شرط هفتم


شرط هفتم
آن كه شغل او مسافرت نباشد، بنابر اين شتردار و راننده و چوبدار و كشتيبان و مانند اينها. اگر چه براي بردن اثاثيه منزل خود مسافرت كنند، بايد نماز را تمام بخوانند، و ملحق ميشود به كسي كه كارش سفر است كسي كه كارش در جاي ديگري است كه مقدار معتد بهي از روزها را مثلا ماهي ده روز يا بيشتر به آنجا سفر نموده و برميگردد، مانند كسي كه اقامتش در جائي است و كارش در جاي ديگر از قبيل تجارت و تدريس.
(مسأله 1316) كسي كه شغلش در مسافرت است، اگر براي كار ديگري مثلا براي زيارت يا حج مسافرت كند، بايد نماز را شكسته بخواند، ولي اگر مثلا شوفر اتومبيل خود را براي زيارت كرايه بدهد، و در ضمن خودش هم زيارت كند، در هر حال بايد نماز را تمام بخواند.
(مسأله 1317) حمله دار يعني كسي كه براي رساندن حاجيها بمكه مسافرت ميكند، چنانچه شغلش مسافرت باشد، بايد نماز را تمام بخواند واگر شغش مسافرت نباشد، و فقط در ايام حج براي حمله داري سفر ميكند، احتياط واجب آنست كه بين نماز و شكسته جمع نمايد، ولي چنانچه مدت سفر او كم باشد، مثل اين زمان كه سفر با هواپيما است، بعيد نيست حكم كه و شكسته باشد.
(مسأله 1318) كسيكه شغل او حمله داري است و حاجيها را از راه دور به مكه ميبرد، چنانچه مقدار معتنيبهي از ايام سال را در راه باشد، بايد نماز را تمام بخواند.
(مسأله 1319) كسي كه در مقداري از سال شغلش مسافرت است، مثل شوفري كه فقط در زمستان يا تابستان اتومبيل خود را كرايه ميدهد بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند، و احتياط مستحب آنست كه هم شكسته و هم تمام بخواند.
(مسأله 1320) راننده و دوره گردي كه در دو سه فرسخي شهر رفت و آمد ميكند، چنانچه اتفاقا سفر هشت فرسخي برود، بايد نماز را شكسته بخواند.
(مسأله 1321) چهارواداري كه شغلش مسافرت است، اگر ده روز يا بيشتر در وطن خود بماند و از اول قصد ماندن ده روز را داشته باشد، چه بدون قصد بماند، بايد در سفر اولي كه بعد از ده روز ميرود، نيز حكمش تمام است ولي احتياط مستحب آنست كه بين نماز تمام و شكسته جمع نمايد.
(مسأله 1322): كسي كه شغلش مسافرت است غير از چهارواردار، اگر چه در غير وطن خود با قصد ده روز بماند، يا در وطن خود هر چند بدون قصد باشد ده روز بماند، در سفر اولي كه بعد از ده روز ميرود نيز حكمش تمام است ولي احتياط مستحب آنست كه بين نماز تمام و شكسته جمع نمايد.
(مسأله 1323) چارواداري كه شغلش مسافرت است، اگر شك كند كه در وطن خود يا جاي ديگر ده روز مانده يا نه، بايد نماز را تمام بخواند.
(مسأله 1324) كسي كه در شهرها سياحت ميكند، وبراي خود وطني اختيار نكرده بايد نماز را تمام بخواند.
(مسأله 1325) كسي كه شغلش مسافرت نيست، اگر مثلا در شهري يا در دهي جنسي دارد كه براي حمل آن مسافرتهاي پي در پي ميكند، بايد نماز را شكسته بخواند.
(مسأله 1326) كسي كه از وطنش صرف نظر كرده و ميخواهد وطن ديگري براي خود اختيار كند، اگر شغلش مسافرت نباشد، بايد در مسافرت خود نماز را شكسته بخواند.



بازگشت