مسئله1544) كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده, بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روي تقليد صحيح بداند، يا آنكه عمل به احتياط كند در صورتيكه موارد احتياط را كاملاً بداند.

(مسئله1545) اجير بايد موقع نيت, ميت را معين نمايد و لازم نيست اسم او را بداند, پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافي است.

(مسئله1546) اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمه ميت است بجا آورد و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آنرا براي او هديه كند كافي نيست.

(مسئله1547) بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند عمل را بطور صحيح انجام انجام مي دهد.

(مسئله1548) كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند, اگر بفهمند كه عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده, بايد دوباره اجير بگيرند.

(مسئله1549) هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه, اگر چه بگويد, انجام داده ام, بايد دوباره اجير بگيرد، ولي اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه, بنابر صحت آن بگذارد.

(مسئله1550) كسي كه عذري دارد مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مي خواند نمي شود براي نمازهاي ميت اجير كرد, اگر چه نماز ميت هم همانطور قضا شده باشد.

(مسئله1551) مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تكليف خود عمل نمايد.

(مسئله1552) در قضاي نمازهاي ميت ترتيب واجب نيست، مگر در نمازهايي كه اداء آنها ترتيب دارد, مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يك روز چنان كه سابقا گذشت.

(مسئله1553) اگر با اجير شرط كنند كه عمل را بطور مخصوصي انجام دهد بايد همانطور بجا آورد, و اگر با او شرط نكنند, بنابر احتياط واجب بايد در آن عمل آنچه از وظيفه خودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديك تر است, به آن عمل كند, مثلاً اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است, سه مرتبه بگويد.

(مسئله1554) اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند, بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.

(مسئله1555) اگر انسان چند نفر را براي نماز قضاي ميت اجير كند, بنابر آنچه در مسئله -1552- گفته شد لازم نيست براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد.

(مسئله1556) اگر كسي اجير شود كه مثلاً در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد, بايد براي نمازهايي كه مي دانند بجا نياورده, ديگري را اجير نمايند, و اگر احتمال مي دهند كه بجا نياورده بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرند.

(مسئله1557) كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند, اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد, چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند, بايد اجرت مقداري را كه نخوانده از مال او به ولي ميت بدهند مثلاً اگر نصف انها را نخوانده بايد نصف پولي را كه گرفته از مال او به ولي ميت بدهند و اگر شرط نكرده باشند بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست.

(مسئله1558) اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد, بايد از مال او براي نمازهايي كه اجير بوده ديگري را اجير نمايند و اگر چيزي زياد آمد, در صورتيكه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند, براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند, و اگر اجازه ندهند ثلث آنرا به مصرف نماز خودش برسانند.


بازگشت