نماز آيات


نماز آيات

*مسأله 1507- نماز آيات كه دستور آن بعداً گفته خواهد شد، به واسطه چهار چيز واجب مي شود: اوّل ـ گرفتن خورشيد، دوم ـ گرفتن ماه اگرچه مقدار كمي از آنها گرفته شود و كسي هم از آن نترسد، سوم ـ زلزله اگرچه كسي هم نترسد، چهارم ـ رعد وبرق وبادهاي سياه وسرخ ومانند اينها در صورتي كه بيشتر مردم بترسند.

*مسأله 1508- اگر از چيزهائي كه نماز آيات براي آنها واجب است بيشتر از يكي اتّفاق بيفتد، انسان بايد براي هر يك از آنها يك نماز آيات بخواند، مثلاً اگر خورشيد بگيرد وزلزله هم بشود، بايد دو نماز آيات بخواند.

*مسأله 1509- كسي كه چند نماز آيات بر او واجب است، اگر همه آنها براي يك چيز بر او واجب شده باشد، مثلاً سه مرتبه خورشيد گرفته ونماز آنها را نخوانده است موقعي كه قضاي آنها را مي خواند، لازم نيست معيّن كند كه براي كدام دفعه آنها باشد و همچنين است اگر چند نماز براي رعد وبرق وبادهاي سياه وسرخ ومانند اينها بر او واجب شده باشد، ولي اگر براي آفتاب گرفتن وماه گرفتن وزلزله يا براي دوتاي اينها نمازهايي بر او واجب شده باشد، بنابر احتياط واجب بايد موقع نيّت معيّن كند نماز آياتي كه مي خواند براي كداميك آنها است.

*مسأله 1510- چيزهائي كه نماز آيات براي آنها واجب است، در هر شهري اتّفاق بيفتد، فقط مردم همان شهر بايد نماز آيات بخوانند وبر مردم جاهاي ديگر واجب نيست، ولي اگر مكان آنها به قدري نزديك باشد كه با آن شهر يكي حساب شود، نماز آيات بر آنها هم واجب است.

*مسأله 1511- از وقتي كه خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مي كند، انسان بايد نماز آيات را بخواند و بنابر احتياط واجب بايد به قدري تأخير نيندازد كه شروع بباز شدن كند.

*مسأله 1512- اگر خواندن نماز آيات را به قدري تأخير بيندازد كه آفتاب يا ماه شروع به باز شدن كند، در اين صورت بايد بنابر احتياط واجب نيّت ادا و قضا نكند، ولي اگر بعد از بازشدن تمام آن، نماز بخواند بايد نيّت قضا نمايد.

*مسأله 1513- اگر مدّت گرفتن خورشيد يا ماه به اندازه خواندن يك ركعت نماز باشد، نمازي كه مي خواند ادا است، و همچنين است اگر مدّت گرفتن آنها بيشتر باشد، ولي انسان نماز را نخواند تا به اندازه خواندن يك ركعت به آخر وقت آن مانده باشد ولي اگر كمتر از يك ركعت وقت دارد، احتياطاً نيّت اداء وقضاء ننمايد.

*مسأله 1514- موقعي كه زلزله ورعد وبرق ومانند اينها اتّفاق مي افتد، انسان بايد فوراً نماز آيات را بخواند و اگر نخواند معصيت كرده وتا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند اداء است مگر در آياتي كه زمان او به مقدار يك ركعت از نماز آيات بوده وخواندن نماز را از روي عصيان بتأخير بياندازد در اين صورت بنابر احتياط واجب بايد نيّت اداء وقضاء نكند.

*مسأله 1515- اگر بعد از باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده، بايد قضاي نماز آيات را بخواند، ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نيست.

*مسأله 1516- اگر عدّه اي بگويند كه خورشيد يا ماه گرفته است، چنانچه انسان از گفته آنان يقين پيدا نكند ونماز آيات نخواند و بعد معلوم شود راست گفته اند، در صورتي كه تمام خورشيد يا ماه گرفته باشد بايد نماز آيات را بخواند بلكه اگر مقداري از آن هم گرفته باشد، بنابر احتياط مستحبّ نماز آيات را بجا آورد ولي اگر دو نفر كه عادل بودن آنان معلوم نيست بگويند خورشيد يا ماه گرفته، بعد معلوم شود كه عادل بوده اند، بنابر احتياط واجب نماز آيات را بخواند.

*مسأله 1517- اگر انسان به گفته كساني كه از روي قاعده علمي وقت گرفتن خورشيد وماه را مي دانند، اطمينان پيدا كند كه خورشيد يا ماه گرفته، بنابر احتياط واجب بايد نماز آيات را بخواند، و نيز اگر بگويند فلان وقت خورشيد يا ماه مي گيرد وفلان مقدار طول مي كشد وانسان به گفته آنان اطمينان پيدا كند، بنابر احتياط واجب بايد به حرف آنان عمل نمايد مثلاً اگر بگويند آفتاب فلان ساعت شروع به باز شدن مي كند، احتياطاً بايد نماز را تا آنوقت تأخير نيندازد.

*مسأله 1518- اگر بفهمد نماز آياتي كه خوانده باطل بوده، بايد دوباره بخواند و اگر وقت گذشته، قضا نمايد.

*مسأله 1519- اگر در وقت نماز يوميّه نماز آيات هم بر انسان واجب شود، چنانچه براي هر دو نماز وقت دارد، هركدام را اوّل بخواند اشكال ندارد و اگر وقت يكي از آن دو تنگ باشد بايد اوّل آن را بخواند و اگر وقت هر دو تنگ باشد، بايد اوّل نماز يوميّه را بخواند.

*مسأله 1520- اگر در بين نماز يوميّه بفهمد كه وقت نماز آيات تنگ است، چنانچه وقت نماز يوميّه هم تنگ باشد، بايد آن را تمام كند بعد نماز آيات را بخواند و اگر وقت نماز يوميّه تنگ نباشد، بايد آن را بشكند واوّل نماز آيات را بخواند بعد نماز يوميّه را بجا آورد.

*مسأله 1521- اگر در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميّه تنگ است، بايد نماز آيات را رها كند ومشغول نماز يوميّه شود و بعد از آن كه نماز را تمام كرد پيش از انجام كاري كه نماز را به هم بزند، بقيه نماز آيات را از همانجا كه رها كرده بخواند.

*مسأله 1522- اگر در حال حيض يا نفاس زن آفتاب يا ماه بگيرد و در تمام حال ماه و خورشيدگرفتگي حالت حيض و نفاس ادامه داشته باشد، نماز آيات بر او واجب نيست ولي اگر در تمام وقت گرفتگي آفتاب وماه در حيض ونفاس نبوده، به احتياط واجب نماز آيات را ما في الذمه بياورد ولي اگر زلزله يا رعد وبرق ومانند اينها اتفاق بيفتد، احتياط واجب آن است كه بعد از پاك شدن، نماز آيات را بخواند وقصد ما في الذمّه نمايد.

بازگشت