مواردي كه لازم نيست بدن ولباس نمازگزار پاك باشد


مواردي كه لازم نيست بدن ولباس نمازگزار پاك باشد

مسأله 853 - در سه صورت كه تفصيل آنها بعدا گفته مي شود ، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است : اول آنكه به واسطه زخم يا جراحت يا دملي كه در بدن او است ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد

دوم آنكه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم ( كه تقريبا به اندازه يك اشرفي مي شود ) به خون آلوده باشد

سوم آنكه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند

ودر دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است : اول آنكه لباس كوچك او مانند جوراب وعرقچين نجس باشد

دوم آنكه لباس زني كه پرستار بچه است نجس شده باشد واحكام اين پنج صورت مفصلا در مسائل بعد گفته مي شود

مسأله 854 - اگر در بدن يا لباس نمازگزار ، خون زخم يا جراحت يا دمل باشد تا وقتي كه زخم جراحت يا دمل خوب نشده است ، مي تواند با آن خون نماز بخواند

وهمچنين است اگر چركي كه با خون بيرون آمده يا دوايي كه روي زخم گذاشته اند ونجس شده ، در بدن يا لباس او باشد

مسأله 855 - اگر خون بريدگي وزخمي كه به زودي خوب مي شود وشستن آن آسان است ، در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او صحيح است

مسأله 856 - اگر جايي از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد ، به رطوبت زخم نجس شود ، جايز نيست با آن نماز بخواند

ولي اگر مقداري از بدن يا لباس كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مي شود ، به رطوبت آن نجس شود ، نماز خواندن با آن مانعي ندارد

مسأله 857 - اگر از زخمي كه توي دهان وبيني ومانند اينها است ، خوني به بدن يا لباس برسد ، احتياط واجب آن است كه با آن نماز نخواند وهمچنين / صفحة 153 / است خون بواسير در صورتي كه دانه هايش بيرون نباشد ، ولي با خون بواسيري كه دانه هاي آن بيرون است ، مي شود نماز خواند

مسأله 858 - كسي كه بدنش زخم است ، اگر در بدن يا لباس خود خوني ببيند ونداند از زخم است يا خون ديگر ، بايد با آن نماز نخواند

مسأله 859 - اگر چند زخم در بدن باشد وبه طوري نزديك هم باشند كه يك زخم حساب شوند تا وقتي همه خوب نشده اند ، نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد

ولي اگر بقدري از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم حساب شود

هر كدام كه خوب شد ، بايد براي نماز بدن ولباس را از خون آن آب بكشد

مسأله 860 - اگر سر سوزني خون حيض ، يا خون سگ يا خوك ، يا كافر ، يا مردار ، يا حيوان حرام گوشت در بدن ، يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است وهمچنين است بنابر احتياط خون نفاس واستحاضه ، ولي خونهاي ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاي بدن ولباس باشد در صورتي كه روي هم كمتر از درهم باشد ( كه تقريبا به اندازه يك اشرفي مي شود ) نماز خواندن با آن اشكال ندارد

مسأله 861 - خوني كه به لباس نازك بي آستر بريزد وبه پشت آن برسد ، يك خون حساب مي شود ولي اگر پشت آن ، جدا خوني شود ، بايد هر كدام را جدا حساب نمود ، پس اگر خوني كه در پشت وروي لباس است رويهم كمتر از درهم باشد نماز با آن صحيح واگر بيشتر باشد ، نماز با آن باطل است

مسأله 862 - اگر خون روي لباسي كه آستر دارد بريزد وبه آستر آن برسد ويا به آستر بريزد وروي لباس خوني شود ، بايد هر كدام را جدا حساب نمود پس اگر خون روي لباس وآستر ، كمتر از درهم باشد ، نماز با آن صحيح واگر بيشتر باشد ، نماز با آن باطل است

مسأله 863 - اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد ورطوبتي به آن برسد در صورتي كه خون ورطوبتي كه به آن رسيده به اندازه درهم يا بيشتر شود / صفحة 154 / واطراف را آلوده كند ، نماز با آن باطل است ، واگر رطوبت وخون به اندازه درهم نشود ورطوبت اطراف را هم آلوده نكند ، يعني تعدي از محل خون نكند نماز خواندن با آن اشكال ندارد ، واگر رطوبت تعدي از محل خون بكند نماز باطل است

مسأله 864 - اگر بدن يا لباس خوني نشود ولي به واسطه رسيدن به خون نجس شود ، اگر چه مقداري كه نجس شده كمتر از درهم باشد ، نمي شود با آن نماز خواند

مسأله 865 - اگر خوني كه در بدن يا لباس است كمتر از درهم باشد ونجاست ديگري به آن برسد ، مثلا يك قطره بول روي آن بريزد ، نماز خواندن با آن جايز نيست

مسأله 866 - اگر مي داند كه خوني كه در لباس يا بدن او است كمتر از درهم است ولي احتمال دهد كه از خونهايي باشد كه نماز با آنها باطل است ، جائز است با آن خون نماز بخواند

مسأله 867 - اگر لباسهاي كوچك نمازگزار مثل عرقچين وجوراب كه نمي شود با آنها عورت را پوشانيد نجس باشد ، چنانچه از مردار وحيوان حرام گوشت درست نشده باشد نماز با آنها صحيح است ونيز اگر با انگشتري نجس نماز بخواند اشكال ندارد

مسأله 868 - اگر چيز نجس مانند دستمال وكليد وچاقوي نجس همراه نمازگزار باشد ونماز بخواند نمازش صحيح است

مسأله 869 - زني كه پرستار بچه است وبيشتر از يك لباس ندارد ، چنانچه نتواند لباس ديگري بخرد ، يا كرايه كند ويا عاريه نمايد ، هرگاه شبانه روزي يك مرتبه لباس خود را آب بكشد ، اگر چه تا روز ديگر لباسش به بول بچه نجس شود ، مي تواند با آن لباس نماز بخواند ، ونيز اگر بيشتر از يك لباس دارد ولي ناچار است كه همه آنها را بپوشاند ، چنانچه شبانه روزي يك مرتبه همه آنها را آب بكشد كافي است

/ صفحة 155 /



بازگشت