شرايط وضوء


شرايط وضوء

شرايط صحيح بودن وضوء سيزده چيز است : شرط اول آنكه آب وضوء پاك باشد

شرط دوم آنكه مطلق باشد

مسأله 274 - وضوء با آب نجس وآب مضاف باطل است ، اگر چه انسان نجس بودن يا مضاف بودن آن را نداند يا فراموش كرده باشد

واگر با آن وضوء نمازي هم خوانده باشد ، بايد آن نمار را دوباره با وضوي صحيح بخواند

مسأله 275 - اگر غير از آب گل آلود مضاف آب ديگري براي وضوء ندارد ، چنانچه وقت نماز تنگ است بايد تيمم كند واگر وقت دارد ، بايد صبر كند تا آب صاف شود ووضوء بگيرد

شرط سوم آنكه آب وضوء مباح باشد

/ صفحة 49 /

مسأله 276 - وضوء با آب غصبي وبا آبي كه معلوم نيست صاحب آن راضي است يا نه حرام وباطل است

ونيز اگر آب وضوء از صورت ودستها در جاي غصبي بريزد ، چنانچه در غير آنجا نتواند وضوء بگيرد وضوي او باطل مي باشد

واگر در غير آنجا بتواند وضوء بگيرد وضوء او صحيح است

مسأله 277 - وضوء گرفتن از حوض مدرسه اي كه انسان نمي داند آن حوض را براي همه مردم وقف كرده اند يا براي محصلين همان مدرسه ، در صورتي كه معمولا مردم متدين از آب آن وضوء بگيرند اشكال ندارد

مسأله 278 - كسي كه نمي خواهد در مسجدي نماز بخواند اگر نداند حوض آن را براي همه مردم وقف كرده اند يا براي كساني كه در آنجا نماز مي خوانند ، نمي تواند از حوض آن وضوء بگيرد ، ولي اگر معمولا افراد متدين هم كه نمي خواهند در آنجا نماز بخوانند از حوض آن وضوء مي گيرند ، مي تواند از حوض آن وضوء بگيرد

مسأله 279 - وضوء گرفتن از حوض تيمچه ها ومسافر خانه ها ومانند اينها براي كساني كه ساكن آنجاها نيستند ، در صورتي صحيح است كه معمولا كساني كه لا ابالي نيستند وساكن آنجاها نيستند ، با آب آنها وضوء بگيرند

مسأله 280 - وضوء گرفتن در نهرهاي بزرگ اگر چه انسان بداند كه صاحب

آنها راضي نيست ، اشكال ندارد ، ووضوء با آنها جائز است

مسأله 281 - اگر فراموش كند آب ، غصبي است وبا آن وضوء بگيرد وضوي او صحيح است

شرط چهارم آنكه ظرف آب وضوء مباح باشد

شرط پنجم آنكه ظرف آب وضوء طلا ونقره نباشد

مسأله 282 - اگر آب وضوء در ظرف غصبي يا طلا ونقره است وغير از آن ، آب ديگري ندارد بايد تيمم كند ، ونمي تواند با آب آنها وضوء بگيرد ، واگر آب ديگري دارد چنانچه در ظرف غصبي يا طلا ونقره وضوي ارتماسي بگيرد يا با / صفحة 50 / آنها آب را به صورت ودستها بريزد وضوي او باطل است ودر صورتي كه با مشت يا چيز ديگر ، آب را از آنها بردارد وبه صورت ودستها بريزد وضوي او صحيح است

مسأله 283 - در حوضي كه مثلا يك آجر يا يك سنگ آن غصبي است وضوء گرفتن اشكال ندارد

مسأله 284 - اگر در صحن يكي از امامان يا امامزاده گان كه سابقا قبرستان بوده حوض يا نهري بسازند ، چنانچه انسان نداند كه زمين صحن را براي قبرستان وقف كرده اند ، وضوء گرفتن در آن حوض ونهر اشكال ندارد

شرط ششم آنكه اعضاء وضوء موقع شستن ومسح كردن پاك باشد بنابر احتياط

مسأله 285 - اگر پيش از تمام شدن وضوء ، جايي را كه شسته يا مسح كرده نجس شود ، وضوء صحيح است

مسأله 286 - اگر غير از اعضاء وضوء جايي از بدن نجس باشد وضوء صحيح است

مسأله 287 - اگر يكي از اعضاء وضوء نجس باشد وبعد از وضوء شك كند كه پيش از وضوء آنجا را آب كشيده يا نه ، اگر مي داند ملتفت بوده ، يا شك دارد كه ملتفت بوده يا نه وضوء صحيح است ، ودر هر دو صورت جايي را كه نجس بوده بايد آب بكشد

مسأله 288 - اگر در صورت يا دستها بريدگي يا زخميست كه خون آن بند نمي آيد وآب براي آن ضرر ندارد ، بايد در آب كر يا جاري فرو برد وقدري فشار دهد كه خون بند بيايد ، بعد به دستوري كه گفته شود وضوي ارتماسي بگيرد

شرط هفتم آنكه وقت براي وضوء ونماز كافي باشد

مسأله 289 - هر گاه وقت به قدري تنگ است كه اگر وضوء بگيرد تمام نماز يا مقداري از آن بعد از وقت خوانده شود ، بايد تيمم كند ولي اگر براي وضوء / صفحة 51 / وتيمم يك اندازه وقت لازم است بايد وضوء بگيرد

مسأله 290 - كسي كه در تنگي وقت نماز بايد تيمم كند

اگر به قصد قربت يا براي كار مستحبي مثل خواندن قرآن وضوء بگيرد صحيح است

شرط هشتم آنكه به قصد قربت يعني براي انجام فرمان خداوند عالم وضوء بگيرد واگر براي خنك شدن يا به قصد ديگري وضوء بگيرد باطل است

مسأله 291 - لازم نيست نيت وضوء را به زبان بگويد يا از قلب خود بگذراند ولي بايد در تمام وضوء متوجه باشد كه وضوء مي گيرد ، به طوري كه اگر از او بپرسند چه مي كني بگويد وضوء مي گيرم

شرط نهم آنكه وضوء را به ترتيبي كه گفته شد بجا آورد يعني اول صورت وبعد دست راست وبعد دست چپ را بشويد وبعد از آن سر وبعد پاها را مسح نمايد وبايد پاي چپ را پيش از پاي راست مسح نكند واگر به اين ترتيب وضوء نگيرد باطل است

شرط دهم آنكه كارهاي وضوء را پشت سر هم انجام دهد

مسأله 292 - اگر بين كارهاي وضوء به قدري فاصله شود كه وقتي مي خواهد جايي را بشويد يا مسح كند ، رطوبت جاهايي كه پيش از آن شسته يا مسح كرده خشك شده باشد ، وضوء باطل است واگر فقط رطوبت جايي كه جلوتر از محلي است كه مي خواهد بشويد يا مسح كند ، خشك شده باشد مثلا موقعي كه مي خواهد دست چپ را بشويد رطوبت دست راست خشك شده باشد وصورت تر باشد ، وضوء صحيح است

مسأله 293 - اگر كارهاي وضوء را پشت سر هم بجاي آورد ولي به واسطه گرماي هوا يا حرارت زياد بدن ومانند اينها رطوبت خشك شود وضوي او صحيح است

مسأله 294 - راه رفتن در بين وضوء اشكال ندارد ، پس اگر بعد از شستن صورت ودستها چند قدم ره برود وبعد سر وپا را مسح كند وضوي او صحيح است

/ صفحة 52 / شرط يازدهم آنكه شستن صورت ودستها ومسح سر وپاها را خود انسان انجام دهد واگر ديگري او را وضوء دهد ، يا در رساندن آب به صورت ودستها ومسح سر وپاها به او كمك نمايد ، وضوء باطل است

مسأله 295 - كسي كه نمي تواند وضوء بگيرد ، بايد نايب بگيرد ، كه او را وضوء دهد

وچنانچه مزد هم بخواهد ، در صورتي كه بتواند بايد بدهد

ولي بايد خود او نيت وضوء كند وبا دست خود مسح نمايد ، واگر نمي تواند بايد نائبش دست او را بگيرد وبه جاي مسح او بكشد ، واگر اين هم ممكن نيست بايد از دست او رطوبت بگيرد وبا آن رطوبت سر وپاي او را مسح كند ودر جميع فروض احتياط واجب آن است كه تيمم هم بنمايد

مسأله 296 - هر كدام از كارهاي وضوء را كه مي تواند به تنهايي انجام دهد ، نبايد در آن كمك بگيرد

شرط دوازدهم آنكه استعمال آب براي او مانعي نداشته باشد

مسأله 297 - كسي كه مي ترسد كه اگر وضوء بگيرد ، مريض شود يا اگر آب را به مصرف وضوء برساند تشنه بماند ، نبايد وضوء بگيرد

ولي اگر نداند كه آب براي او ضرر دارد ووضوء بگيرد ، اگر چه بفهمد ضرر داشته وضوي او صحيح است

مسأله 298 - اگر رساندن آب به صورت ودستها به مقدار كمي كه وضوء با آن صحيح است ضرر ندارد وبيشتر از آن ضرر دارد ، بايد با همان مقدار وضوء بگيرد

شرط سيزدهم آنكه در اعضاء وضوء مانعي از رسيدن آب نباشد

مسأله 299 - اگر مي داند چيزي به اعضاء وضوء چسبيده ولي شك دارد كه از رسيدن آب جلوگيري مي كند يانه بايد آن را برطرف كند يا آب را به زير آن برساند

مسأله 300 - اگر زير ناخن چرك باشد ، وضوء اشكال ندارد ولي اگر ناخن را / صفحة 53 / بگيرد بايد براي وضوء آن چرك را برطرف كند ونيز اگر ناخن بيشتر از معمول بلند باشد بايد چرك زير مقداري را كه ازمعمول بلندتر است برطرف نمايد

مسأله 301 - اگر در صورت ودستها وجلو سر وروي پاها به واسطه سوختن يا چيز ديگر برآمدگي پيدا شود ، شستن ومسح روي آن كافيست وچنانچه سوراخ شود ، رساندن آب به زير پوست لازم نيست ، بلكه اگر پوست يك قسمت آن كنده شود ، لازم نيست آب را به زير قسمتي كه كنده نشده برساند ، ولي چنانچه پوستي كه كنده شده گاهي به بدن مي چسبد وگاهي بلند مي شود بايد آن را قطع كند يا آب را به زير آن برساند

مسأله 302 - اگر انسان شك كند كه به اعضاي وضوي او چيزي چسبيده يا نه چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد مثل آنكه بعد از گل كاري شك كند گل به دست او چسبيده يا نه ، بايد وارسي كند ، يا به قدري دست بمالد كه اطمينان پيدا كند كه اگر بوده بر طرف شده يا آب به زير آن رسيده است

مسأله 303 - جائي را كه بايد شست ومسح كرد هر قدر چرك باشد ، اگر چرك آن مانع از رسيدن آب به بدن نباشد اشكال ندارد ، وهمچنين است اگر بعد از گچ كاري ومانند آن چيز سفيدي كه جلوگيري از رسيدن آب به پوست نمي نمايد بر دست بماند ، ولي اگر شك كند كه با بودن آنها آب به بدن مي رسد يا نه ، بايد آنها را برطرف كند

مسأله 304 - اگر پيش از وضوء بداندكه در بعضي از اعضاء وضوء مانعي از رسيدن آب هست وبعد از وضوء شك كند كه در موقع وضوء آب را آنجا رسانده يا نه ، وضوي او صحيح است

مسأله 305 - اگر در بعضي از اعضاء وضوء مانعي باشد كه گاهي آب به خودي خود زير آن مي رسد وگاهي نمي رسد وانسان بعد از وضوء شك كند كه آب زير آن رسيده يا نه ، چنانچه بداند موقع وضوء ملتفت رسيدن آب به زير آن نبوده ، احتياط واجب آن است كه دوباره وضوء بگيرد

/ صفحة 54 /

مسأله 306 - اگر بعداز وضوء چيزي كه مانع از رسيدن آب است در اعضاء وضوء ببيند ونداند موقع وضوء بوده يا بعد پيدا شده ، وضوي او صحيح است

مسأله 307 - اگر بعد از وضوء شك كند چيزي كه مانع رسيدن آب است در اعضاء وضوء بوده يا نه ، وضوء صحيح است



بازگشت