شرط اول


شرط اول

(مساله800)لباس نمازگزار بايد پاك باشد و اگر كسي عمداً با بدن يا لباس نجس نماز بخواند ، نمازش باطل است .

( مساله 801 ) كسي كه نمي داند با بدن و لباس نجس ، نماز باطل است اگر با بدن يا لباس نجس يا لباس نجس نماز بخواند ، نمازش باطل مي باشد .

( مساله 802 ) اگر به واسطة ندانستن مساله ، چيز نجسي را نداند نجس است ، مثلاً نداند عرق شتر نجاستخوار نجس است و با آن نماز بخواند نمازش باطل است .

(مساله 803 ) اگر نداند كه بدن يا لباسش نجس است وبعد از نماز بفهمد نجس بوده نماز اوصحيح است ،ولي احتياط مستحب آن است كه اگر وقت دارد ، دوباره آن نماز را بخواند .

( مساله 804 ) اگر فراموش كند كه بدن يا لباسش نجس است و در بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد ، بايد نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته ، قضا نمايد .

( مساله 805 ) كسي كه در وسعت وقت مشغول نماز است ، اگر در بين نماز ، بدن يا لباس او نجس شود و پيش از آنكه چيزي از نماز را با نجاست بخواند ، ملتفت شود كه نجس شده ، يا بفهمد بدن يا لباس او نجس است و شك كند كه همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده ، در صورتي كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس يا بيرون آوردن آن ، نماز را به هم نمي زند ، بايد در بين نماز ، بدن يا لباس را آب بكشد ، يا لباس را عوض نمايد ، يا اگر چيز عورت او را پوشانده ، لباس را بيرون آورد ، ولي چنانچه طوري باشد كه اگر بدن يا لباس را آب بكشد يا لباس را عوض كند يا بيرون آورد ، نماز به هم مي خورد و اگر لباس را بيرون آورد برهنه مي ماند ، بايد نماز را بشكند و با بدن و لباس پاك نماز بخواند .

( مساله 806 ) كسي كه در تنگي وقت مشغول نماز است ، اگر در بين نماز لباس او نجس شود و پيش از آنكه چيزي از نماز را با نجاست بخواند بفهمد كه نجس شده ، يا بفهمد كه لباس او نجس است و شك كند كه همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده در صورتي كه آب كشيدن يا عوض كردن يا بيرون آوردن لباس ، نماز را به هم نمي زند و مي تواند لباس را بيرون آورد ، بايد لباس را آب بكشد يا عوض كند ، يا اگر چيز ديگري عورت او را پوشانده ، لباس ر ا بيرون آورد و نماز را تمام كند ، اما اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده و لباس را هم نمي تواند آب بكشد يا عوض كند بايد لباس را بيرون آورد و به دستوري كه براي برهنگان گفته شد ، نماز را تمام كند . ولي چنانچه طوري است كه اگر لباس را آب بكشد يا عوض كند ، نماز به هم مي خورد و به واسطة سرما و مانند آن نمي تواند لباس را بيرون آورد ، بايد با همان حال نماز را تمام كند و نمازش صحيح است .

( مساله 807 ) كسي كه در تنگي وقت مشغول نماز است ، اگر در بين نماز بدن او نجس شود و پيش از آنكه چيزي از نماز را با نجاست بخواند ملتفت شود كه نجس شده ، يا بفهمد بدن او نجس است و شك كند كه همان وقت نجس شده يا از پيش نجس بوده ، در صورتي كه آب كشيدن بدن نماز را به هم نمي زند ، بايد آب بكشد و اگر نماز را به هم مي زند ، و وقت به طوري تنگ است كه اگر نماز را به هم بزند و بدن را تطهير كند يك ركعت هم از وقت درك نمي كند بايد با همان حال نماز را تمام كند و نماز او صحيح است .

( مساله 808 ) كسي كه در پاك بودن بدن يا لباس خود شك دارد ، چنانچه نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد كه بدن يا لباسش نجس بوده ، نمازش صحيح است .

( مساله 809 ) اگر لباس را آب بكشد و يقين كند كه پاك شده است و با آن نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد پاك نشده ، نمازش باطل است و آن را دوباره بخواند .

( مساله 810 ) اگر خوني د ر بدن يا لباس خود ببيند و يقين كند كه از خونهاي نجس نيست ، مثلاً يقين كند كه خون پشه است ، چنانچه بعد از نماز بفهمد از خونهائي بوده كه نمي شود با آن نماز خواند ، نماز او صحيح است .

( مساله 811 ) هر گاه يقين كند خوني كه در بدن يا لباس اوست ، خون نجسي است كه نماز با آن صحيح است ، مثلاً يقين كند خون زخم و دمل است ، چنانچه بعد از نماز بفهمد خوني بوده كه نماز با آن باطل است ، نمازش صحيح است .

( مساله 812 ) اگر نجس بودن چيزي ر ا فراموش كند و بدن يا لباسش با رطوبت به آن برسد و در حال فراموشي نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد ، نماز او صحيح است . ولي اگر بدنش با رطوبت به چيزي كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد و بدون اينكه

خود را آب بكشد ، غسل كند و نماز بخواند ، غسل و نمازش باطل است . ونيز اگر جائي از اعضاء وضو با رطوبت به چيزي كه نجس بودن آن را فراموش كرده برسد و پيش از آنكه را آب بكشد ، وضو بگيرد و نماز بخواند ، وضو و نمازش باطل مي باشد .

( مساله 813 ) كسي كه يك لباس دارد ، اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازة آب كشيدن يكي از آنها آب داشته باشد ، چنانچه بتواند لباسش را بيرون آورد ، بايد بدن را آب بكشد و نماز را به دستوري كه براي هنگان گفته شد بجا آورد و اگر به واسطة سرما يا عذر ديگر نتواند لباس را بيرون آورد ، در صورتي كه نجاست هر دو مساوي باشد ، مثلاً هر دو بول يا خون باشد يا نجاست بدن شديدتر باشد ، مثلاً نجاستش بول باشد كه بايد دو مرتبه آن را آب كشيد ، احتياط واجب آن است كه بدن را آب بكشد ، و اگر نجاست لباس بيشتر يا شديدتر باشد هر كدام از بدن يا لباس را بخواهد مي تواند آب بكشد .

(مساله814)كسي كه غير از لاس نجس ، لباس ديگري ندارد و وقت تنگ است يا احتمال نمي دهد كه لباس پاك پيدا كند ، بايد نماز را به دستوري كه براي بر هنگان گفته شد بجا آورد .

(مساله815) كسي كه دو لباس دارد ، اگر بداند يكي از آنها نجس است و نتواند آنها را آب بكشد و نداند كدام يك آنهاست ، چنانچه وقت دارد ، بايد با هر دو لباس نماز بخواند . مثلاً اگر ميخواهد نماز ظهر وعصر بخواند بايد با هر كدام يك نماز ظهر و يك نماز عصر بخواند ، ولي اگر وقت تنگ است ، بايد نماز را به دستوري كه براي برهنگان گفته شد بجا آورد ، و به احتياط واجب آن نماز را با لباس پاك قضا نمايد .




بازگشت