نماز آيات


نماز آيات
(مسئله1500) نماز آيات كه دستور آن بعداً گفته خواهد شد, بواسطه چهار چيز واجب مي شود:

-اول- گرفتن خورشيد؛

-دوم- گرفتن ماه, اگر چه مقدار كمي از آنها گرفته شود و كسي هم از آن نترسد.

-سوم- زلزله، اگرچه كسي هم نترسد؛

-چهارم- رعد و برق و بادهاي سياه و سرخ و مانند اينها از آيات آسماني در صورتيكه بيشتر مردم بترسند و همچنين است در حوادث زميني مانند فرو رفتن آب دريا و افتادن كوه كه موجب ترس اكثر مردم شود.

(مسئله1501) اگر از چيزهايي كه نماز آيات براي آنها واجب است بيشتر از يكي اتفاق بيفتد, انسان بايد براي هر يك از آنها يك نماز آيات بخواند, مثلاً اگر خورشيد بگيرد و زلزله هم بشود, بايد دو نماز آيات بخواند.

(مسئله1502) كسي كه چند نماز آيات بر او واجب است, اگر همه آنها براي يك چيز بر او واجب شده باشد, مثلاً سه مرتبه خورشيد گرفته و نماز آنها را نخوانده است, موقعي كه قضاي آنها را مي خواند لازم نيست معين كند كه براي كدام دفعه آنها باشد و همچنين است اگر چند نماز براي رعد و برق و بادهاي سياه و سرخ و مانند اينها بر او واجب شده باشد ولي اگر براي آفتاب گرفتن و ماه گرفتن و زلزله يا براي دو تاي اينها نمازهايي بر او واجب شده باشد بنابر احتياط واجب بايد موقع نيت معين كند نماز آياتي را كه مي خواند براي كداميك آنها است.

(مسئله1503) چيزهايي كه نماز آيات براي آنها واجب است, در هر جايي اتفاق بيفتد, فقط مردم همانجا بايد نماز آيات بخوانند و بر مردم جاهاي ديگر واجب نيست و اگر مكان آنها به قدري نزديك باشد كه با آن شهر يكي حساب شود نماز آيات بر آنها هم واجب است.

(مسئله1504) از وقتي كه خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مي كند انسان بايد نماز آيات را بخواند و بنابر احتياط واجب بايد به قدري تأخير نيندازد كه شروع به باز شدن كند.

(مسئله1505) اگر خواندن نماز آيات را به قدري تأخير بيندازد كه آفتاب يا ماه شروع به باز شدن كند, بنابر احتياط واجب بايد نيت اداء و قضا نكند, ولي اگر بعد از باز شدن تمام آن, نماز بخواند بايد نيت قضا نمايد.

(مسئله1506) اگر مدت گرفتن خورشيد يا ماه به اندازه خواندن يك ركعت نماز يا كمتر باشد, نمازي كه مي خواند ادا است, و همچنين است اگر مدت گرفتن آنها بيشتر باشد، ولي انسان نماز را نخواند, تا به اندازه خواندن يك ركعت به آخر وقت آن مانده باشد.

(مسئله1507) موقعي كه زلزله و رعد و برق و مانند اينها اتفاق مي افتد, انسان بايد فوراً نماز آيات را بخواند به نحوي كه در نظر مردم تأخير محسوب نشود و اگر تأخير كرد, معصيت كرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند اداء است.

(مسئله1508) اگر گرفتن آفتاب يا ماه را نداند و بعد از باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده, بايد قضاي نماز آيات را بخواند, ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نيست.

(مسئله1509) اگر عده اي بگويند كه خورشيد يا ماه گرفته است, چنانچه انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان شخصي پيدا نكند و نماز آيات نخواند و بعد معلوم شود راست گفته اند، در صورتيكه تمام خورشيد يا ماه گرفته باشد, بايد نماز آيات را بخواند, ولي اگر مقداري از آن گرفته باشد, بنابر احتياط خواندن نماز آيات بر او واجب است و هم چنين است اگر دو نفر كه عادل بودن آنان معلوم نيست, بگويند خورشيد يا ماه گرفته, بعد معلوم شود كه عادل بوده اند مثلاً اگر بگويند آفتاب فلان ساعت شروع به باز شدن مي كند احتياطاً بايد نماز را تا ان وقت تأخير نياندازد.

(مسئله1510) اگر انسان به گفته كساني كه از روي قاعده علمي وقت گرفتن خورشيد و ماه را مي دانند, اطمينان پيدا كند كه خورشيد يا ماه گرفته, بنابر احتياط واجب بايد نماز آيات را بخواند، و نيز اگر بگويند فلان وقت خورشيد يا ماه مي گيرد و فلان مقدار طول مي كشد و انسان به گفته آنان اطمينان پيدا كند, بنابر احتياط واجب بايد به حرف آنان عمل نمايد.

(مسئله1511) اگر بفهمد نماز آياتي كه خوانده باطل بوده, بايد دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نمايد.

(مسئله1512) اگر در وقت نماز يوميه نماز آيات هم بر انسان واجب شود, چنانچه براي هر دو نماز وقت دارد, هر كدام را اول بخواند اشكال ندارد, و اگر وقت يكي از آن دو تنگ باشد اول آنرا بخواند, و اگر وقت هر دو تنگ باشد, بايد اول نماز يوميه را بخواند.

(مسئله1513) اگر در بين نماز يوميه بفهمد كه وقت نماز آيات تنگ است, چنانچه وقت نماز يوميه هم تنگ باشد, بايد آنرا تمام كند بعد نماز آيات را بخواند، و اگر وقت نماز يوميه تنگ نباشد, آنرا بشكند و اول نماز آيات و بعد نماز يوميه را بجا آورد.

(مسئله1514) اگر در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميه تنگ است, بايد نماز آيات را رها كند و مشغول نماز يوميه شود و بعد از آنكه نماز را تمام كرد پيش از انجام كاري كه نماز را به هم بزند, بقيه نماز آيات را از همانجا كه رها كرده بخواند.

(مسئله1515) اگر در حال حيض يا نفاس زن، آفتاب يا ماه بگيرد, نماز آيات بر او واجب نيست ولي احتياط واجب آن است كه قضاي آنرا بجا آورد و اگر زلزله يا رعد و برق و مانند اينها اتفاق بيفتد احتياط واجب آن است كه بعد از پاك شدن نماز آيات را بخواند.


بازگشت