شرط پنجم


شرط پنجم
آن كه براي كار حرام سفر نكند و اگر براي كار حرامي مانند دزدي سفر كند بايد نماز را تمام بخواند و همچنين است اگر خود سفر حرام باشد مثل آن كه براي او ضرر داشته باشد، يا زن بدون اجازه شوهر وفرزند با نهي پدر ومادر اگر نهي آنان از روي شفقت به اولاد بوده است نه اين كه براي منافع ومصالح پدر ومادر بوده باشد، سفري بروند كه بر آنان واجب نباشد، ولي اگر مثل سفر حج واجب باشد، بايد نماز را شكسته بخوانند.

*مسأله 1304- سفري كه اسباب اذيّت پدر ومادر باشد حرام است وانسان بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند وروزه هم بگيرد.

*مسأله 1305- كسي كه سفر او حرام نيست وبراي كار حرام هم سفر نمي كند، اگرچه در سفر معصيتي انجام دهد، مثلاً غيبت كند يا شراب بخورد بايد نماز را شكسته بخواند.

*مسأله 1306- اگر مخصوصاً براي آن كه كار واجبي را ترك كند مسافرت نمايد نمازش تمام است اگرچه احتياط مستحبّ آن است كه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند پس كسي كه بدهكار است اگر بتواند بدهي خود را بدهد وطلبكار هم مطالبه كند چنانچه در سفر نتواند بدهي خود را بدهد ومخصوصاً براي فرار از دادن قرض مسافرت نمايد، بايد نماز را تمام بخواند و احتياط مستحبّ آن است كه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند و اگر براي ترك واجب مسافرت نكند، بايد نماز را شكسته بخواند.

*مسأله 1307- اگر سفر او سفر حرام نباشد ولي حيوان سواري يامركب ديگري كه سوار است غصبي باشد، يا در زمين غصبي مسافرت كند نماز را شكسته بخواند اگرچه احتياط مستحبّ آن است كه بايد نماز را هم شكسته وهم تمام بخواند، و در صورت انحصار همين احتياط واجب مي شود.

*مسأله 1308- كسي كه با ظالم مسافرت مي كند اگر ناچار نباشد ومسافرت او موجب تقويت حكم ظالم است اگرچه بظالم كمك نكند، بايد نماز را تمام بخواند و اگر ناچار باشد يا مثلاً براي نجات دادن مظلومي با او مسافرت كند، نمازش شكسته است.

*مسأله 1309- اگر به قصد تفريح وگردش مسافرت كند، حرام نيست و بايد نماز را شكسته بخواند.

*مسأله 1310- اگر براي لهو وخوش گذراني به شكار رود، نمازش تمام است و چنانچه براي تهيّه معاش شكار رود، نمازش شكسته است و اگر براي كسب وزياد كردن مال برود، احتياط واجب آن است كه نماز را هم شكسته وهم تمام بخواند، ولي بايد روزه نگيرد.

*مسأله 1311- كسي كه براي معصيت سفر كرده، موقعي كه از سفر برميگردد اگر توبه كرده، بايد نماز را شكسته بخواند و همچنين است اگر توبه نكرده، بايد شكسته بخواند مگر اين كه در برگشتن هم قصد معصيت كند يا برگشتن آن هم جزو سفر قبلي حساب شود.

*مسأله 1312- كسي كه سفر او سفر معصيت است، اگر در بين راه از قصد معصيت برگردد، چنانچه باقيمانده راه هشت فرسخ باشد، يا چهار فرسخ باشد وبخواهد برود وبرگردد بعد از شروع به سفر مباح، بايد نماز را شكسته بخواند.

*مسأله 1313- كسي كه براي معصيت سفر نكرده، اگر در بين راه قصد كند كه بقيّه راه را براي معصيت برود، بايد نماز را تمام بخواند ولي نمازهايي را كه شكسته خوانده صحيح است.



بازگشت