شرط اول


شرط اول آنكه مباح باشد.
مـسـالـه 875 - كـسي كه در ملك غصبي نماز مي خواند اگرچه روي فرش و تخت و مانند اينها بـاشـد, در صـورتي كه مواضع سجودش غصبي باشد نمازش باطل است , و همچنين است حال در مسائل آينده , ولي نماز خواندن در زير سقف غصبي و خيمه غصبي مانعي ندارد.
مساله 876 - نماز خواندن در ملكي كه منفعت آن مال ديگري است بدون اجازه كسي كه منفعت مـلـك مـال او مي باشد باطل است , مثلا درخانه اجاره اي اگر صاحب خانه يا ديگري بدون اجازه كسي كه آن خانه را اجاره كرده نماز بخواند, نمازش باطل است , و اگر ميت وصيت كرده باشد كه ثـلث مال او را به مصرفي برسانند, در صورتي كه عمل به وصيت نشده باشد, نمي شود در ملك او نماز خواند.
مساله 877 - كسي كه در مسجد نشسته , اگر ديگري جاي او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند, نمازش باطل است مگر آنكه شخص اولي ازآنجا اعراض كند.
مـسـاله 878 - اگر در جائي كه غصبي بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد, نماز او صحيح است , ولي كسي كه خودش جائي را غصب كرده , اگر فراموش كند و در آنجا نـمـاز بـخـواند نمازش باطل است , و اگر در جائي كه نمي داند غصبي است نماز بخواند و بعد از نمازبفهمد كه محل سجده اش غصبي بوده , بعيد نيست كه نمازش باطل باشد.
مساله 879 - اگر بداند جائي غصبي است ولي نداند كه در جاي غصبي نماز باطل است و در آنجا نماز بخواند, نماز او باطل مي باشد.
مساله 880 - كسي كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند, چنانچه حيوان سواري يا زين يا نعل آن غـصـبي باشد, نماز او بنابر احتياطباطل است , و همچنين است اگر بخواهد بر آن حيوان نماز مستحبي بخواند.
مـسـالـه 881 - كـسـي كـه در مـلكي با ديگري شريك است اگر سهم او جدا نباشد, بدون اجازه شريكش نمي تواند در آن ملك تصرف كند ونماز بخواند.
مـسـالـه 882 - اگر با عين پولي كه خمس و زكاة آن را نداده ملكي بخرد, تصرف او در آن ملك حرام و نمازش در آن باطل است .
مـسـالـه 883 - اگـر صاحب ملك به زبان , اجازه نماز خواندن بدهد و انسان بداند كه قلبا راضي نـيـسـت , نماز خواندن در ملك او باطل است , واگر اجازه ندهد و انسان يقين كند كه قلبا راضي است نماز صحيح است .
مـساله 884 - تصرف در ملك ميتي كه خمس يا زكاة بدهكار است حرام و نماز در آن باطل است , ولي اگر بدهي او را بدهند يا ضامن شوند كه ادا نمايند, تصرف و نماز در ملك او اشكال ندارد.
مساله 885 - تصرف در ملك ميتي كه به مردم بدهكار است در صورتي كه ورثه بناي اداء قرض را بدون مسامحه نداشته باشند حرام و نمازدر آن باطل است .
مـسـالـه 886 - اگـر ميت قرض نداشته باشد ولي بعضي از ورثه او صغير يا ديوانه يا غائب باشند, تصرف در ملك او بدون اجازه ولي آنها حرام و نماز در آن باطل است .
مـساله 887 - نماز خواندن در مسافرخانه و حمام و مانند اينها كه براي واردين آماده است اشكال ندارد, ولي در غير اين قبيل جاها, درصورتي مي شود نماز خواند كه مالك آن اجازه بدهد يا حرفي بـزنـد كه معلوم شود براي نماز خواندن اذن داده است , مثل اينكه به كسي اجازه بدهد در ملك او بنشيند و بخوابد, كه از اينها فهميده مي شود براي نماز خواندن هم اذن داده است .
مـسـاله 888 - در زمين بسيار وسيع , بي اجازه مالك مي شود نماز خواند به نحوي كه در مساله ( 277 ) در وضو گذشت .


بازگشت