شرط دوم


شرط دوم

(مسأله 682) لباس نمازگزار بايد مباح باشد و كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است، اگر عمداً در لباس غصبي يا در لباسي كه نخ يا تكمه يا چيز ديگر آن غصبي است نماز بخواند، نماز را دوباره با لباس غير غصبي بخواند.

(مسأله 683) كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است، ولي نمي داند نماز را
صفحه 226

باطل مي كند، اگر عمداً با لباس غصبي نماز بخواند بايد آن نماز را دو مرتبه با لباس غيرغصبي بخواند.

(مسأله 684) اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است اگر خودش آن لباس را غصب كرده باشد و با آن نماز بخواند، اعاده كند.

(مسأله 685) اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و در بين نماز بفهمد، چنانچه چيز ديگري عورت او را پوشانده است و مي تواند فوراً يا بدون اينكه موالات يعني پي در پي بودن نماز به هم بخورد، لباس غصبي را بيرون آورد، بايد آن را بيرون آورد و نمازش صحيح است و اگر چيز ديگري در تن ندارد نماز را بكشند و با لباس غير غصبي نماز بخواند.

(مسأله 686) اگر كسي براي حفظ جانش با لباس غصبي نماز بخواند، يا مثلا براي اينكه دزد لباس غصبي را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است.

(مسأله 687) اگر با عين پولي كه خمس يا زكات آن را نداده لباس بخرد، و در آن نماز بخواند صحيح است و حق صاحبان خمس و زكات، به ذمّه منتقل مي شود.


بازگشت