شرط اول


شرط اول

807 - شـرط اول لـبـاس نـمازگزار بايد پاك باشد , و اگر كسي در حال اختيار با بدن يا لباس نجس نماز بخواند , نمازش باطل است .
808 - كـسـي كه از روي تقصير نمي داند با بدن و لباس نجس نماز باطل است , اگر با بدن يا لباس نجس نماز بخواند , بنابر احتياط لازم , نمازش باطل مي باشد.
809 - اگـر بـه واسـطـه ندانستن مساله از رو تقصير چيز نجس را نداند نجس است , مثلا نداند عرق كافر نجس است و با آن نماز بخواند نمازش بنابر احتياط لازم باطل است .
810 - اگر كسي يقين دارد كه بدن يا لباسش نجس نيست و بعد از نماز بفهمد نجس بوده نمازش صحيح است .
811 - اگـر فـرامـوش كند كه بدن يا لباسش نجس است , و در بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد , چنانچه فـرامـوشـي او از روي اهـمـال و بي اعتنايي بوده بايد بنابر احتياط لازم نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گـذشـته قضا نمايد , و در غير اين صورت لازم نيست نماز را دوباره بخواند ولي اگر در ميان نماز يادش بيايد بايد به دستوري كه در مساله بعد گفته مي شود عمل كند.
812 - كـسـي كه در وسعت وقت مشغول نماز است اگر در بين نماز ملتفت شود كه بدن يا لباسش نجس شـده و احـتـمـال دهد كه بعد از شروع در نماز نجس شده باشد در صورتي كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عـوض كردن لباس يا بيرون آوردن آن نماز را به هم نمي زند در بين نماز بدن يا لباس را آب بكشد يا لباس را عـوض نـمـايد يا اگر چيز ديگري عورت او را پوشانده لباس را بيرون آورد ولي چنانچه طوري باشد كه اگـر بـدن يـا لـبـاس را آب بكشد يا لباس را عوض كند يا بيرون آورد نماز به هم مي خورد يا اگر لباس را بيرون آورد برهنه مي ماند بايد بنابر احتياط لازم نماز را دوباره با لباس پاك بخواند.
813 - كـسـي كـه در تنگي وقت مشغول نماز است اگر در بين نماز ملتفت شود كه لباسش نجس شده و احـتمال دهد كه پس از شروع در نماز نجس شده باشد در صورتي كه آب كشيدن يا عوض كردن يا بيرون آوردن لـبـاس نماز را به هم نمي زند و مي تواند لباس را بيرون آورد بايد لباس را آب بكشد يا عوض كند , يا اگر چيز ديگري عورت او را پوشانده لباس را بيرون آورد و نماز را تمام كند , اما اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده و لباس را هم نمي تواند آب بكشد يا عوض كند , بايد با همان لباس نجس نماز را تمام كند.
814 - كـسـي كـه در تنگي وقت مشغول نماز است , اگر در بين نماز ملتفت شود كه بدن او نجس شده و احـتـمـال دهـد كـه پـس از شروع در نماز نجس شده باشد در صورتي كه آب كشيدن بدن نماز را به هم نـمـي زند بدن را آب بكشد و اگر نماز را به هم مي زند بايد با همان حال نماز را تمام كند و نماز او صحيح است .
815 - كـسـي كـه در پاك بودن بدن يا لباس خود شك دارد چنانچه جستجو نمايد و چيزي در آن نبيند و نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد كه بدن يا لباسش نجس بوده نماز او صحيح است ولي اگر جستجو نكرده باشد بنابر احتياط لازم بايد نمازش را دوباره بخواند و چنانچه وقت گذشته قضا نمايد.
816 - اگـر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند , و بعد از نماز بفهمد پاك نشده نمازش صحيح است .
817 - اگر خوني در بدن يا لباس خود ببيند و يقين كند كه از خونهاي نجس نيست .
مـثـلا يقين كند كه خون پشه است , چنانچه بعد از نماز بفهمد كه از خونهايي بوده كه نمي شود با آن نماز خواند , نمازش صحيح است .
818 - اگـر يقين كند خوني كه در بدن يا لباس او است خون نجسي است كه نماز با آن صحيح است , مثلا يـقين كند خون زخم و دمل است چنانچه بعد از نماز بفهمد خوني بوده كه نماز با آن باطل است , نمازش صحيح است .
819 - اگر نجس بودن چيزي را فراموش كند و بدن يا لباسش با رطوبت به آن برسد , و در حال فراموشي نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد نمازش صحيح است .
ولـي اگـر بدنش با رطوبت به چيزي كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد و بدون اين كه خود را آب بـكـشد , غسل كند و نماز بخواند غسل و نمازش باطل است , مگر اين كه طوري باشد كه به غسل نمودن , بـدن نـيز پاك شود , و نيز اگر جايي از اعضا وضو با رطوبت به چيزي كه نجس بودن آن را فراموش كرده بـرسد و پيش از آن كه آنجا را آب بكشد , وضو بگيرد و نماز بخواند , وضو و نمازش باطل مي باشد , مگر اين كه طوري باشد كه به وضو گرفتن اعضا وضو نيز پاك شود.
820 - كسي كه فقط يك لباس دارد , اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب كشيدن يكي از آنها آب داشته باشد , احتياط لازم اين است كه بدن را آب كشيده با لباس نجس نماز بخواند و جايز نيست كه لباس را آب كشيده و با بدن نجس نماز بخواند ولي در صورتي كه نجاست لباس بيشتر يا شديدتر باشد مخير است كه هر كدام را مي خواهد آب بكشد.
821 - كـسي كه غير از لباس نجس , لباس ديگري ندارد , بايد با لباس نجس نماز بخواند و نمازش صحيح است .
822 - كسي كه دو لباس دارد , اگر بداند يكي از آنها نجس است و نداند كدام يك آنها است , چنانچه وقت دارد , بـايد با هر دو لباس نماز بخواند مثلا اگر مي خواهد نماز ظهر و عصر بخواند بايد با هر كدام يك نماز ظهر و يك نماز عصر بخواند , ولي اگر وقت تنگ است , با هر كدام نماز بخواند كافي است .



بازگشت