قيـام (ايستادن)


قيـام (ايستادن)

*مسأله 967- قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام وقيام پيش از ركوع كه آن را قيام متصل به ركوع مي گو يند ركن است، ولي قيام در موقع خواندن حمد وسوره وقيام بعد از ركوع ركن نيست و اگر كسي آن را از روي فراموشي ترك كند، نمازش صحيح است.

*مسأله 968- واجب است پيش از گفتن تكبير و بعد از آن مقداري بايستد تا يقين كند كه در حال ايستادن تكبير گفته است.

*مسأله 969- اگر ركوع را فراموش كند و بعد از حمد وسوره بنشيند ويادش بيايد كه ركوع نكرده بايد بايستد و به ركوع رود و اگر بدون اين كه بايستد به حال خميدگي به ركوع برگردد، چون قيام متصّل بركوع را بجا نياورده، نماز او باطل است.

*مسأله 970- موقعي كه ايستاده است بايد بدن را حركت ندهد و به طرفي خم نشود و به جايي تكيه نكند، ولي اگر از روي ناچاري باشد يا در حال خم شدن براي ركوع، پاها را حركت دهد، اشكال ندارد.

*مسأله 971- اگر موقعي كه ايستاده، از روي فراموشي بدن را حركت دهد، يا به طرفي خم شود، يا به جايي تكيه كند، اشكال ندارد، ولي در قيام موقع گفتن تكبيرة الاحرام وقيام متصل به ركوع اگر از روي فراموشي هم باشد، بنابر احتياط واجب، بايد نماز را تمام كند ودوباره بخواند.

*مسأله 972- احتياط واجب آن است كه در موقع ايستادن هر دو پا روي زمين باشد، ولي لازم نيست سنگيني بدن روي هر دو پا باشد و احتياط آن است كه روي يك پا ايستاده نباشد.

*مسأله 973- كسي كه مي تواند درست بايستد، اگر پاها را خيلي گشاد بگذارد كه به حال ايستادن معمولي نباشد، نمازش باطل است.

*مسأله 974- موقعي كه انسان در نماز مشغول خواندن چيزي است حتّي موقع گفتن ذكرهاي مستحبّي نماز، بايد بدنش آرام باشد ودرموقعي كه مي خواهد كمي جلو يا عقب رود، يا كمي بدن را به طرف راست يا چپ حركت دهد، بايد چيزي نگويد ولي «بحول اللّه وقوّته اقوم واقعد» را بايد در حال برخاستن بگويد.

*مسأله 975- اگر در حال حركت بدن ذكر بگويد، مثلاً موقع رفتن به ركوع يا رفتن به سجده، تكبير بگويد چنانچه آن را به قصد ذكري كه در نماز دستور داده اند بگويد، بايد احتياطاً نماز را دوباره بخواند و اگر به اين قصد نگويد، بلكه بخواهد ذكري گفته باشد، صحيح است.

*مسأله 976- حركت دادن دست وانگشتان در موقع خواندن حمد اشكال ندارد، اگرچه احتياط مستحبّ آن است كه آنها را هم حركت ندهد.

*مسأله 977- اگر در موقع خواندن حمد وسوره، يا خواندن تسبيحات بي اختيار به قدري حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج شود، احتياط واجب آن است كه بعد از آرام گرفتن بدن آنچه را در حال حركت خوانده، دوباره بخواند.

*مسأله 978- اگر در بين نماز از ايستادن عاجز شود، بايد بنشيند و اگر از نشستن هم عاجز شود، بايد بخوابد، ولي تا بدنش آرام نگرفته بايد چيزي نخواند.

*مسأله 979- تا انسان مي تواند ايستاده نماز بخواند نبايد بنشيند، مثلاً كسي كه در موقع ايستادن، بدنش حركت مي كند يا مجبور است به چيزي تكيه دهد، يا بدنش را كج كند، يا خم شود، يا پاها را بيشتر از معمول گشاد بگذارد، بايد به هر طور كه مي تواند ايستاده نماز بخواند ولي اگر به هيچ قسم حتّي مثل حال ركوع هم نتواند بايستد، بايد راست بنشيند، نماز بخواند.

*مسأله 980- تا انسان مي تواند بنشيند نبايد خوابيده نماز بخواند، و اگر نتواند راست بنشيند بايد به هر طور كه مي تواند بنشيند، و اگر به هيچ قسم نمي تواند بنشيند بايد به طوري كه در احكام قبله گفته شد، به پهلوي راست بخوابد، اگر نمي تواند به پهلوي چپ و اگر آن هم ممكن نيست به پشت بخوابد، به طوري كه كف پاهاي او رو به قبله باشد.

*مسأله 981- كسي كه نشسته نماز مي خواند، اگر بعد از خواندن حمد وسوره بتواند بايستد، وركوع را ايستاده بجا آورد، بايد بايستد و از حال ايستاده به ركوع رود و اگر نتواند، بايد ركوع را هم نشسته بجا آورد.

*مسأله 982- كسي كه خوابيده نماز مي خواند، اگر در بين نماز بتواند بنشيند بايد مقداري را كه مي تواند، نشسته بخواند و نيز اگر مي تواند ايستاده بخواند، ولي تا بدنش آرام نگرفته بايد چيزي نخواند.

*مسأله 983- كسي كه نشسته نماز مي خواند، اگر در بين نماز بتواند بايستد بايد مقداري را كه مي تواند ايستاده بخواند، ولي تا بدنش آرام نگرفته بايد چيزي نخواند.

*مسأله 984- كسي كه مي تواند بايستد اگر بترسد كه به واسطه ايستادن مريض شود يا ضرري به او برسد، مي تواند نشسته نماز بخواند و اگر از نشستن هم بترسد، مي تواند خوابيده نماز بخواند.

*مسأله 985- اگر انسان احتمال بدهد كه تا آخر وقت بتواند ايستاده نماز بخواند، بايد نماز را تأخير بيندازد پس اگر نتوانست بايستد، در آخر وقت مطابق وظيفه اش نماز را بجا آورد.

*مسأله 986- مستحبّ است در حال ايستادن بدن را راست نگهدارد، شانه ها را پايين بيندازد، دستها را روي ران ها بگذارد، انگشتها را به هم بچسباند، جاي سجده را نگاه كند، سنگيني بدن را بطور مساوي روي دو پا بيندازد، با خضوع وخشوع باشد، پاها را پس و پيش نگذارد، اگر مرد است پاها را از سه انگشت باز تا يك وجب فاصله دهد، و اگر زن است پاها را به هم بچسباند.



بازگشت