اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز
(مـسـالـه 1542) بـعـد از مـرگ انسان , مي شود براي نماز وعبادتهاي ديگر او كه درزندگي بجا نـياورده , ديگري را اجير كنند يعني به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد, واگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است .
(مـسـالـه 1543) انـسـان مـي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبرپيغمبر(ص ) وائمه (ع ), از طرف زندگان اجير شود.
و نيز مي تواند كار مستحبي راانجام دهد و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.
(مـسـاله 1544) كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده , بايد يا مجتهد باشد يامسائل نماز را از روي تقليد صحيح بداند يا عمل به احتياط كند.
(مـسـالـه 1545) اجير بايد موقع نيت , ميت را معين نمايد و لازم نيست اسم او را بداند, پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافي است .
(مساله 1546) اجير بايد عمل را به قصد اطاعت امري كه ميت به آن ماموربوده بجا آورد ولي اگر عملي را انجام دهد وثواب آن را براي او هديه كند كافي نيست .
(مـسـالـه 1547) بـايـد كـسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند عمل را بطورصحيح انجام مي دهد.
(مـسـالـه 1548) كـسي كه ديگري را براي نمازهاي ميت اجير كرده , اگر بفهمد كه عمل را بجا نياورده يا باطل انجام داده بايد دوباره اجير بگيرد.
(مساله 1549) هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه بايد دوباره اجيربگيرد.
ولي اگر اجـيـر بگويد عمل را انجام داده ام كافي است و دوباره اجير گرفتن لازم نيست , و اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه , گرفتن اجيرلازم نيست .
(مساله 1550) كسي را كه عذر دارد و مثلا با تيمم يا نشسته نماز مي خواندنمي شود براي نمازهاي ميت اجير كرد اگر چه نماز ميت همانطور قضا شده باشد.
(مـساله 1551) مرد براي زن وزن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن وآهسته خواندن نماز, بايد به تكليف خود عمل نمايد.
(مـسـالـه 1552) لازم نـيـست قضاي نمازهاي ميت بترتيب خوانده شود مگر در آنچه در اداي آن ترتيب لازم است مثل ظهر وعصر يك روز.
(مساله 1553) اگر با اجير شرط كنند كه عمل را بطور مخصوصي انجام دهد بايدهمان طور بجا آورد.
و اگـر بـا او شـرط نكنند, بايد در آن عمل به تكليف خود رفتارنمايد و احتياط مستحب آن اسـت كـه از وظيفه خودش وميت هر كدام كه به احتياطنزديكتر است به آن عمل كند, مثلا اگر وظيفه ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربع بوده , وتكليف او يك مرتبه است , سه مرتبه بگويد.
(مـسـالـه 1554) اگـر بـا اجـيـر شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند, بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.
(مساله 1555) اگر انسان چند نفر را براي نماز قضاي ميت اجير كند لازم نيست براي هر كدام از آنـها وقتي را معين كند, ولي اگر بخواهد احتياط كند وترتيب رامراعات نمايد, بايد براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد, مثلا اگر با يكي از آنهاقرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند, بـا ديـگري قرار بگذارد كه از ظهر تاشب بخواند.
و نيز بايد نمازي را كه در هر دفعه شروع مي كند معين نمايد مثلا قراربگذارد, اول نمازي را كه مي خواند صبح باشد يا ظهر يا عصر و همچنين بايد بـا آنـهـاقـرار بـگذارد كه در هر دفعه , نماز يك شبانه روز را تمام كنند و اگر ناقص بگذارند آن را حساب نكنند و دفعه بعد نماز يك شبانه روز را از سر شروع نمايند.
(مـسـاله 1556) اگر كسي اجير شود كه مثلا در مدت يك سال نمازهاي ميت رابخواند و پيش از تـمـام شـدن سـال بـمـيرد, بايد براي نمازهايي كه مي دانند بجا نياورده ديگري را اجير نمايند.
و همچنين براي نمازهايي كه احتمال مي دهند بجا نياورده باشد بنا بر احتياط واجب اجير بگيرند.
(مساله 1557) كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد, چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند, اگر قـدرت بر عمل داشته , اجاره صحيح است و اجاره كننده مي تواند اجره المثل باقيمانده را بگيرد يا آن كه اجاره را فسخ نمايد و اجره المثل مقداري را كه اجير انجام داده از مال الاجاره كسر و مابقي را اسـتـرداد نـمـايـد واگـر قادر نبوده اجاره نسبت به بعد فوت اجير باطل است و مي تواند اجره الـمـسـمـاي بـاقيمانده را گرفته يا آن كه اجاره مدت گذشته را فسخ نمايد و اجره المثل آن را بـدهـدو اگـر شرط نكرده باشند, بايد ورثه اش از مال او كسي را اجير بگيرند, اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست .
(مـسـالـه 1558) اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نمازقضا داشته بـاشد, بايد با توجه به آنچه در مساله پيش گفته شد از مال او براي نمازهايي كه اجير بوده ديگري را اجـيـر نـمـايـند و اگر چيزي زياد آمد, در صورتي كه وصيت كرده باشد, براي او نماز استيجار نمايند و ورثه هم وصيت او را در زايد برثلث اجازه كرده باشند باقيمانده تركه او را صرف استيجار نماز براي او نمايند و اگرورثه اجازه نكردند ثلث باقيمانده را به مصرف نمازش برسانند.


بازگشت