شرط دوم


شرط دوم

823 - شـرط دوم لباس نمازگزار بايد مباح باشد , و كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است , يا اين كه از روي تقصير حكم مساله را نداند اگر عمدا در آن لباس نماز بخواند بنابر احتياط باطل است .
ولي در چيزهايي كه به تنهايي عورت را نمي پوشاند و هم چنين چيزهايي كه فعلا نمازگزار آنها را نپوشيده مانند دستمال بزرگ يا لنگي كه در جيب گذاشته شود اگر چه بشود عورت را با آنها پوشانيد , و هم چنين چـيـزهايي كه نمازگزار آنها را پوشيده ولي ساتر مباح ديگري دارد , در تمام اين صور غصبي بودن آنها به نماز ضرري ندارد هر چند احتياط در ترك است .
824 - كـسـي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است , ولي حكم نماز خواندن در آن را نمي داند اگر عمدا با لباس غصبي نماز بخواند به تفصيلي كه در مساله قبلي گف ته شد نمازش بنابر احتياط باطل است .
825 - اگـر نـداند كه لباس او غصبي است يا فراموش كند و با آن لباس نماز بخواند , نمازش صحيح است ولي اگر كسي خودش لباس را غصب نمايد و فراموش كند كه غصب كرده است و با آن نماز بخواند نمازش بنابر احتياط باطل است .
826 - اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و در بين نماز بفهمد , چنانچه چيز ديگري عورت او را پوشانده است و مي تواند فورا يا بدون اين كه موالات ( يعني پي در پي بودن نماز ) به هم بخورد , لباس غـصـبي را بيرون آورد , بايد آن را بيرون آورد , و اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده , يا نمي تواند لباس غصبي را فورا بيرون آورد , يا اگر بيرون آورد پي در پي بودن نماز به هم مي خورد.
در صـورتـي كـه بـه مـقدار يك ركعت هم وقت داشته باشد , بايد نماز را بشكند و با لباس غير غصبي نماز بـخواند , و اگر به اين مقدار وقت ندارد , بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان , نماز را تمام نمايد.
827 - اگر كسي براي حفظ جانش با لباس غصبي نماز بخواند يا مثلا براي اين كه دزد لباس غصبي را نبرد با آن نماز بخواند نمازش صحيح است .
828 - اگـر بـا عـيـن پـولي كه خمس آن را نداده لباس بخرد , حكم نماز خواندن در آن لباس حكم نماز خواندن در لباس غصبي است .


بازگشت