مسائل متفرقه


مسائل متفرقه

(مساله 1365) مسافر مي تواند در مسجد الحرام ومسجد پيغمبر اكرم (ص ), بلكه در تمام شهر مكه مـعـظـمه و مدينه طيبه و مسجد كوفه نماز را تمام بخواند.
ولي اگربخواهد در جايي كه اول جز مسجد كوفه نبوده , و بعد به اين مسجد اضافه شده نماز بخواند, احتياط واجب آن است كه شكسته بـخـوانـد.
و نـيز مسافر مي تواند درحائر حضرت سيد الشهدا(ع ) نماز را تمام بخواند, ولي احتياط واجب آن است كه اگر دورتر از اطراف ضريح مقدس نماز بخواند, شكسته بجا آورد.
(مساله 1366) كسي كه مي داند مسافر است , و بايد نماز را شكسته بخواند, اگر درغير چهار مكاني كه در مساله پيش گفته شد عمدا تمام بخواند, نمازش باطل است .
و همچنين است اگر فراموش كـنـد كـه نـمـاز مسافر شكسته است , و تمام بخواند , و دروقت يادش بيايد, ولي اگر بعد از وقت يادش بيايد قضا ندارد.
(مـسـاله 1367) كسي كه مي داند مسافر است وبايد نماز را شكسته بخواند, اگرغفلت كند وتمام بـخـواند, چنانچه در وقت يادش بيايد نمازش باطل است , و بايددوباره شكسته بخواند, و اگر در خارج وقت يادش بيايد قضا ندارد.
(مساله 1368) مسافري كه نمي داند بايد نماز را شكسته بخواند, اگر تمام بخواند,نمازش صحيح است .
(مـسـالـه 1369) مسافري كه مي داند بايد نماز را شكسته بخواند, اگر بعضي ازخصوصيات آن را نـدانـد, مـثلا نداند كه در سفر هشت فرسخي بايد شكسته بخواند,چنانچه تمام بخواند, و در وقت بفهمد نمازش باطل است , و اما اگر بعد از گذشتن وقت بفهمد قضا ندارد.
(مـسـاله 1370) مسافري كه مي داند بايد نمازش را شكسته بخواند, اگر به گمان اين كه سفر او كمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند, و وقتي بفهمد سفرش هشت فرسخ بوده كه هنوز وقت نماز باقي است , نمازي را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند, و اگر وقت گذشته قضا ندارد.
و در اين چهار مساله كه ذكر شد اگردر خارج وقت نيز احتياطا قضا نمايد, خوب است .
(مـسـالـه 1371) اگـر فراموش كند كه مسافر است و نماز را تمام بخواند, چنانچه دروقت يادش بيايد, بايد شكسته بجا آورد, و اگر بعد از وقت يادش بيايد قضاي آن نماز بر او واجب نيست .
(مساله 1372) كسي كه بايد نماز را تمام بخواند, اگر شكسته بجا آورد در هرصورت نمازش باطل است .
(مـسـاله 1373) اگر مشغول نماز چهار ركعتي شود, و در بين نماز يادش بيايد كه مسافر است , يا ملتفت شود كه سفر او تا مكاني كه منظور او بوده هشت فرسخ است , چنانچه به ركوع ركعت سوم نـرفـته , بايد نماز را دو ركعتي تمام كند و اگر بر ركوع ركعت سوم رفته نمازش باطل است .
و در صورتي كه به مقدار خواندن يك ركعت هم وقت داشته باشد, بايد نماز را شكسته بخواند.
و اما اگر قصد ملاقات شخصي راداشت , و گمان مي كرد سر هفت فرسخي است , بعد معلوم شود كه در سر هشت فرسخي است نمازش را بايد تمام بخواند, مگر آن كه فعلا قصد سفر هشت فرسخي نمايد.
(مـسـالـه 1374) اگـر مـسافر بعضي از خصوصيات نماز مسافر را نداند, مثلا نداند كه اگر چهار فـرسخ برود وهمان روز يا شب آن برگردد بايد شكسته بخواند, چنانچه به نيت نماز چهار ركعتي مـشغول نماز شود, و پيش از ركوع ركعت سوم مساله رابفهمد, بايد نماز را دو ركعتي تمام كند, و اگـر در ركوع ركعت سوم ملتفت شودنمازش باطل است .
و در صورتي كه به مقدار يك ركعت از وقت هم مانده باشد بايدنماز را شكسته بخواند.
(مـساله 1375) مسافري كه بايد نماز را تمام بخواند, اگر بواسطه ندانستن مساله به نيت نماز دو ركـعـتـي مـشـغـول نماز شود, و در بين نماز مساله را بفهمد, بايد نماز راچهار ركعتي تمام كند.
واحتياط مستحب آن است كه بعد از تمام شدن نماز دوباره آن نماز را چهار ركعتي بخواند.
(مـساله 1376) مسافري كه نماز نخوانده , اگر پيش از تمام شدن وقت به وطنش برسد, يا بجايي برسد كه مي خواهد ده روز در آنجا بماند, بايد نماز را تمام بخواند.
و كسي كه مسافر نيست , اگر در اول وقت نماز نخواند و مسافرت كند, در سفر بايدنماز را شكسته بخواند.
(مـساله 1377) اگر از مسافري كه بايد نماز را شكسته بخواند, نماز ظهر يا عصر ياعشا قضا شود, بـايـد آن را دو ركـعـتي قضا نمايد, اگر چه در غير سفر بخواهد قضاي آن را بجاي آورد, و اگر از كـسي كه مسافر نيست يكي از اين سه نماز قضا شود, بايدچهار ركعتي قضا نمايد اگر چه در سفر بخواهد آن را قضا نمايد.
(مساله 1378) مستحب است مسافر بعد از هر نماز سي مرتبه بگويد: سبحان اللّه والحمد للّه ولا اله الا اللّه واللّه اكـبر, و در تعقيب نماز ظهر و عصر و عشا بيشترسفارش شده است , بلكه بهتر است در تعقيب اين سه نماز شصت مرتبه بگويد.


بازگشت