احكام وقت نماز


احكام وقت نماز

مسأله 748 - موقعي انسان مي تواند مشغول نماز شود ، كه يقين كند وقت داخل شده است ، يا يك مرد عادل بلكه شخص مورد اطمينان ووقت شناس به داخل شدن وقت خبر دهد

مسأله 749 - اگر به واسطه ابر يا غبار يا نابينايي ويا بودن در زندان ، نتواند در اول وقت نماز ، به داخل شدن وقت يقين كند چنانچه گمان داشته باشد كه وقت داخل شده ومي تواند صبر كند اكتفاء به گمان نكند ، واگر نمي تواند صبر كند ، مي تواند مشغول نماز شود

مسأله 750 - اگر انسان يقين كند كه وقت نماز شده يا از راه ديگر ثابت شود دخول وقت ومشغول نماز شود ودر بين نماز بفهمد كه هنوز وقت داخل نشده ، نماز او باطل است

وهمچنين است اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را پيش از وقت خوانده

ولي اگر در بين نماز بفهمد وقت داخل شده ، يا بعد از نماز بفهمد / صفحة 135 / كه در بين نماز وقت داخل شده ، نماز او صحيح است

مسأله 751 - اگر انسان ملتفت نباشد كه بايد با يقين به داخل شدن وقت ، مشغول نماز شود ، چنانچه بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را در وقت خوانده نماز او صحيح است

واگر بفهمد تمام نماز را پيش از وقت خوانده ، يا نفهمد كه در وقت خوانده يا پيش از وقت ، نمازش باطل است

بلكه اگر بعد از نماز بفهمد كه در بين نماز وقت داخل شده است ، بايد دوباره آن نماز را بخواند

مسأله 752 - اگر يقين كند وقت داخل شده ومشغول نماز شود ودر بين نماز شك كند كه وقت داخل شده يا نه ، نماز او باطل است

ولي اگر در بين نماز يقين داشته باشد كه وقت شده ، وشك كند كه آنچه از نماز خوانده در وقت بوده يا نه نمازش صحيح است

مسأله 753 - اگر وقت نماز بقدري تنگ است ، كه به واسطه بجا آوردن بعضي از كارهاي مستحب نماز ، مقداري از آن بعد از وقت خوانده مي شود ، بايد آن مستحب را بجا نياورد ، مثلا اگر به واسطه خوانده قنوت ، مقداري از نماز بعد از وقت خوانده مي شود ، بايد قنوت نخواند

مسأله 754 - كسي كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز را به نيت اداء بخواند ، ولي نبايد عمدا نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد

مسأله 755 - كسي كه مسافر نيست ، اگر تا مغرب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر وعصر هر دو را بخواند واگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط نماز عصر را بخواند وبعدا نماز ظهر را قضاء كند

وهمچنين اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب وعشاء را بخواند واگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط عشاء را بخواند وبعدا مغرب را قضاء نمايد

مسأله 756 - كسي كه مسافر است اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد ، بايد ظهر وعصر را بخواند واگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط عصر / صفحة 136 / را بخواند وبعدا نماز ظهر را قضاء كند ، واگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت وقت دارد ، بايد نماز مغرب وعشا را بخواند واگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط عشاء را بخواند وبعدا مغرب را قضاء نمايد وچنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه به مقدار يك ركعت يا بيشتر وقت به نصف شب مانده است ، بايد فورا نماز مغرب را به نيت اداء بجا آورد

مسأله 757 - مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند وراجع به آن خيلي سفارش شده است وهر چه به اول وقت نزديكتر باشد بهتر است ، مگر آنكه تأخير آن از جهتي باشد ، مثلا صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند

مسأله 758 - هرگاه انسان عذري دارد كه اگر بخواهد در اول وقت ، نماز بخواند ناچار است با تيمم بخواند ، چنانچه بداند عذر او تا آخر وقت باقي است ، مي تواند در اول وقت ، نماز بخواند ، واگر احتمال دهد كه عذر او از بين مي رود ، بايد صبر كند تا عذرش برطرف شود وچنانچه عذر او برطرف نشد ، در آخر وقت نماز بخواند ، ولازم نيست به قدري صبر كند كه فقط بتواند كارهاي واجب نماز را انجام دهد ، بلكه اگر براي مستحبات نماز مانند اذان واقامه وقنوت هم وقت دارد ، مي تواند تيمم كند ونماز را با آن مستحبات بجا آورد

مسأله 759 - كسي كه مسائل نماز وشكيات وسهويات را نمي داند واحتمال مي دهد كه يكي از اينها در نماز پيش آيد ، بايد براي ياد گرفتن اينها نماز را از اول وقت تأخير بيندازد ، ولي اگر اطمينان دارد كه نماز را بطور صحيح تمام مي كند ، مي تواند در اول وقت مشغول نماز شود ، پس اگر در نماز مسأله اي كه حكم آن را نمي داند پيش نيايد نماز او صحيح است واگر مسأله اي كه حكم آن را نمي داند پيش آيد جايز است به يكي از دو طرفي كه احتمال مي دهد عمل نمايد ونماز را تمام كند

ولي بعد از نماز بايد مسأله را بپرسد كه اگر نمازش باطل بوده ، دوباره بخواند واگر صحيح بوده ، دوباره خواندن لازم نيست

مسأله 760 - اگر وقت نماز وسعت دارد وطلبكار هم طلب خود را مطالبه / صفحة 137 / مي كند در صورتي كه ممكن است ، بايد اول قرض خود را بدهد ، بعد نماز بخواند وهمچنين است اگر كار واجب ديگري كه بايد فورا آن را بجا آورد پيش آمد كند ، مثلا ببيند مسجد نجس است كه بايد اول مسجد را تطهير كند ، بعد نماز بخواند

وچنانچه اول نماز بخواند ، معصيت كرده ولي نماز او صحيح است



بازگشت