اقتدا به اهل سنت


اقتدا به اهل سنت



س 599: آيا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جايز است؟

ج: نماز جماعت براي حفظ وحدت اسلامي، جايز و صحيح است.

س 600: محل كار من در يكي مناطق كردنشين است كه اكثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه حكمي دارد و آيا غيبت آنها جايز است؟

ج: مشاركت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشكال ندارد، و از غيبت بايد پرهيز شود.

س 601: در مكانهاي مشاركت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شركت در نمازهاي روزانه، در بعضي از موارد مانند آنان عمل مي كنيم، مثل نماز بصورت تكتف و عدم رعايت وقت و سجده بر فرش، آيا اين نمازها احتياج به اعاده دارند؟

ج: اگر حفظ وحدت مقتضي انجام آن كارها باشد، نماز صحيح و مجزي است، حتي اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولي تكتف در نماز جايز نيست، مگر اينكه ضرورت آن را اقتضا كند.

س 602: در مكه و مدينه به استناد فتواي امام خميني «قدس سره» نماز جماعت را با برادران اهل سنت مي خوانيم و گاهي براي درك فضيلت نماز در مسجد مثل اداء نماز عصر يا عشاء بعد از نماز ظهر و مغرب آن را به صورت فرادي در مساجد اهل سنت بدون مهر و با سجده بر فرش به جا مي آوريم، اين نمازها چه حكمي دارد؟

ج: نماز در فرض مذكور محكوم به صحت است.

س 603: مشاركت ما شيعيان در نماز جماعت مساجد كشورهاي ديگر با برادران اهل سنت كه دست بسته نماز مي خوانند، چگونه است؟ آيا تبعيت از آنان در تكتف بر ما واجب است يا آن كه بايد نماز را بدون تكتف بخوانيم؟

ج: اقتدا به اهل سنت، براي رعايت وحدت جايز است و نماز خواندن با آنها صحيح و مجزي است، ولي تكتف واجب نيست و بلكه جايز نيست، مگر در صورتي كه ضرورتي آن را اقتضا كند.

س 604: هنگام شركت در نماز جماعت با برادران اهل سنت، چسباندن انگشتان كوچك پا در حال قيام به انگشتان پاهاي دو نفري كه در دو طرف نمازگزار ايستاده چنانچه آنان ملتزم هستند چه حكمي دارد؟

ج: اين كار واجب نيست، ولي انجام آن به صحت نماز ضرر نمي رساند.

س 605: برادران اهل سنت در ايام حج يا غير آن، نماز مغرب را قبل از اذان مغرب مي خوانند، آيا براي ما اقتدا به آنان و اكتفا به آن نماز صحيح است؟

ج: معلوم نيست كه آنان نماز را قبل از وقت بخوانند، ولي اگر مكلّف دخول وقت را احراز نكند، نمي تواند داخل شود، مگر آنكه رعايت وحدت آن را اقتضا كند كه در اين صورت شركت در نماز جماعت آنان و اكتفا به آن اشكال ندارد.

بازگشت