احكام وضوي جبيره


احكام وضوي جبيره

چيزي كه با آن زخم وشكسته را مي بندند ودوايي كه روي زخم ومانند آن مي گذارند جبيره ناميده مي شود

مسأله 333 - اگر در يكي از جاهاي وضوء زخم يا دمل يا شكستگي باشد ، چنانچه روي آن باز است وآب براي آن ضرر ندارد ، بايد بطور معمول وضوء گرفت

مسأله 334 - اگر زخم يا دمل يا شكستگي در صورت ودستها است وروي آن باز است وآب ريختن روي آن ضرر دارد بايد اطراف آن را بشويد وكفايت مي كند ، ولازم نيست كه دست تر بر آن بكشد ويا پارچه پاكي روي آن بگذارد ودست تر را روي پارچه بكشد

مسأله 335 - اگر زخم يا دمل يا شكستگي در جلوي سر يا روي پاها است / صفحة 59 / وروي آن باز است ، چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد تيمم نمايد ووضوء از او ساقط است

مسأله 336 - اگر روي دمل يا زخم يا شكستگي بسته باشد ، چنانچه باز كردن آن ممكن است وآب هم براي آن ضرر ندارد ، بايد باز كند ووضوء بگيرد ، چه زخم ومانند آن در صورت ودستها باشد يا جلوي سر وروي پاها

مسأله 337 - اگر زخم يا دمل يا شكستگي در صورت يا دستها باشد وروي آن بسته باشد وبشود روي آن را باز كرد ، چنانچه ريختن آب روي آن ضرر دارد وجبيره پاك باشد بايد دست تر روي جبيره بكشد

مسأله 338 - اگر نمي شود روي زخم را باز كرد ولي زخم وچيزي كه روي آن گذاشته پاك است بايد مسح روي جبيره بنمايد هر چند رسانيدن آب به زخم ممكن باشد وضرر هم نداشته باشد ، واگر زخم يا چيزي كه روي آن گذاشته نجس است ، چنانچه آب كشيدن آن ورساندن آب به روي زخم ممكن باشد ، بايد آن را آب بكشد وموقع وضوء آب را به زخم برساند ، ودر صورتي كه آب براي زخم ضرر دارد ، يا آنكه رساندن آب به روي زخم ممكن نيست ويا زخم نجس است و نمي شود آن را آب كشيد ، بايد اطراف زخم را بشويد واگر جبيره پاك است ، روي آن را مسح كند واگر جبيره نجس است ، يا نمي شود روي آن را دست تر كشيد ، مثلا دوايي است كه به دست مي چسبد اطراف آن را بشويد به ترتيبي كه گذشت

مسأله 339 - اگر جبيره تمام صورت يا تمام يكي از دستها يا تمام هر دو دست را گرفته باشد ، بايد وضوي جبيره اي بگيرد

مسأله 340 - اگر جبيره تمام اعضاء وضوء را گرفته باشد ، بايد وضوي جبيره اي بگيرد ، واحتياط واجب آن است كه تيمم هم بنمايد

مسأله 341 - كسي كه در كف وانگشتها جبيره دارد ودر موقع وضوء دست تر روي آن كشيده است ، بايد سر وپاها را با همان رطوبت مسح كند

مسأله 342 - اگر جبيره تمام پهناي روي پا را گرفته باشد ولي مقداري از طرف / صفحة 60 / انگشتان ومقداري از طرف بالاي پا باز است ، بايد جاهايي كه باز است روي پا را وجايي كه جبيره است روي جبيره را مسح كند

مسأله 343 - اگر در صورت يا دستها چند جبيره باشد ، بايد بين آنها را بشويد واگر جبيره ها در سر يا روي پاها باشد ، بايد بين آنها را مسح كند ودر جاهايي كه جبيره است بايد به دستور جبيره عمل نمايد

مسأله 344 - اگر جبيره بيشتر از معمول اطراف زخم را گرفته وبرداشتن آن ممكن نيست ، بايد به دستور جبيره عمل كند وچنانچه شستن ضرر ندارد مقدار صحيح وآن مقدار را بشويد ، واگر ضرر دارد بايد تيمم نمايد ، واگر برداشتن جبيره ممكن است بايد جبيره را بردارد ، پس اگر زخم در صورت ودستها است اطراف آن را بشويد واگر در سر يا روي پاها است اطراف آن را مسح كند وبراي جاي زخم به دستور جبيره عمل نمايد

مسأله 345 - اگر در جاي وضوء زخم وجراحت وشكستگي نيست ، ولي به جهت ديگري آب براي آن ضرر دارد ، بايد تيمم كند

مسأله 346 - اگر جايي از اعضاء وضوء را رگ زده است ونمي تواند آن را آب بكشد يا آب براي آن ضرر دارد ، بايد به دستور جبيره عمل كند

مسأله 347 - اگر در جاي وضوء يا غسل چيزي چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست ، يا به قدري مشقت دارد كه نمي شود تحمل كرد ، بايد تيمم نمايد

مسأله 348 - غسل جبيره اي مثل وضوي جبيره اي است

ولي بايد آن را ترتيبي بجا آورند واگر ارتماسي انجام دهند باطل است

مسأله 349 - كسي كه وظيفه او تيمم است اگر در بعضي از جاهاي تيمم او زخم يا دمل يا شكستگي باشد ، بايد به دستور وضوي جبيره اي ، تيمم جبيره اي نمايد

مسأله 350 - كسي كه بايد با وضوء يا غسل جبيره اي نماز بخواند ، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمي شود ، مي تواند در اول وقت نماز بخواند / صفحة 61 / وهمچنين اگر شك داشته باشد ، ولي اگر مي داند كه تا آخر وقت عذر او برطرف مي شود ، احتياط واجب آن است كه صبر كند واگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضوء يا غسل جبيره اي بجا آورد

مسأله 351 - اگر انسان براي مرضي كه در چشم او است موي چشم خود را بچسباند ، بايد تيمم بنمايد

مسأله 352 - كسي كه نمي داند وظيفه اش تيمم است يا وضوي جبيره اي ، بنا

بر احتياط واجب بايد هر دو را بجا آورد

مسأله 353 - نمازهايي را كه انسان با وضوي جبيره اي خوانده صحيح است وبعد از آنكه عذرش برطرف شد ، براي نمازهاي بعد نبايد وضوء بگيرد

مگر مواردي كه وظيفه اش جمع بين وضوء وتيمم بوده است



بازگشت