حكم امام جماعتي كه قرائت وي صحيح نيست


حكم امام جماعتي كه قرائت وي صحيح نيست



س 587: آيا در صحت قرائت بين نماز فرادي و نماز مأموم يا امام تفاوت وجود دارد يا اينكه صحت قرائت در هر حال مسأله واحدي است؟

ج: اگر قرائت مكلّف صحيح نباشد و قدرت بر يادگيري هم نداشته باشد، نماز او صحيح است، ولي ديگران نمي توانند به وي اقتدا كنند.

س 588: قرائت بعضي از ائمه جماعات از جهت مخارج حروف صحيح نيست. آيا كسي كه حروف را به طور صحيح از مخارج خود ادا مي كند، مي تواند به آنان اقتدا نمايد؟ عده اي مي گويند مي توانيد نماز را به جماعت بخوانيد، ولي بايد بعدا اعاده نمائيد، من كه فرصت اعاده ندارم، وظيفه ام چيست؟ آيا مي توانم در نماز جماعت شركت نموده ولي حمد و سوره را آهسته بخوانم؟

ج: اگر قرائت امام از نظر مأموم صحيح نباشد، اقتدا و نماز جماعت او باطل است و اگر نمي تواند نماز را اعاده كند، اقتدا نكردن اشكال ندارد، ولي آهسته خواندن در قرائت نمازي كه بايد بلند خوانده شود، براي اظهار اقتدا به امام جماعت صحيح و مجزي نيست.

س 589: عده اي معتقدند كه قرائت بعضي از ائمه جمعه صحيح نيست، زيرا يا حروف را آنگونه كه هست، ادا نمي كنند و يا حركت آنها را طوري تغيير مي دهند كه ديگر آن حرف نيست. آيا اقتدا به آنان بدون اعاده نمازي كه پشت سر آنان خوانده مي شود، صحيح است؟

ج: ملاك صحت قرائت عبارت است از رعايت قواعد زبان عربي و اداء حروف از مخارج آن به طوري كه اهل لسان آن را اداء آن حرف بدانند نه حرف ديگر؛ اگر مأموم قرائت امام را مطابق قواعد و صحيح نداند، نمي تواند به او اقتدا كند و در صورت اقتداء، نماز او صحيح نيست و اعاده آن واجب است.

س 590: اگر امام جماعت در اثناي نماز در كيفيت تلفظ كلمه پس از اداي آن شك كند و بعد از فراغت از نماز علم پيدا كند كه در تلفظ آن كلمه اشتباه كرده است، نماز او و مأمومين چه حكمي دارد؟

ج: نماز محكوم به صحت است.

س 591: وظيفه شرعي شخص بخصوص معلم قرآن كريم كه يقين دارد امام جماعت نماز خود را از جهت تجويد غلط مي خواند چيست؟ در حالي كه اين فرد به دليل عدم شركت در نماز جماعت در معرض تهمت هاي زيادي قرار گرفته است.

ج: رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولي اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نمي تواند به او اقتدا كند، لكن شركت ظاهري در نماز جماعت براي يك غرض عقلائي، اشكال ندارد

بازگشت