اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز

(مساله1530 )بعد از مرگ انسان مي شود ، براي نماز و عبادتهاي ديگر در زندگي بجا نياورده ، ديگري را اجير كنند يعني به او مزد دهند كه آنها را بجا آورد . و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجامدهد صحيح است.

(مساله1531)انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان عليهم السلام ، از طرف زندگان اجير شود ، و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد .

(مساله1532)كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده ، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز راروي تقليد صحيح بداند واگر عالم به كيفيت احتياط باشد و احتياط كند اشكال ندارد.

(مساله1533)اجير بايد موقع نيت ، ميت را معين نمايد . و لازم نيست اسم او را بداند ، پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافي است .

(مساله 1534) اجير بايد خود را بجاي ميت فرض كند و عبادتهاي او را قضا نمايد و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آن را براي او هديه كند كافي نيست .

(مساله1535)بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند كه نماز را مي خواند و اگر شك داشته باشند كه صحيح انجام مي دهد يا نه اشكال ندارد .

(مساله1536)كسي كه ديگري رابراي نمازهاي ميت اجير كرده ، اگر بفهمد كه عمل را بجا نياورده ، يا باطل انجام داد ، بايد دوباره اجير بگيرد .

(مساله1537)هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه همينكه بگويد انجام داده ام كافي است ولي اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه ، گرفتن اجير لازم نيست .

(مساله 1538)كسي را كه عذري دارد و مثلاً نشسته نماز مي خواند نميشود براي نمازهاي ميت اجير كرد ، بلكه بنابر احتياط واجب بايد كسي را هم با تيمم يا جبيره نماز مي خواند اجير نكنند . اگرچه نماز ميت هم همانطور قضا شد ، باشد .

(مساله 1539) مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد .

(مساله1540)لازم نيت قضاي نمازهاي ميت به ترتيب خوانده شود ، اگر چه بدانند كه ميت ترتيب نمازهاي خود را مي دانسته است . بلي نمازهائي كه اداء آنها ترتيب دارد مثل نماز ظهر و عصر يا مغربو عشاء از يك روز بايد به ترتيب قضا شود .

(مساله1541)اگر با اجير شرط كنند كه عمل را بطور مخصوصي انجام دهد ، بايد همانطور بجا آوردو اگر با او شرط نكنند بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد و احتياط مستحب آن است كه از وظيفة خودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديكتر است به آن عمل كند

مثلاً اگر وظيفة ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه ، سه مرتبه بگويد .

(مساله 1542)اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند ، بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد .

(مساله1543)اگر ميت ترتيب نمازهائي را كه قضا شده مي دانسته و انسان بخواهد براي آن نمازها اجير بگيرد لازم نيست براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد .

(مساله1544)اگركسي اجير شود كه مثلاُ در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند و پيش ازتمام شدن سال بميرد،بايد براي نمازهائي كه مي دانند بجا نياورده ديگري را اجير نمايند بلكه براي نمازهائي هم كه احتمال ميدهند بجا نياورده بايد بنابر احتياط واجب اجير بگيرند

(مساله1545)كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند ، اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همة آنها را گرفته باشد، انچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند ، بايد اجرت مقداري را كه نخوانده از مال او به ولي ميت بدهند مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده ، بايد نصف پولي را كه گرفته از مال او به ولي ميت بدهند و اگر شرط نكرده باشند ، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند . اما اگر مال نداشته باشد بر ورقة او چيزي واجب نيست .

(مساله1546)اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد ، بايد از مال او براي نماازهائي كه اجير بوده ديگري را اجير نمايند واگر چيزي زياد آمد ، در صورتي كه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند . و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش برسانند.



بازگشت