1 - شك در چيزي كه محل آن گذشته است


1 - شك در چيزي كه محل آن گذشته است
(مساله 1177)اگر در بين نماز شك كند كه يكي از كارهاي واجب آن را انجام داده يانه , مثلا شك كند كه حمد خوانده يا نه , چنانچه مشغول كاري كه بعد از آن است نشده , بايد آنچه را كه در انجام آن شك كرده بجا آورد.
و اگر مشغول كاري كه بعد ازآن است شده , به شك خود اعتنا نكند.
(مـساله 1178) اگر در بين خواندن آيه اي شك كند كه آيه پيش را خوانده يا نه , ياوقتي آخر آيه را مي خواند شك كند كه اول آن را خوانده يا نه , به شك خود اعتنانكند.
(مـسـالـه 1179) اگر بعد از ركوع يا سجود شك كند كه كارهاي واجب آن , مانند ذكروآرام بودن بدن را انجام داده يا نه , بايد به شك خود اعتنا نكند.
(مساله 1180) اگر در حالي كه به سجده مي رود شك كند كه ركوع كرده يا نه , ياشك كند كه بعد از ركوع ايستاده يا نه , به شك خود اعتنا نكند.
(مـسـالـه 1181) اگر در حال برخاستن شك كند كه سجده را بجا آورده يا نه , بايدبرگردد و بجا آورد, واگر شك كند تشهد را بجا آورده يا نه احتياطا به قصد رجا بجاآورد.
(مـسـالـه 1182) كـسـي كـه نشسته يا خوابيده نماز مي خواند, اگر موقعي كه حمد ياتسبيحات مـي خواند, شك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه , بايد به شك خود اعتنا نكند.
و اگر پيش از آن كـه مـشـغول حمد يا تسبيحات شود, شك كند كه سجده يا تشهد را بجا آورده يا نه , بايد بجا آورد.
(مـساله 1183) اگر شك كند كه يكي از ركنهاي نماز را بجا آورده يا نه , چنانچه مشغول كاري كه بـعد از آن است نشده , بايد آن را بجا آورد, مثلا اگر پيش از خواندن تشهد, شك كند كه دو سجده را بجا آورده يا نه , بايد بجا آورد.
و چنانچه بعد يادش بيايد كه آن ركن را بجا آورده بوده , چون ركن زياد شده نماز باطل است .
(مـسـاله 1184) اگر شك كند عملي را كه ركن نيست بجا آورده يا نه , چنانچه مشغول كاري كه بـعـد از آن اسـت نشده , بايد آن را بجا آورد, مثلا اگر پيش از خواندن سوره , شك كند كه حمد را خـوانده يا نه , بايد حمد را بخواند.
و اگر بعد از انجام آن يادش بيايد كه آن را بجا آورده بوده , چون ركن زياد نشده نماز صحيح است .
(مـسـاله 1185) اگر شك كند كه ركني را بجا آورده يانه , چنانچه مشغول تشهد است , اگر شك كـند كه دو سجده را بجا آورده يا نه , بايد به شك خود اعتنا نكند, و اگريادش بيايد كه آن ركن را بجا نياورده , در صورتيكه مشغول ركن بعد نشده بايد آن رابجا آورد, و اگر مشغول ركن بعد شده نـمـاز باطل است , مثلا اگر پيش از ركوع ركعت بعد يادش بيايد كه دو سجده را بجا نياورده بايد بجا آورد, و اگر در ركوع يا بعد از آن يادش بيايد نماز باطل است .
(مـسـالـه 1186) اگر شك كند عملي را كه ركن نيست بجا آورده يا نه , چنانچه مشغول كاري كه بعد از آن است شده , بايد به شك خود اعتنا نكند, مثلا موقعي كه مشغول خواندن سوره است , اگر شـك كند كه حمد را خوانده يا نه , بايد به شك خود اعتنا نكند.
و اگر بعد يادش بيايد كه آن را بجا نـياورده , در صورتي كه مشغول ركن بعد نشده , بايد بجا آورد.
و اگر مشغول ركن بعد شده , نماز صـحـيح است , بنا براين اگر مثلا در قنوت يادش بيايد كه حمد را نخوانده , بايد بخواند و اگر در ركوع يادش بيايد نماز صحيح است .
(مـساله 1187) اگر شك كند كه سلام نماز را گفته يا نه , چنانچه مشغول تعقيب نمازيا مشغول نماز ديگر شده , يا بواسطه انجام كاري كه نماز را بهم مي زند, از حال نمازگزار بيرون رفته , بايد به شك خود اعتنا نكند.
و اگر پيش از اينها شك كند بايدسلام را بگويد.
و اگر شك كند سلام نماز را درست گفته يا نه اعتنا نكند, هر چندوارد عمل ديگر نشده باشد.


بازگشت