اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز

(مسأله 1218) بعد از مرگ انسان، مي شود براي نماز و عبادت هاي ديگر او كه در زندگي به جا نياورده، ديگري را اجير كنند يعني به او مزد دهند كه آنها را به جا آورد. و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.

(مسأله 1219) انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان(عليهم السلام) از طرف زندگان اجير شود، و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.

(مسأله 1220) كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده، بايد مسائل نماز را بداند.

(مسأله 1221) اجير بايد موقع نيّت، ميّت را معين نمايد. و لازم نيست اسم او را بداند، پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافيست.

(مسأله 1222) اجير بايد واجبات ميت را نيابتاً انجام دهد و عبادت هاي او را قضا نمايد.
صفحه 309

(مسأله 1223) بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند كه عمل را به طور صحيح انجام مي دهد.

(مسأله 1224) كسي كه ديگري را براي نمازهاي ميّت اجير كرده; اگر بفهمد كه عمل را به جا نياورده. يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.

(مسأله 1225) هر گاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه اگر بگويد انجام
داده ام، كافي است و اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم
نيست.

(مسأله 1226) كسي را كه عذري دارد و مثلاً نشسته نماز مي خواند نمي شود; براي نمازهاي ميّت اجير كرد، بلكه بنابر احتياط واجب بايد كسي را هم كه با تيمّم يا جبيره نماز مي خواند اجير نكنند.

(مسأله 1227) مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد.

(مسأله 1228) در قضاي نمازهاي ميّت آنجا كه در اداء آنها ترتيب شرط است مانند نماز ظهر و عصر يك روز به ترتيب خوانده شود.

(مسأله 1229) اگر با اجير شرط كنند كه عمل را به طور مخصوصي انجام دهد، بايد همانطور به جا آورد. و اگر شرط نكنند، بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد و احتياط مستحب آن است كه از وظيفه خودش و ميّت هر كدام كه به احتياط نزديكتر است به آن عمل كند مثلاً اگر وظيفه ميّت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است، سه مرتبه بگويد.

(مسأله 1230) اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است به جا آورد.

(مسأله 1231) هر گاه اشخاص متعددي را براي نمازها اجير بگيرد بهتر است براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد مثلاً اگر با يكي از آنها قرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا
صفحه 310

بخواند، با ديگري قرار بگذارد كه از ظهر تا شب بخواند.

(مسأله 1232) اگر كسي اجير شود كه مثلاً در مدت يكسال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بايد براي نمازهائي كه مي دانند به جا نياورده ديگري را اجير نمايند بلكه براي نمازهائي هم كه احتمال مي دهند به جا نياورده بايد بنابر احتياط واجب اجير بگيرند.

(مسأله 1233) كسي را كه براي نمازهاي ميّت اجير كرده اند، اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند; بايد اجرت مقداري را كه نخوانده از مال او به ولي ميّت بدهند مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده، بايد نصف پولي را كه گرفته از مال او به وليّ ميّت بدهند و اگر شرط نكرده باشند; بايد ورثه نائب از مال او اجير بگيرند. اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست.

بازگشت