احكام جماعت


احكام جماعت
(مـسـالـه 1469) مـوقعي كه ماموم نيت مي كند, بايد امام را معين نمايد, ولي دانستن اسم او لازم نيست , مثلا اگر نيت كند: اقتدا مي كنم به امام حاضر نمازش صحيح است .
(مساله 1470) ماموم بايد غير از حمد و سوره همه چيز نماز را خودش بخواند ,ولي اگر ركعت اول يا دوم او ركعت سوم يا چهارم امام باشد, بايد حمد و سوره رابخواند.
(مساله 1471) اگر ماموم در ركعت اول ودوم نماز صبح ومغرب و عشا صداي حمد و سوره امام را بـشنود, اگر چه كلمات را تشخيص ندهد, احتياط واجب آن است كه حمد و سوره نخواند, و اگر صـداي امـام را نشنود مستحب است حمد وسوره را بخواند, ولي بايد آهسته بخواند, ولي احتياط اين است كه به نيت جزئيت نخواند, بلكه به قصد قربت مطلقه بخواند, و چنانچه سهوا بلند بخواند اشكال ندارد.
(مـساله 1472) اگر ماموم بعضي از كلمات حمد وسوره امام را بشنود, احتياطواجب آن است كه حمد وسوره نخواند.
(مـسـاله 1473) اگر ماموم سهوا حمد و سوره بخواند, يا خيال كند صدايي را كه مي شنود صداي امام نيست , و حمد و سوره بخواند, و بعد بفهمد صداي امام بوده , نمازش صحيح است .
(مساله 1474) اگر شك كند كه صداي امام را مي شنود يا نه , يا صدايي بشنود, ونداند صداي امام است يا صداي كس ديگر, مي تواند به قصد قربت مطلقه حمد وسوره بخواند.
(مساله 1475) مكروه است كه ماموم در ركعت اول ودوم نماز ظهر و عصر حمد وسوره بخواند, و مستحب است بجاي آن ذكر بگويد.
(مـسـاله 1476) ماموم نبايد تكبيره الاحرام را پيش از امام بگويد.
بلكه احتياط آن است كه تا تكبير امام تمام نشده تكبير نگويد.
(مـساله 1477) اگر ماموم سلام امام را بشنود, يا بداند چه وقت سلام مي گويد,احتياط مستحب آن است كه پيش از امام سلام نگويد, و چنانچه عمدا يا سهوا پيش از امام سلام دهد, نمازش صحيح است , و لازم نيست دوباره با امام سلام دهد.
(مـسـاله 1478) اگر ماموم غير از تكبيره الاحرام , چيزهاي ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولي اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مي گويد, احتياطمستحب آن است كه پيش از امام نگويد.
(مـسـالـه 1479) مـاموم بايد غير از آنچه در نماز خوانده مي شود, كارهاي ديگر آن ,مانند ركوع و سجود را با امام يا كمي بعد از امام بجا آورد, و اگر عمدا پيش از امام يامدتي بعد از امام انجام دهد, اگر چه معصيت كرده , ولي نماز و جماعتش صحيح است .
و احتياط آن است كه نماز را تمام كند و دوباره بخواند.
بلي اگر عمدا قبل ازتمام شدن قرائت امام ركوع كند نمازش باطل مي شود.
(مساله 1480) اگر سهوا پيش از امام سراز ركوع بردارد, چنانچه امام در ركوع باشد, بايد به ركوع برگردد وبا امام سر بردارد, و در اين صورت زياد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمي كند, ولي اگر به ركوع برگردد و پيش از آن كه به ركوع برسد, امام سر بردارد نمازش باطل است .
(مـسـالـه 1481) اگـر اشـتـبـاها سر بردارد و ببيند امام در سجده است , بايد به سجده برگردد, وچـنـانـچـه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد, براي زياد شدن دو سجده كه ركن است نماز باطل نمي شود.
(مـسـالـه 1482) كـسي كه اشتباها پيش از امام سر از سجده برداشته هرگاه به سجده برگردد, وهنوز به سجده نرسيده امام سر بردارد, نمازش صحيح است , ولي اگر درهر دو سجده اين اتفاق بيفتد, نماز باطل است .
(مساله 1483) اگر اشتباها سر از ركوع يا سجده بردارد, و سهوا يا بخيال اين كه به امام نمي رسد, به ركوع يا سجده نرود, نمازش صحيح است .
(مـسـالـه 1484) اگـر سـر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است , چنانچه به خيال اين كه سـجـده اول امـام است , به قصد اين كه با امام سجده كند به سجده رود,و بفهمد سجده دوم امام بـوده , سجده دوم او حساب مي شود و اگر به خيال اين كه سجده دوم امام است به سجده رود, و بـفـهـمد سجده اول امام بوده , بايد به قصداين كه با امام سجده كند تمام كند, و دوباره با امام به سـجـده رود, در هـر دو صـورت احـتياط واجب آن است كه نماز را به جماعت تمام كند و دوباره بخواند.
(مساله 1485) اگر سهوا پيش از امام به ركوع رود, و طوري باشد كه اگر سر برداردبه مقداري از قـرائت امـام مـي رسـد, چنانچه سر بردارد وبا امام به ركوع رود نمازش صحيح است , و اگر عمدا برنگردد, نمازش باطل است .
(مـسـاله 1486) اگر سهوا پيش از امام به ركوع رود, و طوري باشد كه اگر برگردد به چيزي از قرائت امام نمي رسد, در صورتيكه صبر كند تا امام به او برسد, نمازش صحيح است , و اگر به قصد اين كه با امام نماز بخواند سر بردارد وبا امام به ركوع رود, احتياط مستحب آن است كه بعد از تمام كردن نماز, دوباره آن را بجا آورد.
(مـسـالـه 1487) اگر سهوا پيش از امام به سجده رود, در صورتي كه صبر كند تا امام به او برسد, نـمـازش صـحـيح است و اگر بقصد اين كه باامام نماز بخواند سر بردارد, و با امام به سجده رود, احتياط مستحب آن است كه بعد از تمام كردن نماز, دوباره آن را بجاآورد.
(مـساله 1488) اگر امام در ركعتي كه قنوت ندارد, اشتباها قنوت بخواند, يا درركعتي كه تشهد ندارد, اشتباها مشغول خواندن تشهد شود, ماموم نبايد قنوت وتشهد رابخواند, ولي نمي تواند پيش از امـام بـه ركوع رود, يا پيش از ايستادن امام بايستد, بلكه بايد صبر كند تا قنوت وتشهد امام تمام شود و بقيه نماز را با اوبخواند.


بازگشت