شرط دوم


شرط دوم
(مساله 823) لباس نمازگزار بايد مباح باشد و كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است , اگـر عـمـدا در لـباس غصبي يا در لباسي كه نخ يا تكمه يا چيز ديگرآن غصبي است نماز بخواند, باطل است .
(مـسـالـه 824) كـسـي كـه مـي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است , ولي نمي داندنماز را باطل مي كند, اگر عمدا با لباس غصبي نماز بخواند نمازش باطل است .
(مساله 725) اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و با آن نمازبخواند, نمازش صحيح اسـت ولي اگر كسي خودش لباسي را غصب نمايد و فراموش كند كه غصب كرده است و با آن نماز بخواند, نمازش باطل است بنابر احتياط لازم .
(مساله 826) اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و در بين نمازبفهمد, چنانچه چيز ديـگـري عورت او را پوشانده است و مي تواند فورا يا بدون اين كه موالات - يعني پي در پي بودن - نـماز بهم بخورد, لباس غصبي را بيرون آورد,بايد آن را بيرون آورد و نمازش صحيح است ولي در صـورت نسيان اگر خودش لباس را غصب كرده باشد گذشت كه بنابر احتياط لازم نماز را اعاده كـنـد, و اگـر چـيـزديگري عورت او را نپوشانده , يا نمي تواند لباس غصبي را فورا بيرون آورد, يا اگـربـيـرون آورد, پي در پي بودن نماز بهم مي خورد در صورتي كه به مقدار يك ركعت هم وقت داشـته باشد, بايد نماز را رها كند وبا لباس غير غصبي نماز بخواند و اگر به اين مقدار وقت ندارد, بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نمازبرهنگان نماز را تمام نمايد.
(مـسـالـه 827) اگر كسي براي حفظ جانش با لباس غصبي نماز بخواند, يا مثلا براي اين كه دزد لباس غصبي را نبرد با آن نماز بخواند, نمازش صحيح است .
(مـساله 828) اگر با عين پولي كه خمس يا زكات آن را نداده لباس بخرد چنانچه درحال نماز به غـصـب بـودن آن ملتفت باشد نماز خواندن درآن لباس باطل است , و درصورت عدم التفات نماز صحيح است , و اگر جاهل مقصر بحكم مساله است بنا براحتياط لازم بايد نماز را اعاده كند.


بازگشت