شرط ششم


شرط ششم
(مسأله 842) لباس مرد نمازگزار حتي عرقچين و بند شلوار او بنابر احتياط بايد ابريشم خالص نباشد و در غير نماز هم پوشيدن آن براي مردان حرام است.
(مسأله 843) اگر تمام آستر لباس، يا مقداري از آن، ابريشم خالص باشد، پوشيدن آن براي مرد حرام، و نماز در آن باطل است.
(مسأله 844) لباسي را كه نميداند از ابريشم خالص است يا چيز ديگر جائز است بپوشد، و نماز در آن نيز اشكال ندارد.
(مسأله 845) دستمال ابريشمي و مانند آن اگر در جيب مرد باشد اشكال ندارد، و نماز را باطل نميكند.
(مسأله 846) پوشيدن لباس ابريشمي براي زن، در نماز و غير نماز اشكال ندارد.
(مسأله 847) پوشيدن لباس غصبي و ابريشمي خالص و طلا باف، در حال ناچاري مانعي ندارد، و نيز كسي كه ناچار است لباس بپوشد و لباس ديگري غير از اينها ندارد، ميتواند با اين لباسها نماز بخواند.
(مسأله 848) اگر غير از لباس غصبي و لباسي كه از مردار تهيه شده، لباس ديگري ندارد، و ناچار نيست لباس بپوشد، بايد بدستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز بخواند.
(مسأله 849) اگر غير از لباسي كه از حيوان درنده تهيه شده لباس ديگري ندارد، چنانچه در پوشيدن لباس ناچار باشد، ميتواند با همان لباس نماز بخواند و اگر ناچار نباشد بايد بدستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد.
(مسأله 850) اگر مرد غير از لباس ابريشمي خالص يا طلاباف، لباس ديگري نداشته باشد، چنانچه در پوشيدن لباس ناچار نباشد، بايد بدستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز بخواند.
(مسأله 851) اگر چيزي ندارد كه در نماز عورت خود را با آن بپوشاند، واجب است اگر چه بكرايه يا خريداري باشد، تهيه نمايد. ولي اگر تهيه آن بقدري پول لازم دارد كه نسبت بدارائي او زياد است، يا طوري است كه اگر پول را بمصرف لباس برساند، بحال او ضرر دارد بايد بدستوري كه براي برهنگان گفته شد نماز بخواند.
(مسأله 852) كسي كه لباس ندارد، اگر ديگري لباس باو ببخشد يا عاريه بدهد، چنانچه قبول كردن آن براي او مشقت نداشته باشد بايد قبول كند، بلكه اگر عاريه كردن يا طلب بخشش براي او سخت نيست، بايد از كسي كه لباس دارد، طلب بخشش يا عاريه نمايد.
(مسأله 853) پوشيدن لباسي كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براي كسي كه ميخواهد آنرا بپوشد معمول نيست، مثل آن كه اهل علم لباس نظامي بپوشد، در صورتي كه موجب هتك حرمت باشد حرام است، و اگر با آن لباس نماز بخواند و ساترش فقط آن باشد، بعيد نيست نمازش باطل شود.
(مسأله 854) اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتي كه زي خود قرار دهد بنابر احتياط حرام است ولي نماز خواندن با آن حكم مسأله سابقه را دارد.
(مسأله 855) كسي كه بايد خوابيده نماز بخواند، اگر لحافش از اجزاء حيوان حرام گوشت باشد، نماز در آن جائز نيست هر چند برهنه نباشد، و اگر نجس يا ابريشم باشد، در صورتي كه پوشيدن بر آن صدق كند، نماز در آن نيز جائز نيست. ولي مجرد روي خود كشيدن آن عيبي ندارد وضرر بنماز نميرساند، واما تشك بهر حال عيب ندارد، مگر اين كه مقداري از آنرا بخود بپيچد كه در عرف پوشيدن گفته شود، در اين صورت حكم آن حكم لحاف است.



بازگشت