شـرط دوم


شـرط دوم
مـسـالـه 823 - شـرط دوم لباس نمازگزار بايد مباح باشد, و كسي كه مي داند پوشيدن لباس غـصبي حرام است يا اينكه از روي تقصير حكم مساله را نداند, اگر عمدا در آن لباس نماز بخواند, بنابر احتياط باطل است , ولي در چيزهائي كه به تنهائي عورت را نمي پوشاند و همچنين چيزهائي كه فعلا نمازگزار آنها را نپوشيده مانند دستمال بزرگ يا لنگي كه در جيب گذاشته شود اگرچه بـشـود عـورت را با آنها پوشانيد, وهمچنين چيزهائي كه نمازگزار آنها را پوشيده ولي ساتر مباح ديـگـري دارد و در تـمـام اين صور غصبي بودن آنها به نماز ضرري ندارد هر چنداحتياط در ترك است .
مـسـالـه 824 - كـسـي كـه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است ولي نمي داند نماز را باطل مـي كـنـد, اگر عمدا با لباس غصبي نماز بخواند به تفصيلي كه در مساله قبلي گفته شد نمازش باطل است .
مـسـالـه 825 - اگـر نـدانـد يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و با آن نماز بخواند, نمازش صحيح است .
مساله 826 - اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و در بين نماز بفهمد, چنانچه چيز ديگري عورت او را پوشانده است بايدلباس غصبي را بيرون آورد و مواظب باشد كه از قبله منحرف نشود, و اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده , در صورتي كه به مقدار يك ركعت هم وقت داشته باشد, بايد نماز را بشكند و با لباس غير غصبي نماز بخواند, و اگر به اين مقدار وقت ندارد, بايد در حال نماز لباس رابيرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد.
مـسـالـه 827 - اگـر كسي براي حفظ جانش با لباس غصبي نماز بخواند, يا مثلا براي اينكه دزد لباس غصبي را نبرد با آن نماز بخواند, نمازش صحيح است .
مساله 828 - اگر با عين پولي كه خمس يا زكاة آن را نداده لباس بخرد, حكم نماز خواندن در آن حكم نماز خواندن در لباس غصبي است .




بازگشت