نماز آيات


نماز آيات
(مساله 1500) نماز آيات كه دستور آن بعدا گفته خواهد شد, بواسطه چهار چيزواجب مي شود: اول و دوم - گـرفـتـن مـاه وخـورشيد اگر چه مقدار كمي از آنها گرفته شود و كسي هم ازآن نترسد.
سوم - زلزله اگر چه كسي هم نترسد.
چـهـارم - رعد وبرق وبادهاي سياه وسرخ ومانند اينها, از آيات آسماني در صورتي كه بيشتر مردم بترسند, و در حوادث زميني نيز كه موجب ترس بيشتر مردم مي شود, احتياط واجب خواندن نماز است .
(مساله 1501) اگر از چيزهايي كه نماز آيات براي آنها واجب است بيشتر از يكي اتفاق بيفتد, انسان بـايـد براي هر يك از آنها يك نماز آيات بخواند, مثلا اگر خورشيدبگيرد وزلزله هم بشود, بايد دو نماز آيات بخواند.
(مـسـاله 1502) كسي كه چند نماز آيات بر او واجب است , اگر همه آنها براي يك چيز بر او واجب شـده بـاشـد, مـثلا سه مرتبه خورشيد گرفته ونماز آنها را نخوانده است , موقعي كه قضاي آنها را مـي خـوانـد, لازم نيست معين كند كه براي كدام دفعه آنها باشد, و همچنين است اگر چند نماز بـراي رعـد وبـرق وبـادهـاي سياه وسرخ ومانند اينها بر او واجب شده باشد, ولي اگر براي آفتاب گـرفتن , ماه گرفتن وزلزله , يابراي دو تاي اينها نمازهايي بر او واجب شده باشد, اگر موقع نيت معين كند,نمازآياتي را كه مي خواند براي كدام يك آنها است موافق بااحتياط عمل كرده است .
(مـساله 1503) چيزهايي كه نماز آيات براي آنها واجب است , در هر شهري اتفاق بيفتد, فقط مردم همان شهر بايد نماز آيات بخوانند وبر مردم جاهاي ديگر واجب نيست , ولي اگر مكان آنها, بقدري نزديك باشد كه با آن شهر يكي حساب شود نمازآيات بر آنها هم واجب است .
(مـسـالـه 1504) از وقتي كه خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مي كند انسان مي تواندنماز آيات را بـخواند, وبايد بقدري تاخير نيندازد كه تمام قرص باز شود بلكه احوطآن است كه از قبل از شروع در باز شدن تاخير نيندازد.
(مساله 1505) اگرخواندن نماز آيات را بقدري تاخير بيندازد كه تمام قرص آفتاب يا ماه باز شود, و بعد از باز شدن تمام آن نماز بخواند, بايد نيت قضا نمايد.
و قبل ازباز شدن تمام آن ادا است .
(مساله 1506) اگر مدت گرفتن خورشيد يا ماه به اندازه خواندن يك ركعت نمازباشد, نمازي كه مي خواند ادا است .
و همچنين است اگر مدت گرفتن آنها بيشترباشد ولي انسان نماز را نخواند, تا بـه انـدازه خـوانـدن يـك ركعت به باز شدن تمام قرص مانده باشد.
ولي اگر مدت گرفتن ماه يا خورشيد به اندازه خواندن يك ركعت نباشد بنا بر احتياط نيت ادا و قضا نكند وبه قصد ما في الذمه نماز را بجا آورد .
(مساله 1507) موقعي كه زلزله و رعد و برق و مانند اينها اتفاق مي افتد, انسان بايدفورا نماز آيات را بخواند و اگر نخواند معصيت كرده و تا آخر عمر بر او واجب است وهر وقت بخواند ادا است .
(مـسـالـه 1508) اگر بعد از باز شدن آفتاب يا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده , بايدقضاي نماز آيات رابخواند ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر اوواجب نيست .
(مـسـاله 1509) اگر عده اي بگويند كه خورشيد يا ماه گرفته است , چنانچه انسان ازگفته آنان يقين پيدا نكند ونماز آيات نخواند, وبعد معلوم شود راست گفته اند درصورتي كه تمام خورشيد يا مـاه گـرفـته باشد بايد نماز آيات بخواند.
بلكه اگر مقداري از آن هم گرفته باشد, بنا بر احتياط مستحب نماز آيات را بخواند.
و همچنين است اگر دو نفر كه عادل بودن آنان معلوم نيست , بگويند خورشيد يا ماه گرفته , بعدمعلوم شود كه عادل بوده اند.
(مساله 1510) اگر انسان به گفته كساني كه از روي قاعده علمي , وقت گرفتن خورشيد و ماه را مـي دانند, اطمينان پيدا كند كه خورشيد يا ماه گرفته , بايد نمازآيات را بخواند.
و نيز اگر بگويند فـلان وقـت خورشيد يا ماه مي گيرد وفلان مقدارطول مي كشد و انسان به گفته آنان اطمينان پيدا كند, بايد به حرف آنان عمل نمايد.
مثلا اگر بگويند آفتاب فلان ساعت باز مي شود بايد نماز را تا آنوقت تاخير نيندازد.
(مـسـالـه 1511) اگـر بـفـهـمد نماز آياتي كه خوانده باطل بوده , بايد دوباره بخواند واگر وقت گذشته قضا نمايد.
(مساله 1512) اگر در وقت نماز يوميه نماز آيات هم بر انسان واجب شود, چنانچه براي هر دو نماز وقـت دارد, هر كدام را اول بخواند اشكال ندارد و اگر وقت يكي ازآن دو تنگ باشد, بايد اول آن را بخواند.
و اگر وقت هر دو تنگ باشد, بايد اول نمازيوميه را بخواند.
(مساله 1513) اگر در بين نماز يوميه بفهمد كه وقت نماز آيات تنگ است چنانچه وقت نماز يوميه هـم تنگ باشد, بايد آن را تمام كند بعد نماز آيات را بخواند و اگروقت نماز يوميه تنگ نباشد, بايد آن را بشكند و اول نماز آيات , بعد نماز يوميه رابجا آورد.
(مـسـالـه 1514) اگر در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميه تنگ است بايد نمازآيات را رها كـنـد ومـشغول نماز يوميه شود وبعد از آن كه نماز را تمام كرد پيش ازانجام كاري كه نماز رابهم بزند, بقيه نماز آيات را از همانجا كه رها كرده بخواند.
(مـسـالـه 1515) نـماز آيات بر حايض و نفسا در حال حيض يا نفاس واجب نيست ,ولي بعد از پاك شدن بنا بر احتياط مستحب آن را بجا آورد و در گرفتن ماه وخورشيدبنا بر احتياط نيت ادا وقضا نكند ولي در غير اين دو نيت ادا كند.


بازگشت