شرط هفتم


شرط هفتم
آن كه شغل او مسافرت نباشد بنابر اين شتردار وراننده وچوبدار وكشتيبان ومانند اينها اگرچه براي بردن اثاثيه منزل خود مسافرت كنند، بايد نماز را تمام بخوانند.

*مسأله 1316- كسي كه شغلش مسافرت است اگر براي كار ديگري مثلاً براي زيارت يا حج مسافرت كند، بايد نماز را شكسته بخواند ولي اگر مثل شوفر، اتومبيل خود را براي زيارت كرايه بدهد و در ضمن خودش هم زيارت كند، بايد نماز را تمام بخواند.

*مسأله 1317- حمله دار يعني كسي كه براي رساندن حاجيها به مكّه مسافرت نمايد بايد نماز را شكسته بخواند.

*مسأله 1318- كسي كه شغل او حمله داري است وحاجيها را از راه دور به مكّه مي برد، چنانچه تمام سال يا بيشتر سال را در راه باشد، بايد نماز را تمام بخواند.

*مسأله 1319- كسي كه در مقداري از سال شغلش مسافرت است، مثل شوفري كه فقط در تابستان يا زمستان اتومبيل خود را كرايه مي دهد، بايد در سفر نماز را تمام بخواند و احتياط مستحبّ آن است كه هم شكسته وهم تمام بخواند.

*مسأله 1320- راننده و دوره گردي كه در دو سه فرسخي شهر رفت و آمد مي كند، چنانچه اتّفاقاً سفر هشت فرسخي برود، بايد نماز را شكسته بخواند.

*مسأله 1321- كسي كه شغلش مسافرت است اگر ده روز يا بيشتر در وطن خود بماند، چه از اوّل قصد ماندن ده روز را داشته باشد چه بدون قصد بماند، بايد در سفر اوّلي كه بعد از ده روز مي رود، نماز را شكسته بخواند.

*مسأله 1322- كسي كه شغلش مسافرت است اگر در غير وطن خود ده روز بماند چنانچه از اوّل قصد ماندن ده روز را داشته، در سفراوّلي كه بعد از ده روز مي رود، بايد نماز را شكسته بخواند و اگر از اوّل قصد ماندن ده روز را نداشته بايد در سفر اوّل به احتياط واجب هم شكسته وهم تمام بخواند.

*مسأله 1323- كسي كه شغلش مسافرت است، اگر شك كند كه در وطن خود يا جاي ديگر ده روز مانده يا نه، بايد نماز را تمام بخواند.

*مسأله 1324- كسي كه در شهرها سياحت مي كند وبراي خود وطني اختيار نكرده بايد نماز را تمام بخواند، و احتياط مستحب آن است كه جمع نمايد.

*مسأله 1325- كسي كه شغلش مسافرت نيست، اگر مثلاً در شهري يا در دهي جنسي دارد كه براي حمل آن مسافرتهاي پي در پي مي كند، بايد نماز را شكسته بخواند.

*مسأله 1326- كسي كه از وطنش صرف نظر كرده و مي خواهد وطن ديگري براي خود اختيار كند، بايد در مسافرت نماز را شكسته بخواند و اگر خيال توطّن در جايي ديگر ندارد بايد نمازش را تمام بخواند و اگر مردد بوده احتياط واجب آن است كه جمع بين نماز تمام وشكسته بنمايد.



بازگشت