مكان نمازگزار


مكان نمازگزار



س 370: آيا نشستن و نماز خواندن يا عبور كردن از مكان هائي كه دولت ظالم آنها را غصب مي كند، جايز است؟

ج: در صورت علم به غصب، احكام و آثار مغصوب مترتب است.

س 371: نماز خواندن در زميني كه قبلا وقف بوده و دولت آن را تصرف نموده و در آن مدرسه ساخته است، چه حكمي دارد؟

ج: اگر احتمال قابل توجهي داده شود كه تصرف مذكور مجوز شرعي داشته است، نماز خواندن در آن مكان اشكال ندارد.

س 372: من نماز جماعت را در تعدادي از مدارس اقامه مي كنم. زمين بعضي از اين مدارس از صاحبان آن بدون رضايت آنها گرفته شده است. نماز من و دانش آموزان در اين مدارس چه حكمي دارد؟

ج: اگر احتمال قابل توجهي داده شود كه مسئول ذيربط به استناد مجوز قانوني و شرعي اقدام به احداث مدارس در آن اراضي نموده، نماز خواندن در آن اشكال ندارد.

س 373: اگر شخصي مدتي بر سجاده يا با لباسي كه خمس به آن تعلق گرفته است، نماز بخواند، نمازهاي او چه حكمي دارد؟

ج: اگر جهل به تعلق خمس به آن مال و يا به حكم تصرف در آن داشته، نمازهائي كه تا به حال در آن خوانده، صحيح است.

س 374: آيا اين گفته كه بايد مردان هنگام نماز جلوتر از زنان بايستند، صحيح است؟

ج: اگر بين زن و مرد مقداري ولو به اندازه يك وجب فاصله باشد، جلوتر بودن زن اشكال ندارد.

س 375: نصب تصوير امام خميني «قدس سره» و شهداي انقلاب اسلامي در مساجد، با توجه به اين كه خود حضرت امام «قدس سره» عدم تمايل خود را نسبت به نصب عكسشان در مساجد ابراز كرده و راجع به كراهت آن هم مطالبي وجود دارد، چه حكمي دارد؟

ج: اشكال ندارد لكن اگر در شبستان باشد بهتر است هنگام نماز، به طريقي روي آن پوشانده شود.

س 376: شخصي در يك خانه دولتي زندگي مي كند كه مدت سكونت وي در آن به پايان رسيده و حكم تخليه نيز به او ابلاغ شده است. نماز و روزه هاي وي بعد از انقضاي موعد مقرر تخليه، چه حكمي دارد؟

ج: اگر از طرف مسئولين مربوطه مجاز به استفاده از آن خانه بعداز مهلت مقرر نباشد، تصرفات او در آن، حكم غصب را دارد.

س 377: آيا نماز خواندن بر سجاده اي كه شكلهائي روي آن رسم شده و يا بر مهري كه داراي نقش است، كراهت دارد؟

ج: في نفسه اشكال ندارد، ولي اگر به گونه اي باشد كه بهانه به دست كساني دهد كه تهمت به شيعه مي زنند، توليد آن و نماز خواندن بر آن جايز نيست. و همچنين اگر موجب تفرق حواس و از بين رفتن حضور قلب در نماز شود، كراهت دارد.

س 378: اگر مكان نمازگزار پاك نباشد ولي محل سجده پاك باشد، آيا نماز صحيح است؟

ج: اگر نجاست مكان نمازگزار به لباس يا بدن وي سرايت نكند و محل سجده هم پاك باشد، نماز در آن مكان اشكال ندارد.

س 379: ساختمان كنوني اداره اي كه در آن كار مي كنم، در گذشته قبرستان بود كه چهل سال قبل متروكه شده و سي سال است كه اين ساختمان در آن ايجاد شده است. در حال حاضر ساختمان همه زمين هاي اطراف اداره تمام گرديده و اثري از قبرستان باقي نمانده است. با توجه به مطالب مذكور اميدواريم پاسخ فرمائيد كه آيا اقامه نماز در اين اداره توسط كارمندان آن از نظر شرعي صحيح است يا خير؟

ج: نماز خواندن و تصرفات ديگر در اين اداره اشكال ندارد، مگر اين كه از طريق شرعي ثابت شود زميني كه ساختمان مذكور در آن ايجاد شده، وقف براي دفن اموات بوده و به طريق غير شرعي، تصرف گرديده و در آن ساختمان سازي شده است.

س 380: جوانان مؤمن تصميم گرفته اند كه به منظور امر به معروف ،هفته اي يك يا دو روز نماز را در پاركها اقامه كنند، ولي بعضي اشكال مي كنند كه مالكيت زمين هاي پاركها مشخص نيست. نماز خواندن در آنها چه حكمي دارد؟

ج: نماز خواندن در پارك هاي فعلي و غير آن اشكال ندارد و به صرف احتمال غصب توجهي نمي شود.

س 381: زمين يكي از دبيرستان هاي اين شهر ملك يكي از افراد است. اين زمين طبق نقشه شهر بايد به پارك تبديل مي شد، ولي به علت نياز شديد و با موافقت مسئولين مربوطه، مقرر شد كه تبديل به مدرسه شود. از آنجائي كه صاحب آن زمين راضي به تملك آن توسط دولت نيست و عدم رضايت خود را نسبت به اقامه نماز و مانند آن در زمين مذكور اعلام نموده است. اميدواريم نظر شريف خود را راجع به نماز خواندن در اين مكان اعلام فرمائيد.

ج: اگر گرفتن زمين از مالك شرعي آن طبق قانوني كه توسط مجلس شوراي اسلامي وضع و به تأييد شوراي نگهبان رسيده است، انجام گرفته باشد، نماز خواندن و تصرفات ديگر در آن مكان اشكال ندارد.

س 382: در شهر ما دو مسجد مجاور هم وجوددارد كه ديوار بين آن دو آنها را از هم جدا مي كند. مدتي پيش تعدادي از مؤمنين براي اين كه دو مسجد به هم وصل شوند، اقدام به خراب كردن قسمت زيادي از ديوار فاصل بين آن دو نمودند، و همين امر باعث شبهه براي بعضي در مورد اقامه نماز در آن دو مسجد شد و هنوز هم اين شك براي آنان وجود دارد. اميدواريم راه حل اين مشكل را بيان فرمائيد.

ج: از ميان برداشتن ديواري كه بين دو مسجد فاصله انداخته، باعث اشكال در اقامه نماز در دو مسجد نيست.

س 383: در جاده ها رستورانهائي وجود دارد كه در كنار آنها مكانهائي براي خواندن نماز قرار دارد، اگر كسي در آن رستوران غذا نخورد، آيا جايز است در آن مكانها نماز بخواند يا اين كه ابتدا بايد اجازه بگيرد؟

ج: اگر احتمال دهد نماز خانه ملك صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص كساني است كه در آن رستوران غذا مي خورند، بايد اجازه بگيرد.

س 384: آيا نماز كسي كه در زمين غصبي روي سجاده يا چوب و مانند آن نماز خوانده، صحيح است يا باطل؟

ج: نماز در زمين غصبي باطل است، هر چند روي جا نماز و تخت باشد.

س 385: در بعضي از شركت ها و مؤسسه هائي كه امروزه در اختيار دولت قرار دارد بعضي اعضاي شركت و كارمندان از شركت در نماز جماعتي كه در آنجا اقامه مي شود خودداري مي كنند، به اين دليل كه آن مكانها توسط دادگاه شرع از صاحبان آنها مصادره شده است. خواهشمنديم نظر مبارك را در اين باره بيان فرمائيد.

ج: اگر احتمال مي دهند كه قاضي صادر كننده حكم مصادره، با صلاحيت قانوني و بر اساس موازين شرعي و قانوني اقدام به صدور حكم كرده است، عمل او شرعا محكوم به صحت است، وبنا بر اين تصرف در آن مكان جايز است و حكم غصب بر آن منطبق نيست.

س 386: اگر مسجدي مجاور حسينيه اي باشد، آيا اقامه نماز جماعت در حسينيه صحيح است و آيا ثواب آن در هر دو برابر است؟

ج: شكي نيست كه فضيلت نماز در مسجد بيشتر از فضيلت نماز درغير مسجد است، ولي خواندن نماز جماعت در حسينيه يا در هر مكان ديگري اشكال شرعي ندارد.

س 387: آيا نماز خواندن در مكاني كه موسيقي حرام پخش مي شود، صحيح است يا خير؟

ج: اگر نماز خواندن در آن محل مستلزم گوش دادن به موسيقي حرام باشد، توقف در آنجا جايز نيست، ولي نماز محكوم به صحت است، و با فرض اين كه موسيقي باعث عدم توجه و تمركز حواس مي شود، نماز خواندن در آن مكان مكروه است.

س 388: نماز كساني كه با قايق به مأموريت فرستاده مي شوند و وقت نماز آنها مي رسد، به طوري كه اگر در همان زمان نماز نخوانند، بعد از آن نمي توانند نماز خود را داخل وقت بخوانند، چه حكمي دارد؟

ج: در فرض مزبور واجب است كه نماز را در وقت آن به هر صورتي كه ممكن است، ولو در داخل همان قايق، بخوانند.

بازگشت