شرط ششم


شرط ششم
(مسئله841) -شرط ششم- لباس مرد نمازگزار حتي عرق چين و بند شلوار او بنابر احتياط بايد ابريشم خالص نباشد و در غير نماز هم پوشيدن آن براي مردان حرام است.

(مسئله842) اگر تمام آستر لباس، يا مقداري از آن، ابريشم خالص باشد پوشيدن آن براي مرد حرام و نماز در آن باطل است.

(مسئله843) لباسي را كه نمي داند از ابريشم خالص است يا چيز ديگر، جائز است بپوشد و نماز در آن نيز اشكال ندارد.

(مسئله844) دستمال ابريشمي و مانند آن، اگر در جيب مرد باشد اشكال ندارد, و نماز را باطل نمي كند.

(مسئله845) پوشيدن لباس ابريشمي براي زن, در نماز و غير نماز اشكال ندارد.

(مسئله846) پوشيدن لباس غصبي و ابريشمي خالص و طلا باف، در حال ناچاري مانعي ندارد, و نيز كسي كه ناچار است لباس بپوشد و لباس ديگري غير از اينها ندارد, مي تواند با اين لباسها نماز بخواند.

(مسئله847) اگر غير از لباس غصبي و لباسي كه از مردار تهيه شده، لباس ديگري ندارد, و ناچار نيست لباس بپوشد, به دستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز بخواند.

(مسئله848) اگر غير از لباسي كه از حيوان حرام گوشت تهيه شده لباس ديگري ندارد، چنانچه در پوشيدن لباس ناچار باشد, مي تواند با همان لباس نماز بخواند، و اگر ناچار نباشد، بايد به دستوري كه براي برهنگان گفته شد، نماز را بجا آورد, و بنا بر احتياط واجب يك نماز ديگر هم با همان لباس بخواند.

(مسئله849) اگر مرد غير از لباس ابريشمي خالص يا طلا باف, لباس ديگري نداشته باشد, چنانچه در پوشيدن لباس ناچار نباشد, بايد به دستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز بخواند.

(مسئله850) اگر چيزي ندارد كه در نماز عورت خود را با آن بپوشاند، واجب است اگر چه به كرايه يا خريداري باشد, تهيه نمايد؛ ولي اگر تهيه آن به قدري پول لازم دارد كه نبست به دارايي او زياد است يا طوري است كه اگر پول را به مصرف لباس برساند، به حال او ضرر دارد, بايد به دستوري كه براي برهنگان گفته شد، نماز بخواند.

(مسئله851) كسي كه لباس ندارد, اگر ديگري لباس به او ببخشد يا عاريه دهد, چنانچه قبول كردن آن براي او مشقت نداشته باشد، بايد قبول كند, بلكه اگر عاريه كردن يا طلب بخشش براي او سخت نيست, بايد از كسي كه لباس دارد, طلب بخشش يا عاريه نمايد.

(مسئله852) پوشيدن لباسي كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن، براي كسي كه مي خواهد آنرا بپوشد معمول نيست, مثل آنكه اهل علم لباس نظامي بپوشد، در صورتيكه موجب هتك حرمت باشد، حرام است, و اگر با آن لباس نماز بخواند اشكال ندارد ولي احتياط مستحب آن است كه با آن لباس نماز نخواند.

(مسئله853) اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتيكه زي خود قرار دهد، حرام است، و نماز خواندن با آن حكم مسئله سابقه را دارد.

(مسئله854) كسي كه بايد خوابيده نماز بخواند، اگر لحافش از اجزاء حيوان حرام گوشت باشد، نماز در آن جايز نيستهر چند برهنه نباشد، و اگر نجس يا از ابريشم باشد، در صورتيكه پوشيدن بر آن صدق كند, نماز در آن نيز جايز نيست, ولي مجرد روي خود كشيدن آن عيبي ندارد و ضرر به نماز نمي رساند و اما تشك به هر حال عيب ندارد, مگر اينكه مقداري از آنرا به خود بپيچد كه در عرف پوشيدن گفته شود, در اينصورت حكم آن حكم لحاف است.


بازگشت