مسائل متفرقه


مسائل متفرقه

(مساله1356)مسافر مي تواند در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر ( صلي الله عليه و آله و سلم )بلكه در تمام شهر مكه و مدينه و مسجد كوفه نمازش را تمام بخواند . ولي اگر بخواهد در جائي كه اول جزء مسجد كوفه نبوده و بعد به اين مسجد ا ضافه شده نماز بخواند ، احتياط واجب آن است كه شكسته بخواند و نيز مسافر مي تواند در حائز حضرت سيدالشهداء (عليه السلام ) نماز را تمام بخواند ولي احتياط واجب آن است كه اگر دورتر از اطراف ضريح مقدس نماز بخواند شكسته بجا آورد .

(مساله1357) كسي كه مي داند مسافر است و بايد نماز راشكسته بخواند ، اگر در غير چهار مكاني كه در مساله پيش گفته شد عمداً تمام بخواند ، نمازش باطل است و نيز اگر فراموش كند كه نماز مسافر شكسته است و تمام بخواند اگر وقت هم گذشته قضا نمايد .

(مساله1358)كسي كه ميداند مسافر است و بايد نماز را شكسسته بخواند ، اگر بدون توجه و بطور عادت تمام بخواند نمازش باطل است ، و نيز اگر حكم مسافر و سفر خود را فراموش كرده باشد در صورتي كه وقت داشته باشد نمازش را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته باشد بايد قضا نمايد .

(مساله 1359)مسافري كه نمي داند بايد نماز را شكسته بخواند ، اگر تمام بخواند نمازش صحيح است.

(مساله1360)مسافري كه مي داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر بعضي از خصوصيات آن را نداند مثلاً نداند كه در سفر هشت فرسخي بايد شكسته بخواند ، چنانچه تمام بخواند در صورتي كه وقت باقي است بايد نماز را شكسته بخواند و اگر وقت گذشته بطور شكسته قضا نمايد .

(مساله1361)مسافري كه مي داند بايد نماز را شكسته بخواند ، اگر به گمان اينكه سفر او كمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند ، وقتي بفهمد كه سفرش هشت فرسخ بوده ، نمازي را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند و اگر وقت گذشته بطور شكسته قضا نمايد .

(مساله1362)اگر فراموش كند كه مسافر است و نماز را تمام بخواند ، چنانچه در وقت يادش بيايد ، بايد شكسته بجا آورد و اگر بعد از وقت يادش بيايد ،قضاهاي آن نماز بر او واجب نيست .

(مساله 1363)كسي كه بايد نماز را تمام بخواند ، اگر شكسته بجا آورد در هر صورت نمازش باطل است .

(مساله1364)اگر مشغول نماز چهار ركعتي شود و در بين نماز يادش بيايد كه مسافر است ، يا ملتفت شود كه سفر او هشت فرسخ است ، چنانچه به ركوع ركعت سوم نرفته ، بايد نماز را دو ركعتي تمام كند و اگر به ركوع ركعت سوم رفته نمازش باطل است . ودر صورتي كه به مقدار خواندن يك ركعت هم وقت داشته باشد ، بايد نماز را شكسته بخواند .

(مساله 1365)اگر مسافر بعضي از خصوصيات نماز مسافر را نداند ، مثلاً نداند كه اگر چهار فرسخ برود و همان روز يا شب آن بر گردد بايد شكسته بخواند چنانچه به نيت نماز چهار ركعتي مشغول نماز شود ، و پيش از ركوع ركعت سوم مساله را بفهمد بايد نماز را دو ركعتي تمام كند و اگر در ركوع ملتفت شود نمازش باطل است و در صورتي كه به مقدار يك ركعت از وقت هم مانده باشد بايد نماز را شكسته بخواند .

(مساله 1366)مسافري كه بايد نماز را تمام بخواند اگر به واسطة ندانستن مساله به نيت نماز دو ركعتي مشغول نماز شود و در بين نماز مساله را بفهمد ، بايد نماز را چهار ركعتي تمام كند و احتياط مستحب آن است كه بعد از تمام شدن نماز دوباره آن نماز را چهار ركعتي بخواند .

(مساله1367) مسافري كه نماز نخوانده ، اگر پيش از تمام شدن وقت به وطنش برسد ، يا بجائي برسد كه مي خواهد ده روز در آنجا بماند ، بايد نماز را تمام بخواند و كسي كه مسافر نيست ، اگر در اول وقت نماز نخواند و مسافرت كند ، در سفر بايد نماز را شكسته بخواند .

(مساله1368)اگر از مسافري كه بايد نماز را شكسته بخواند نماز ظهر يا عصر يا عشا قضا شود ، بايد آن را دو ركعتي قضا نمايد اگر چه در غير سفر بخواهد قضاي آن را بجا آورد . و اگر كسي كه مسافر نيست يكي از اين سه نماز قصا سود ، بايد چهار ركعتي قضا نمايد اگر چه در سفر بخواهد آن را قضا نمايد .

(مساله 1369)مستحب مسافر بعد از هر نمازي كه شكسته مي خواند سي مرتبه بگويد سُبحان للهِ و الحمدُلِله و لا اِله اِلا اللهُ و اللُه اكبرُ و در تعقيب نماز ظهر و عصر و عشاء بيشتر سفارش شده است ، بلكه بهتر است در تعقيب اين سه نماز شصت مرتبه بگويد .


نماز قضا

(مساله 1370)كسي كه نماز واجب خود را در وقت آن نخوانده بايد قضاي آن را بجا آورد ، اگر چه در تمام وقت نماز خواب مانده يا به واسطة مستي نماز نخوانه باشد ، ولي نمازهاي يوميه اي را كه زن در حال حيض يا نفاس نخوانده قضا ندارد .

(مساله1371)اگر بعد از وقت نماز بفهمد نمازي را كه خوانده باطل بوده ، بايد قضاي آن را بخواند .

(مساله1372)كسي كه نماز قضا دارد ، بايد در خواندن آن كوتاهي نكند ولي واجب نيست فوراً آن را بجا آورد .

(مساله1373)كسي كه نماز قضا دارد مي تواند نماز مستحبي بخواند .

(مساله1374)اگر انسان احتمال دهد كه نماز قضائي دارد يا نمازهائي را كه خوانده صحيح نبوده ، مستحب است احتياطاً قضاي آنها را بجا آورد .

(مساله 1375)در قضاي نمازهاي يوميه ترتيب لازم نيست مگر در نمازهائي كه د ر اداي آنها ترتيب هست

(مساله1376)اگر بخواهد قضاي جند نماز غير يوميه مانند نماز آيات را بخواند يا مثلاً بخواهد قضاي يك نماز يوميه و چند نماز غير يوميه را بخواند ، لازم نيست آنها را به ترتيب بجا آورد

(مساله1377)اگر كسي نداند كه نمازهائي كه از قضا شده كداميك جلوتر بوده لازم نيست بطوري بخواند كه ترتيب حاصل شود و هر يك را مي تواند مقدم بدارد .

( مساله 1378 ) اگر كسي كه نمازهائي از او قضا شده مي داند كدام يك جلوتر قضا شده بهتر آن است كه به ترتيب قضا كند . هر چند رعايت ترتيب واجب نيست .

( مساله 1379 ) اگر براي ميتي مي خواهند نماز قضا بدهند و مي دانند آن ميت ترتيب قضا شدن را مي دانسته بهتر آن است طوري قضا را بجا آورند كه ترتيب حاصل شود . هر چند لازم نيست .

( مساله 1380 ) اگر براي ميتي كه در مسالة پيش گفته شد بخواهند چند نفر را اجير كنند كه نماز را بخوانند لازم نيست براي آنها وقت مرتب معين كنند كه با هم شروع نكنند در عمل .

( مساله 1381 ) اگر بدانند كه ميت ترتيب قضا شدن را نمي دانسته يا بدانند كه مي دانسته يا نه يا بدانند در هر صورت لازم نيست به ترتيب براي او قضا بجا بيآورند .

( مساله 1382 ) كسي كه چند نماز از او قضا شده و شمارة آنها را نمي داند مثلاً نمي داند چهار تا بوده يا پنج تا چنانچه مقدار كمتر را بخواند كافي است و همچنين اگر شمارة آنها را مي دانسته و فراموش كرده اگر مقدار كمتر را بخواند كفايت مي كند .

( مساله 1383 ) كسي كه نماز قضا از همين روز يا روزهاي پيش دارد مي تواند قبل از خواندن نمازي كه قضا شده نماز ادائي را بخواند و لازم نيست نماز قضا را جلو بيندازد .

(مساله 1384 ) كسي كه ميداند يك نمازچهار ركعتي نخوانده و نمي داند نماز ظهر است يا عصر است يا عشاء اگر نماز چهار ركعتي بخواند به نيت قضاي نمازي كه نخوانده كافي است .

( مساله 1385 ) اگر از روزهاي گذشته نماز هاي قضا دارد و يك نماز يا بيشتر هم از همان روز از او قضا شده ، چنانچه براي قضاي تمام آنها وقت ندارد ، يا نمي خواهد همه را در آن روز بخواند ، مستحب است نماز قضاي آن روز بيش از نماز ادا بخواند اگر چه ترتيب بين قضاها را مي داند .

( مساله 1386 ) تا انسان زنده است اگر چه از خواندن نماز قضاهاي خود عاجز باشد ، ديگري نمي تواند نمازهاي او را قضا نمايد .

( مساله 1387 ) نماز قضا را با جماعت مي شود خواند چه نماز امام جماعت ادا باشد يا قضا و لازم نيست هر دو يك نماز را بخوانند مثلاً اگر نماز قضاي صبح را با نماز ظهر يا عصر امام بخواند اشكال ندارد .

( مساله 1388 ) مستحب است بچه مميز را يعني بچه اي كه خوب وبد را مي فهمد به نماز خواندن و عبادت هاي ديگر عادت دهند ، بلكه مستحب است او را به قضاي نماز هم وادار نمايند .





نماز قضاي پدر ومادر كه بر پسر بزرگتر واجب است

( مساله 1389 ) اگر پدر ومادر نماز و روزة خود را بجا نياورده باشند ، و چنانچه مي توانسته اند قضا كنند ، بر پسر بزرگتر واجب است كه بعد از مرگ آنها بجا آورد ، يا براي آنها اجير بگيرد . و نيز روزه اي كه در سفر نگرفته اند ، اگر چه نمي توانسته اند قضا كنند ، احتياط واجب آن است كه پسر بزرگتر قضا نمايد ، يا براي آنها اجير بگيرد . و قضاي نماز و روزه اي كه پدر و مادر از روي طغيان و تمرد بجا نياورده اند بر پسر بزرگتر واجب نيست اين حكم دربارة پدر ثابت است و نسبت به مادر نيز احتياط واجب آن است كه مراعات شود .

( مساله 1390 ) اگر پسر بزرگتر شك دارد كه پدر ومادر نماز و روزة قضا داشته اند يا نه ، چيزي بر او واجب نيست .

( مساله 1391 ) اگر پسر بزرگتر بداند كه پدر ومادرش نماز قضا داشته اند و شك كند كه بجا آورده اند يا نه ، بنابر احتياط واجب بايد قضا نمايد .

( مساله 1392 ) اگر معلوم نباشد كه پسر بزرگتر كدام است ، قضاي نماز روزة پدر ومادر بر هيچ كدام از پسرها واجب نيست . ولي احتياط مستحب آن است . كه نماز و روزة او را بين خودشان قسمت كنند ، يا براي نجام آن قرعه بزنند .

( مساله 1393 ) اگر ميت وصيت كرده باشد كه براي نماز و روزة او اجير بگيرند بعد از آنكه اجير ، نماز و روزة او را بطور صحيح بجا آورد ، بر پسر بزرگتر چيزي واجب نيست.

( مساله 1394 ) اگر پسر بزرگتر بخواهد نماز پدر يا مادر را بخواند ، بايد به تكليف خود عمل كند . مثلاً قضاي نماز ها را بايد ايستاده بخواند . هر چند پدر يا مادر قدرت ايستادن را نداشته اند .

( مساله 1395 ) كسي كه خودش نماز و روزة قضا دارد ، اگر نماز و روزة پدر و مادر هم بر او واجب شود ، هر كدام را اول بجا آورد صحيح است .

( مساله 1396 ) اگر پسر بزرگتر موقع مرگ پدر يا مادر نابالغ يا ديوانه باشد وقتي كه بالغ شد يا عاقل گرديد ، بايد نماز و روزة پدر را قضا نمايد . و چنانچه پيش از بالغ شدن يا عاقل شدن بميرد ، بر پسر دوم چيزي واجب نيست .

( مساله 1397 ) اگر پسر بزرگتر پيش از آنكه نماز و روزة پدر ومادر را قضا كند بميرد ، بر پسر دوم چيزي واجب نيست .


بازگشت