شرط دوم:


شرط دوم:

مسأله 823 ـ لباس نمازگزار بايد مباح باشد و كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است، اگر عمداً در
لباس غصبي يا در لباسي كه نخ يا تكمه يا چيز ديگر آن غصبي است نماز بخواند باطل است، و همچنين است اگر
جاهل مقصر باشد.

مسأله 824 ـ كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است، ولي نمي داند نماز را باطل مي كند، اگر عمداً با
لباس غصبي نماز بخواند نمازش باطل است.

مسأله 825 ـ اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است، ولي
اگر كسي خودش لباسي را غصب نمايد و فراموش كند كه غصب كرده است و با آن نماز بخواند، اگر چه حكم به بطلان
نماز او نمي توان كرد، لكن احوط آنست كه اكتفابه آن نماز ننموده و دو باره آنرا با لباس مباح بخواند.

مسأله 826 ـ اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و در بين نماز بفهمد، چنانچه چيز ديگري عورت
او را پوشانده است و مي تواند فوراً يا بدون اينكه موالات يعني پي درپي بودن نماز بهم بخورد لباس غصبي را بيرون
آورد، بايد آنرا بيرون آورد و نمازش صحيح است. و اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده، يا نمي تواند لباس غصبي را
فوراً بيرون آورد، يا اگر بيرون آورد پي درپي بودن نماز بهم مي خورد، در صورتي كه به مقدار يك ركعت هم وقت داشته
باشد بايد نماز را بشكند و با لباس غير غصبي نماز بخواند و اگر به اين مقدار وقت ندارد، بايد در حال نماز لباس را
بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد.

مسأله 827 ـ اگر كسي براي حفظ جانش با لباس غصبي نماز بخواند، يا مثلاً براي اينكه دزد لباس غصبي را نبرد
با آن نماز بخواند نمازش صحيح است.

مسأله 828 ـ اگر كسي با عين پولي كه خمس يا زكات آنرا نداده لباس بخرد، نماز خواندن در آن لباس باطل
است.

بازگشت