وضوء


وضوء

مسأله 245 - در وضوء واجب است صورت ودستها را بشويند وجلوي سر وروي پاها را مسح كنند

مسأله 246 - درازي صورت را بايد از بالاي پيشاني جايي كه موي سر بيرون مي آيد تا آخر چانه شست ، وپهناي آن به مقداري كه بين انگشت وسط وشست قرار مي گيرد بايد شسته شود ، واگر مختصري از اين مقدار را نشويد / صفحة 44 / وضوء باطل است ، وبراي آنكه يقين كند اين مقدار كاملا شسته شده بايد كمي اطراف آن را هم بشويد

مسأله 247 - اگر صورت يا دست كسي كوچكتر يا بزرگتر از معمول مردم باشد بايد ملاحظه كند كه مردمان معمولي تا كجاي صورت خود را مي شويند ، او هم تا همانجا را بشويد ونيز اگر در پيشاني او مو روئيده يا جلوي سرش مو ندارد بايد به اندازه معمول ، پيشاني را بشويد

مسأله 248 - اگر احتمال دهد چرك يا چيز ديگري در ابروها وگوشه هاي چشم ولب او هست كه نمي گذارد آب به آنها برسد ، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجا باشد ، بايد پيش از وضوء وراسي كند كه اگر هست بر طرف نمايد

مسأله 249 - اگر پوست صورت از لاي مو پيدا باشد بايد آب را به پوست برساند واگر پيدا نباشد شستن مو كافيست ورساندن آب به زير آن لازم نيست ودر هر دو صورت اگر آب به صورت بريزد ويك دفعه دست بكشد كافي است

مسأله 250 - اگر شك كند كه پوست صورت از لاي مو پيدا است يا نه ، اگر آب به صورت بريزد ويك دفعه دست بر آن بكشد كافي است

مسأله 251 - شستن توي بيني ومقداري از لب وچشم كه در وقت بستن ديده نمي شود واجب نيست ، ولي براي آنكه يقين كند از جاهايي كه بايد شسته شود چيزي باقي نمانده ، واجب است مقداري از آنها را هم بشويد

مسأله 252 - بايد صورت ودستها را از بالا به پايين شست واگر از پايين به بالا بشويد وضوء باطل است

مسأله 253 - اگر دست را تر كند وبه صورت ودستها بكشد ، چنانچه تري دست به قدري باشد كه به واسطه كشيدن دست ، آب كمي بر آنها جاري شود كافيست

مسأله 254 - بعد از شستن صورت بايد دست راست وبعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشتها بشويد

/ صفحة 45 /

مسأله 255 - براي آنكه يقين كند آرنج را كاملا شسته بايد مقداري بالاتر از آرنج را هم بشويد

مسأله 256 - كسي كه پيش از شستن صورت دستهاي خود را تا مچ شسته ، در موقع وضوء بايد تا سر انگشتان را بشويد

واگر فقط تا مچ را بشويد وضوي او باطل است

مسأله 257 - در وضوء شستن صورت ودستها مرتبه اول واجب ومرتبه دوم مستحب ومرتبه سوم وبيشتر آن حرام مي باشد واينكه كدام شستن اول يا دوم يا سوم است مربوط به قصد كسي است كه وضوء مي گيرد ، پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلا ده مرتبه آب به صورت بريزد اشكال ندارد وهمه آنها شستن اول حساب مي شود ، واگر به قصد اينكه سه مرتبه بشويد سه مرتبه آب بريزد مرتبه سوم آن حرام است

مسأله 258 - بعد از شستن هر دو دست بايد جلو سر را با تري آب وضوء كه در دست مانده مسح كند وبايد با دست راست مسح نمايد

مسأله 259 - يك قسمت از چهار قسمت سر ، كه مقابل پيشانيست جاي مسح مي باشد

وهر جاي اين قسمت را به هر اندازه مسح كند كافيست ، وبهتر است از درازا به اندازه يك انگشت واز پهنا به اندازه پهناي سه انگشت بسته مسح نمايد

مسأله 260 - لازم نيست مسح سر بو پوست آن باشد بلكه بر موي جلوي سر هم صحيح است ، ولي كسي كه موي جلوي سر او به اندازه اي بلند است كه اگر مثلا شانه كند به صورتش مي ريزد ، يا به جاهاي ديگر سر مي رسد بايد بيخ موها را مسح كند ، يا فرق سر را باز كرده پوست سر را مسح نمايد ، واگر موهايي كه به صورت مي ريزد يا به جاهاي ديگر سر مي رسد جلوي سر جمع كند وبر آنها مسح نمايد ، يا بر موي جاهاي ديگر سر ، كه جلو آن آمده مسح كند باطل است

/ صفحة 46 /

مسأله 261 - بعد از مسح سر بايد با تري آب وضوء كه در دست مانده روي پاها را از سر يكي از انگشتهاي تا مفصل مسح نمايد

مسأله 262 - پهناي مسح پا به هر اندازه باشد كافيست ولي بهتر آن است كه به اندازه پهناي سه انگشت بسته مسح نمايد ، وبهتر از آن مسح تمام روي پا است به تمام كف دست

مسأله 263 - بهتر است در مسح پا دست را بر سر انگشتان بگذارد وبعد به پشت پا بكشد ، نه آنكه تمام دست را روي پاك بگذارد وكمي بكشد

مسأله 264 - در مسح سر وروي پا بايد دست را روي آنها بكشد ، واگر دست را نگهدارد وسر يا پا را به آن بكشد وضوء باطل است ، ولي اگر موقعي كه دست را مي كشد سر يا پا مختصري حركت كند اشكال ندارد

مسأله 265 - جاي مسح بايد خشك باشد واگر به قدري تر باشد كه رطوبت كف دست به آن اثر نكند مسح باطل است

ولي اگر تري آن به قدري كم باشد كه رطوبتي كه بعد از مسح در آن ديده مي شود بگويند فقط از تري كف دست است اشكال ندارد

مسأله 266 - اگر براي مسح رطوبتي در كف دست نمانده باشد نمي تواند دست را با آب خارج تر كند ، بلكه بايد از اعضاء ديگر وضوء رطوبت بگيرد وبا آن مسح نمايد

مسأله 267 - اگر رطوبت كف دست فقط به اندازه مسح سر باشد بايد سر را با همان رطوبت مسح كند ، وبراي مسح پاها از اعضاء ديگر وضوء رطوبت بگيرد

مسأله 268 - مسح كردن از روي جوراب وكفش باطل است ولي اگر به واسطه سرماي شديد يا ترس از دزد ودرنده ومانند اينها نتواند كفش يا جوراب را بيرون آورد ، مسح كردن بر آنها اشكال ندارد

واگر روي كفش نجس باشد بايد چيز پاكي بر آن بيندازد وبر آن چيز مسح كند

/ صفحة 47 /

مسأله 269 - اگر روي پا نجس باشد ونتواند براي مسح آن را آب بكشد بنابر احتياط واجب بايد تيمم نمايد ووضوء بگيرد ومسح به محل نجس بنمايد



بازگشت