تكبيرة الاحرام


تكبيرة الاحرام

*مسأله 957- گفتن اللّه اكبر در اوّل هر نماز، واجب وركن است و بايد حروف اللّه وحروف اكبر ودو كلمه اللّه و اكبر را پشت سر هم بگويد و نيز بايد اين دو كلمه به عربي صحيح گفته شود و اگر به عربي غلط بگويد، يا مثلاً ترجمه آن را به فارسي بگويد، صحيح نيست.

*مسأله 958- احتياط واجب آن است كه تكبيرة الاحرام نماز را به چيزي كه پيش از آن مي خواند، مثلاً به اقامه يا به دعايي كه پيش از تكبير مي خواند، نچسباند.

*مسأله 959# اگر انسان بخواهد «اللّه اكبر» را به چيزي كه بعد از آن مي خواند، مثلاً به «بسم اللّه الرحمن الرحيم» بچسباند، بايد (ر) اكبر را پيش دهد.

*مسأله 960- موقع گفتن تكبيرة الاحرام بايد بدن، آرام باشد و اگر عمداً در حالي كه بدنش حركت دارد تكبيرة الاحرام را بگويد، باطل است و اگر سهواً حركت دهد احتياط در اتمام نماز واعاده آن است.

*مسأله 961- تكبير وحمد وسوره وذكر ودعا را بايد طوري بخواند كه خودش بشنود وصدق كلام بر او كند و اگر به واسطه سنگيني يا كري گوش يا سر وصداي زياد نمي شنود، بايد طوري بگويد كه اگر مانعي نباشد بشنود.

*مسأله 962- كسي كه لال است يا زبان او مرضي دارد كه نمي تواند اللّه اكبر را درست بگويد، بايد به هر طوري كه مي تواند بگويد و اگر هيچ نمي تواند بگويد بايد در قلب خود بگذراند وبراي تكبير اشاره كند وزبانش را هم اگر مي تواند حركت دهد.

*مسأله 963- مستحبّ است بعد از تكبيرة الاحرام بگويد: «يا مُحْسِنُ قَدْ أتاكَ المُسِيءُ وَقَدْ أمَرْتَ المُحْسِنَ أنْ يَتَجاوَزَ عَنِ المُسِيء أنْتَ المُحْسِنُ وَأنَا المُسِيءُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَتَجاوَز عَنْ قَبيحِ ماتَعْلَمُ مِنّي»، يعني اي خدايي كه به بندگان احسان مي كني بنده گنه كاربدر خانه تو آمده وتو امر كرده اي كه نيكوكار از گناهكار بگذرد، تو نيكوكاري ومن گناهكار، بحقّ محمّد وآل محمّد - رحمت خود را بر محمّد وآل محمّد بفرست و از بديهايي كه مي داني از من سر زده بگذر.

*مسأله 964- مستحبّ است موقع گفتن تكبير اوّل نماز وتكبيرهاي نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد.

*مسأله 965- اگر شك كند كه تكبيرة الاحرام را گفته يا نه، چنانچه مشغول خواندن چيزي شده، به شكّ خود اعتنا نكند و اگر چيزي نخوانده، بايد تكبير را بگويد احتياطاً.

*مسأله 966- اگر بعد از گفتن تكبيرة الاحرام شك كند كه آن را صحيح گفته يا نه، مشغول خواندن چيزي شده يا نه، احتياط در اتمام نماز واعاده آن مي باشد.


بازگشت