قرائت


قرائت

مسأله 986 - در ركعت اول ودوم نمازهاي واجب يوميه ، انسان بايد اول حمد وبعد از آن بنا بر احتياط يك سوره تمام يا بعض آن را بخواند وقول به عدم وجوب سوره است

مسأله 987 - اگر وقت نماز تنگ باشد ، يا انسان ناچار شود كه سوره را نخواند مثلا بترسد كه اگر سوره را بخواند ، دزد يا درنده يا چيز ديگري به او صدمه بزند ، نبايد سوره را بخواند

/ صفحة 174 / مسأله 988 - اگر عمدا سوره را پيش از حمد بخواند نمازش باطل است واگر اشتباها سوره را پيش از حمد بخواند ودر بين آن يادش بيايد ، بايد سوره را رها كند وحمد بخواند وآن سوره زيادي است

مسأله 989 - اگر حمد وسوره يا يكي از آنها را فراموش كند وبعد از رسيدن به ركوع بفهمد ، نمازش صحيح است

مسأله 990 - اگر پيش از آنكه براي ركوع خم شود بفهمد كه حمد را نخوانده ، بايد بخواند ، واگر بفهمد سوره را نخوانده ، احتياطا سوره را بخواند و اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده بايد اول حمد وبعد از آن دوباره احتياطا سوره را بخواند

ونيز اگر خم شود وپيش از آنكه به ركوع برسد ، بفهمد حمد وسوره ، يا حمد تنها را نخوانده بايد بايستد وبه همين دستور عمل نمايد

مسأله 991 - اگر اشتباها مشغول خواندن سوره اي را كه سجده واجب دارد بشود چنانچه پيش از رسيدن به آيه سجده بفهمد ، بايد آن سوره را رها كند و سوره ديگر لازم نيست بخواند واگر بعد از خواندن آيه سجده بفهمد ، مي تواند سوره را تمام كند ومي تواند بقيه را نخواند ودر حال نماز اشاره به سجده نمايد

مسأله 992 - اگر در نماز آيه سجده را بشنود ، نمازش صحيح است وبايد در حال نماز اشاره به سجده بنمايد

مسأله 993 - در نماز مستحبي خواندن سوره لازم نيست ، اگر چه آن نماز به واسطه نذر كردن واجب شده باشد ، ولي در بعضي از نمازهاي مستحبي مثل نماز وحشت كه سوره مخصوصي دارد ، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار كرده باشد ، بايد همان سوره را بخواند

مسأله 994 - در نماز جمعه ودر نماز ظهر روز جمعه مستحب است در ركعت اول بعد از حمد سوره جمعه ودر ركعت دوم بعد از حمد ، سوره منافقين بخواند واگر مشغول يكي از اينها شود ، بنا بر احتياط واجب نمي تواند آن را رها كند وسوره ديگر بخواند

/ صفحة 175 / مسأله 995 - اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره قل هو الله احد يا سوره قل يا ايها الكافرون شود ، نمي تواند آن را رها كند وسوره ديگر بخواند ، ولي در نماز جمعه ونماز ظهر روز جمعه اگر از روي فراموشي به جاي سوره جمعه ومنافقين ، يكي از اين دو سوره را بخواند ، تا به نصف نرسيده ، ميتواند آن را رها كند وسوره جمعه ومنافقين را بخواند

مسأله 996 - اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه عمدا سوره قل هو الله احد يا سوره قل يا ايها الكافرون بخواند ، اگر چه به دو سوم رسيده باشد ، جايز است رها كردن وسوره جمعه ومنافقين خواندن

مسأله 997 - اگر در نماز ، غير سوره قل هو الله احد وقل يا ايها الكافرون ، سوره ديگري بخواند ، تا به دو سوم نرسيده مي تواند رها كند وسوره ديگر بخواند

مسأله 998 - اگر مقداري از سوره را فراموش كند ، يا از روي ناچاري ، مثلا به واسطه تنگي وقت يا جهت ديگر نشود آن را تمام نمايد ، مي تواند آن سوره را رها كند وبه ركوع رود ويا سوره ديگري بخواند ، اگر چه نصف گذشته باشد

يا سوره اي را كه مي خوانده قل هو الله احد ، يا قل يا ايها الكافرون باشد

مسأله 999 - بر مرد واجب است حمد وسوره نماز صبح ومغرب وعشا را بلند بخواند وبر مرد وزن واجب است حمد وسوره نماز ظهر وعصر را آهسته بخوانند

مسأله 1000 - مرد بايد در نماز صبح ومغرب وعشا مواظب باشد كه تمام كلمات حمد وسوره حتي حرف آخر آنها را بلند بخواند

مسأله 1001 - زن مي تواند حمد وسوره نماز صبح ومغرب وعشا را بلند يا آهسته بخواند

مسأله 1002 - اگر در جايي كه بايد نماز را بلند بخواند ، عمدا آهسته بخواند ، يا در جايي كه بايد آهسته بخواند ، عمدا بلند بخواند ، نمازش باطل است ، ولي / صفحة 176 / اگر از روي فراموشي يا ندانستن مسأله باشد صحيح است واگر در بين خواندن حمد وسوره هم بفهمد اشتباه كرده ، لازم نيست مقداري را كه خوانده دوباره بخواند

مسأله 1003 - اگر كسي در خواندن حمد وسوره بيشتر از معمول صدايش را بلند كند ، مثل آنكه آنها را با فرياد بخواند ، نمازش باطل است

مسأله 1004 - انسان بايد نماز را ياد بگيرد كه غلط نخواند وكسي كه به هيچ قسم نمي تواند صحيح آن را ياد بگيرد ، بايد هر طور كه مي تواند بخواند ، وبهتر آن است كه نماز را به جماعت بجا آورد

مسأله 1005 - كسي كه حمد وسوره وچيزهاي ديگر نماز را بخوبي نمي داند ومي تواند ياد بگيرد وچنانچه وقت نماز وسعت دارد ، بايد ياد بگيرد واگر وقت تنگ است در صورتي كه ممكن باشد ، بايد نمازش را به جماعت بخواند

مسأله 1006 - مزد گرفتن براي ياد دادن واجبات نماز جايز است ، وهمچنين

براي مستحبات آن اشكال ندارد

مسأله 1007 - اگر يكي از كلمات حمد يا سوره را نداند ، يا عمدا آن را نگويد يا بجاي حرفي ديگر بگويد مثلا بجاي ( ض ) ( ظ ) بگويد ، يا جايي كه بايد بدون زير وزبر خوانده شود ، زير وزبر بدهد يا تشديد را نگويد نماز او باطل است

مسأله 1008 - اگر انسان كلمه اي را صحيح بداند ودر نماز همانطور بخواند وبعد بفهمد غلط خوانده لازم نيست دوباره نماز را بخواند ويا اگر وقت گذشته قضاء نمايد

مسأله 1009 - اگر زير وزبر كلمه اي را نداند ويا نداند مثلا كمله اي به ( س ) است يا به ( ص ) بايد ياد بگيرد وچنانچه دو جور يا بيشتر بخواند ، مثل آنكه در اهدنا الصراط المستقيم مستقيم را يك مرتبه با سين ويك مرتبه با صاد بخواند ، نمازش باطل است مگر آنكه آن كلمه بر هر دو تقدير از اذكار باشد

مسأله 1010 - اگر در كلمه اي ( واو ) باشد وحرف قبل از واو در آن كلمه پيش / صفحة 177 / داشته باشد وحرف بعد از واو در آن كلمه همزه ( ء ) باشد مثل كلمه سوء ، واجب نيست آن واو را مد بدهد يعني آن را بكشد ، وهمچنين اگر در كلمه اي ( الف ) باشد وحرف قبل از الف در آن كلمه زير داشته باشد وحرف بعد از الف در آن كلمه همزه باشد مثل جاء لازم نيست الف آن را بكشد ونيز اگر در كلمه اي ( ي ) باشد وحرف پيش از ( ي ) در آن كلمه زير داشته باشد وحرف بعد از ( ي ) در آن كلمه همزه داشته باشد مثل ( جئ ) لازم نيست ( ي ) را با مد بخواند ، ولي اگر بعد از اين واو والف وي بجاي همزه ( ء ) حرفي باشد كه ساكن است يعني زير وزبر وپيش ندارد وادغام در حرف ديگر شده باشد بايد اين سه حرف را با مد بخواند ، مثلا در ولا الضالين كه بعد از الف ، حرف لام ساكن است ولام ساكن ادغام در لام ديگر شده بايد الف آن را با مد بخواند

مسأله 1011 - در نماز ، وقف به حركت ووصل به سكون اشكال ندارد ، ومعني وقف به حركت آن است كه زير يا زبر يا پيش آخر كلمه اي را بگويد وبين آن كلمه وكلمه بعدش فاصله دهد ، مثلا بگويد : الرحمن الرحيم وميم الرحيم را زير بدهد وبعد قدري فاصله دهد وبگويد مالك يوم الدين ومعني وصل به سكون آن است كه زير يا زبر يا پيش كلمه اي را نگويد وآن كلمه به كلمه بعد بچسباند مثل آنكه بگويد الرحمن الرحيم وميم الرحيم را زير ندهد وفورا مالك يوم الدين را بگويد

مسأله 1012 - در ركعت سوم وچهارم نماز مي تواند فقط يك حمد بخواند ، يا يك مرتبه تسبيحات اربعه بگويد يعني يك مرتبه بگويد : سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ومي تواند در يك ركعت حمد ودر ركعت ديگر تسبيحات بگويد ، وبهتر است مأموم در هر دو ركعت تسبيحات بخواند ، وبراي امام خواندن يك حمد بهتر است وبراي منفرد هر دو مساويند

مسأله 1013 - در تنگي وقت بايد تسبيحات اربعه را يك مرتبه بگويد

مسأله 1014 - بر مرد وزن واجب است كه در ركعت سوم وچهارم نماز ، / صفحة 178 / حمد يا تسبيحات را آهسته بخوانند

مسأله 1015 - اگر در ركعت سوم وچهارم حمد بخواند ، مي تواند بسم الله آن را بلند بگويد بلكه مستحب است

مسأله 1016 - كسي كه نمي تواند تسبيحات را ياد بگيرد ، يا درست بخواند ، بايد در ركعت سوم وچهارم حمد بخواند

مسأله 1017 - اگر در دو ركعت اول نماز بخيال اينكه دو ركعت آخر است تسبيحات بگويد ، چنانچه پيش از ركوع بفهمد ، بايد حمد واحتياطا سوره بخواند واگر در ركوع يا بعد از ركوع بفهمد ، نمازش صحيح است

مسأله 1018 - اگر در دو ركعت آخر نماز بخيال اينكه در دو ركعت اول است حمد بخواند ، يا در دو ركعت اول نماز با اينكه گمان مي كرده در دو ركعت آخر است حمد بخواند ، چه پيش از ركوع بفهمد چه بعد از آن نمازش صحيح است

مسأله 1019 - اگر در ركعت سوم يا چهارم مي خواست حمد بخواند تسبيحات به زبانش آمد ، يا مي خواست تسبيحات بخواند حمد به زبانش آمد به نحوي كه بدون قصد خوانده باشد بايد آن را رها كند ودوباره حمد يا تسبيحات را بخواند

ولي اگر عادتش خواندن چيزي بوده كه به زبانش آمده ، مي تواند همان را تمام كند ونمازش صحيح است

مسأله 1020 - كسي كه عادت دارد ، در ركعت سوم وچهارم تسبيحات بخواند ، اگر بدون قصد مشغول خواندن حمد شود ، بايد آن را رها كند ودوباره حمد يا تسبيحات را بخواند

مسأله 1021 - در ركعت سوم وچهارم مستحب است بعد از تسبيحات استغفار كند ، مثلا بگويد : استغفر الله ربي واتوب اليه يا بگويد : اللهم اغفر لي

وكسي كه مشغول گفتن استغفار است ، اگر شك كند كه حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه

چنانچه استغفار به قصد جزئيت مي گويد ، بايد به شك خود اعتنا ننمايد واگر به قصد ذكر مطلق مي گويد بايد حمد يا تسبيحات را بخواند

ونيز / صفحة 179 / اگر نمازگزار پيش از خم شدن براي ركوع در حالي كه مشغول گفتن استغفار نيست ، شك كند كه حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه ، بايد حمد يا تسبيحات را بخواند

مسأله 1022 - اگر در ركوع ركعت سوم يا چهارم شك كند كه حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه ، بايد به شك خود اعتنا نكند

مسأله 1023 - هر گاه شك كند كه آيه يا كلمه اي را درست گفته يا نه ، چه به چيزي كه بعد از آن است مشغول نشده باشد يا مشغول شده ، چه آن چيز ركن باشد مثل آنكه در ركوع شك كند كه فلان كلمه از سوره درست گفته يانه ، وچه ركن نباشد ، مثلا موقع گفتن الله الصمد شك كند كه قل هو الله احد را درست گفته يا نه ، به شك خود اعتنا نكند ودر صورت اول واخير اگر احتياطا آن آيه يا كلمه را بطور صحيح بگويد اشكال ندارد ، واگر چند مرتبه هم شك كند ، مي تواند چند بار بگويد اما اگر به وسواس برسد وباز هم بگويد ، بنا بر احتياط نمازش را دوباره بخواند

مسأله 1024 - مستحب است در ركعت اول ، پيش از خواندن حمد بگويد اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ، ودر ركعت اول ودوم نماز ظهر وعصر ، بسم الله را بلند بگويد وحمد وسوره را شمرده بخواند ، ودر آخر هر آيه وقف كند ، يعني آن را به آيه بعد نچسباند ، ودر حال خواندن حمد وسوره به معناي آيه توجه داشته باشد ، واگر نماز را به جماعت مي خواند ، بعد از تمام شدن حمد امام واگر فرادي مي خواند ، بعد از آنكه حمد خودش تمام شد ، بگويد : الحمد لله رب العالمين ، بعد از خواندن سوره قل هو الله احد ، يك ، يا دو ، يا سه مرتبه كذالك الله ربي يا سه مرتبه كذالك الله ربنا بگويد ، بعد از خواندن سوره كمي صبر كند ، بعد تكبير پيش از ركوع را بگويد ، يا قنوت را بخواند

مسأله 1025 - مستحب است در تمام نمازها در ركعت اول سوره انا انزلناه و در ركعت دوم ، سوره قل هو الله احد را بخواند

/ صفحة 180 / مسأله 1026 - مكروه است انسان در تمام نمازهاي يك شبانه روز سوره قل هو الله احد را نخواند

مسأله 1027 - خواندن سوره قل هو الله احد به يك نفس مكروه است

مسأله 1028 - سوره اي را كه در ركعت اول خوانده مكروه است در ركعت دوم بخواند ، ولي اگر سوره قل هو الله احد را در هر دو ركعت بخواند مكروه نيست



بازگشت