شرط اول


شرط اول
مكان نمازگزار مكان نمازگزار هفت شرط دارد:
اول آن كه مباح باشد.
(مسأله 875) كسي كه در ملك غصبي نماز ميخواند اگر چه روي فرش و تخت و مانند اينها باشد، در صورتي كه مواضع سجودش غصبي باشد نمازش باطل است. و همچنين است حال در مسائل آينده، ولي نماز خواندن در زير سقف غصبي و خيمه غصبي مانعي ندارد.
(مسأله 876) نماز خواندن در ملكي كه منفعت آن مال ديگري است بدون اجازه كسي كه منفعت ملك مال او ميباشد باطل است، مثلا در خانه اجاره اي اگر صاحب خانه يا ديگري بدون اجازه كسي كه آن خانه را اجاره كرده نماز بخواند، نمازش باطل است، واگر ميت وصيت كرده باشد كه ثلث مال او را بمصرفي برسانند، در صورتي كه عمل به وصيت نشده باشد نميشود در ملك او نماز خواند.
(مسأله 877) كسي كه در مسجد نشسته، اگر ديگري او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند نمازش باطل است.
(مسأله 878) اگر در جائي كه غصبي بودن آنرا فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد، نماز او صحيح است، ولي كسي كه خودش جائي را غصب كرده، اگر فراموش كند و در آنجا نماز بخواند نمازش باطل است و اگر در جائي كه نميداند غصبي است نماز بخواند، و بعد از نماز بفهمد كه محل سجده اش غصبي بوده بعيد نيست كه نمازش باطل باشد.
(مسأله 879) اگر بداند جائي غصبي است، ولي نداند كه در جاي غصبي نماز باطل است و در آنجا نماز بخواند، نماز او باطل ميباشد.
(مسأله 880) كسي كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند، چنانچه حيوان سواري يا زين يا نعل آن غصبي باشد نماز او باطل است، و هم چنين است اگر بخواهد سواره بر آن حيوان، نماز مستحبي بخواند.
(مسأله 881) كسي كه در ملكي با ديگري شريك است اگر سهم او جدا نباشد، بدون اجازه شريكش نميتواند در آن ملك تصرف كند و نماز بخواند.
(مسأله 882) اگر با عين پولي كه خمس و زكات آنرا نداده ملكي بخرد تصرف او در آن ملك حرام و نمازش در آن باطل است.
(مسأله 883) اگر صاحب ملك به زبان اجازه نماز خواندن بدهد، و انسان بداند كه قلبا راضي نيست، نماز خواندن در ملك او باطل است، و اگر اجازه ندهد و انسان يقين كند كه قلبا راضي است نماز او صحيح است.
(مسأله 884) تصرف در ملك ميتي كه خمس يا زكات بدهكار است حرام و نماز در آن باطل است، ولي اگر بدهي او را بدهند يا ضامن شوند كه ادا نمايند، تصرف و نماز در ملك او اشكال ندارد.
(مسأله 885) تصرف در ملك ميتي كه بمردم بدهكار است، در صورتي كه ورثه بناي اداء قرض را بدون مسامحه نداشته باشند حرام، و نماز در آن باطل است.
(مسأله 886) اگر ميت قرض نداشته باشد، ولي بعضي از ورثه او صغير يا ديوانه يا غائب باشند، تصرف در ملك او بدون اجازه ولي آنها حرام، و نماز در آن باطل است.
(مسأله 887) نماز خواندن در مسافرخانه و حمام و مانند اينها كه براي واردين آماده است اشكال ندارد، ولي در غير اين قبيل جاها، در صورتي ميشود نماز خواند كه مالك آن اجازه بدهد، يا حرفي بزند كه معلوم شود، براي نماز خواندن اذن داده است. مثل اين كه به كسي اجازه بدهد در ملك او بنشيند و بخوابد كه از اينها فهميده ميشود براي نماز خواندن هم اذن داده است.
(مسأله 888) در زمين بسيار وسيعي كه براي مردم مشكل است موقع نماز از آنجا بجاي ديگر بروند، بياجازه مالك ميشود نماز خواند بنحوي كه در (مسأله 277) در وضو گذشت.

بازگشت