شرط اول


شرط اول آنكه مباح باشد .

(مساله867)كسي كه در ملك غصبي نماز مي خواند اگر چه روي فرش و تخت و مانند اينها باشد ، نمازش باطل است ، حتي نماز خواندن غاصب در زير سقف غصبي و خيمة غصبي ، باطل است .

(مساله868)نماز خواندن در ملكي كه منفعت آن مال ديگري است ، بدون اجازة كسي كه منفعت ملك او مي باشد ، باطل است ، مثلاً در خانه اجاره اي اگر صاحب خانه يا ديگري بدون اجازه كسي كه آن خانه را اجاره كرده نماز بخواند ، نمازش باطل است و همچنين است اگر در ملكي كه ديگري در آن حقي دارد نماز بخواند ، مثلاً اگر ميت وصيت كرده باشد كه ثلث مال او را به مصرفي برسانند ، تا وقتي ثلث را جدا نكنند ، نمي شود در ملك او نماز خواند .

(مساله869)كسي كه در مسجد نشسته ، اگر ديگري جاي او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند گناه كرده است ولي نمازش صحيح است .

(مساله870)اگر در جائي كه نمي داند غصبي است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد ، يا در جائي كه غصبي بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد ، نماز او صحيح است مگر آنكه خودش غصب كرده باشد .

(مساله 871)اگر بداند جائي غصبي است ، ولي نداند كه در جاي غصبي نماز باطل است و در آنجا نماز بخواند ، ماز او باطل مي باشد

(مساله872)كسي كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند ، چنانچه حيوان سواري يا زين آن غصبي باشد ، نماز باطل است و همچنين است اگر بخواهد سواره نماز مستحبي بخواند .

(مساله873)كسي كه در ملكي با ديگري شريك است اگر سهم او جدا نباشد ، بدون اجازه شريكش نمي تواند در آن ملك تصرف كند و نماز بخواند .

(مساله874) اگر با عين پولي كه خمس و زكات آن را نداده ملكي بخرد ، تصرف او در آن ملك حرام و نمازش هم در آن باطل است .

(مساله875) اگر صاحب ملك به زبان ، اجازة خواندن بدهد و انسان بداند كه قلباً راضي نيست ، نماز خخواندن در ملك او باطل است . و اگر اجازه ندهد و انسان يقين كند كه قلباً راضي است ، نماز صحيح است .

(مساله 876) تصرف در ملك ميتي كه خمس يا زكات بدهكار است ، حرام و نماز در آن باطل است ، ولي اگر بدهي او را بدهند يا ضامن شوند كه ادا نمايند به نحوي كه از عهدة ميت ساقط شود جائز است و اگر عين مالي كه خمس يا زكوت به آن تعلق گرفته معلوم باشد ، فقط تصرف و نماز در آن عين قبل از اداء جائز نيست ولي تصرف و نماز در غير آن با رضايت ورثه يا ولي آنها در صورتي كه صغير باشند ، اشكال ندارد .

(مساله877) تصرف در ملك ميتي كه به مردم بدهكار است ، حرام و نماز در آن باطل است ولي تصرفات جزئي كه براي برداشتن ميت معمول است اشكال ندارد و نيز اگر بدهكاري او كمتر از مالش باشد و ورثه هم تصميم داشته باشند كه بدهي او را بدون مسامحه بدهند ، تصرفي كه غير فروختن و از بين بردن مال باشد ، اشكال ندارد .

(مساله878)اگر ميت فرض نداشته باشد ولي بعضي از ورثة او صغير يا ديوانه يا غائب باشند ، تصرف در ملك او حرام و نماز در آن باطل است ولي تصرفات جزئي كه براي برداشتن ميت معمول است ، اشكال ندارد .

(مساله879)نماز خواندن در مسافر خانه و حمام و مانند اينها كه براي واردين آماده است با اطمينان به رضايت صاحبان آنها اشكال ندارد ، ولي در غير اين قبيل جاها ، در صورتي ميشود نماز خواند كه مالك آن اجازه بدهد،يا حرفي بزند كه معلوم شود ، براي نماز خواندن اذن داده است ، مثل اينكه به كسي اجازه دهد در ملك او بنشيند و بخوابد ، كه از اينها فهميده مي شود براي نماز خواندن هم اذن داده است .

(مساله880) در زمين بسيار وسيعي كه براي بيشتر مردم مشكل است موقع نماز از آنجا بجاي ديگر بروند ، بدون اجازه مالك نماز خواندن و نشستن و خوابيدن در آن ، اشكال ندارد .




بازگشت