احكام وقت نماز


احكام وقت نماز


(مساله743) موقعي انسان ميتواند مشغول نماز شود ، كه يقين كند وقت داخل شده است ، يا دو مرد عادلبه داخل شدن وقت خبر دهند ، و اقوي اين است كه اخبار يك مرد عادل نيز كفايت مي كند .

( مساله 744 ) نابينا وكسي كه در زندان است و مانند اينها بنابر احتياط واجب بايد تا يقين به د اخل شدن وقت نكنند ، مشغول نماز نشوند ، ولي اگر انسان به واسطة ابر يا غبار و مانند اينها كه براي همه مانع از يقين كردن است ، نتواند در اول وقت نماز ، به داخل شدن وقت يقين كند، چنانچه گمان داشته باشد كه وقت داخل شده ، مي تواند مشغول نمازشود.

( مساله 745 ) اگر دو يا يك مرد عادل به داخل شدن وقت خبر دهند ، يا انسان يقين كند كه وقت نماز شده و مشغول نماز شود و در بين نماز بفهمد كه هنوز وقت داخل نشده ، نماز او باطل است . و همچنين است اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را پيش از وقت خوانده ، ولي اگر در بين نماز بفهمد وقت داخل شده ، يا بعد از نماز بفهمد كه در بين نماز وقت داخل شده ، نماز او صحيح است .

( مساله 746 ) اگر انسان ملتفت نباشد كه بايد با يقين به داخل شدن وقت مشغول نماز شود ، چنانچه بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز را در وقت خوانده ، نماز او صحيح است و اگر بفهمد تمام نماز را پيش از وقت خوانده يا بفهمد كه در بين نماز وقت داخل شده است ، نمازش باطل است .

( مساله 747 ) اگر يقين كند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بين نماز شك كند كه وقت داخل شده يا نه ، نماز باطل است ولي اگر در بين نماز يقين داشته باشد كه وقت شد ه، و شك كند كه آنچه از نماز خوانده در وقت بوده يا نه ، نمازش صحيح است ولي اگر بداند جزئي از نماز در خارج وقت بوده ، نماز او باطل است .

( مساله 748 ) اگر وقت نماز بقدري تنگ است كه به واسطة بجا آوردن بعضي از كارهاي مستحب نماز مقداري از آن بعد از وقت خوانده مي شود ، بايد آن مستحب را بجا نياورد، مثلاً اگر به واسطه خواندن قنوت مقداري از نماز بعد از وقت خوانده مي شود ، بايد قنوت نخواند و اگر بخواند معصيت كرده ، ولي نماز او صحيح است .

( مساله 749 ) كسي كه به اندازة خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز را به نيت اداء بخواند ، ولي نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تاخير بيندازد .

(مساله 750 ) كسي كه مسافر نيست ، اگر تا مغرب به اندازة خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا كند و اگر تا نصف شب به اندازة خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط عشا را بخواند و بعداً بايد نماز مغرب را بخواند و به احتياط واجب نيت ادا و قضا ننمايد .

( مساله 751 ) كسي كه مسافر است اگر تا مغرب به اندازة خواندن سه ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر را بخواند واگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا كند . وارگ تا نصف شب به ادازةخواندن چهار ركعت نماز وقت دارد ، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را بدون نيت ادا و قضا بجا آورد و چنانچه بعد از خواندن عشا ، معلوم شود كه به مقدار يك ركعت يا بيشتر وقت به نصف شب مانده است بايد فوراً نماز مغرب را به نيت ادا بجا آورد .

(مساله752) مستحب است انسان نماز را د ر اول وقت آن بخواند و راجع به آن خيلي سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزديكتر باشد بهتر است ، مگر آنكه تاخير آن از جهتي بهتر باشد ، مثلاً صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند .

(مساله753) هر گاه انسان عذري دارد كه اگر بخواهند در اول وقت نماز بخواند ، ناچار است با تيمم نماز بخواند ، چنانچه بداند كه عذر او تا آخر وقت باقي است مي تواند در اول وقت ، نماز بخواند ، ولي اگر مثلاً لباسش نجس باشد يا عذر ديگري داشته باشد و احتمال دهد كه عذر او از بين مي رود بنابر احتياط واجب بايد صبر كند تا عذرش برطرف شود و چنانچه عذر او برطرف نشد ، در آخر وقت نماز بخواند ، و لازم نيست به قدري صبر كند كه فقط بتواند كارهاي واجب نماز را انجام دهد بلكه اگر براي مستحبات نماز مانند اذان و اقامه و قنوت هم وقت دارد مي تواند با لباس نجس مثلاً نماز را با آن مستحبات بجا آورد .

(مساله 754) كسي كه مسائل نماز و شكيات و سهويات را نمي داند اگر مطمئن است كه در نماز پيش مي آيد ، واجب است آنها را ياد بگيرد ، ولي اگر اطمينان دارد كه نماز را به طور صحيح تمام ميكند،مي تواند دراول وقت مشغول نماز شود ، پس اگر در نماز مساله اي كه حكم آن را نمي داند پيش نيايد ، نماز او صحيح است و اگر مساله اي كه حكم آن را نمي داند پيش آيد ، مي تواند به يكي از دو طرفي كه احتمال مي دهد ، عمل نمايد و نماز را تمام كند ولي بعد از نماز بايد مساله را بپرسد كه اگر نمازش باطل بوده ، دوباره بخواند .

(مساله755)اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبكار هم طلب خود را مطالبه مي كند در صورتي كه ممكن است ، بايد اول قرض خود را بدهد ، بعد نماز بخواند ، و همچنين است اگر كار واجب ديگري كه بايد فوراً آن را بجا آورد پيش آمد كند ، مثلاً ببيند مسجد نجس است كه بايد اول مسجد را تطهير كند ، بعد نماز بخواند و در هر دو صورت اگر اول نماز بخواند ، معصيت كرده ، ولي نماز او صحيح است .





بازگشت