احكام جماعت


احكام جماعت

( مساله 1457 ) موقعي كه ماموم نيت مي كند ، بايد امام را معين نمايد ولي دانستن اسم او لازم نيست ، مثلاً اگر نيت كند اقتدا مي كنم به امام حاضر نمازش صحيح است .

( مساله 1459 ) اگر ماموم در ركعت اول ودوم نماز صبح و مغرب و عشا صداي حمد و سورة امام را بشنود ، اگر چه كلمات را تشخيص ندهد ، بايد حمد وسوره را نخواند و اگر صداي امام را نشنود مستحب است حمد وسوره بخواند ولي بايد آهسته بخواند وچنانچه

سهواً بلند بخواند اشكال ندارد .

(مساله 1460 ) اگر ماموم بعضي از كلمات حمد وسورة امام رابشنود ، احتياط واجب آن است حمد و سوره را نخواند .

( مساله 1461 ) اگر ماموم سهواً حمد و سوره بخواند ، يا خيال كند صضدائي را كه مي شنود صداي امام نيست و حمد و سوره بخواند و بعد بفهمد صداي امام بوده ، نمازش صحيح است .

( مساله 1462 ) اگر شك كند كه صداي امام را مي شنود يا نه ، يا صدائي بشنود و نداند صداي امام است يا صداي كس ديگر ، مي تواند حمد و سوره بخواند .

( مساله 1463 ) ماموم بايد در ركعت اول و دوم نماز ظهر و عصر حمد و سوره نخواند و مستحب است بجاي آن ذكر بگويد .

( مساله 1464 ) ماموم نبايد تكبيره الاحرام را پيش از امام بگويد بلكه احتياط واجب آن است كه تا تكبير امام تمام نشده تكبير نگويد .

( مساله 1465 ) اگر ماموم پيش از امام سهواً هم سلام دهد نمازش صحيح است .

( مساله 1466) اگر ماموم غير از تكبيره الاحرام و سلام چيزهاي ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد . ولي اگر آنها را بشنود ، يا بداند امام چه وقت مي گويد ، احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد .

( مساله 1467 ) ماموم بايد به غير از آنچه در نماز خوانده مي شود ، كارهاي ريگر ان مانند ركوع و سجود را با امام يا كمي بعد از امام بجا آورد . و اگر عمداً پيش از امام يا مدتي بعد از امام انجام دهد . معصيت كرده ولي نمازش صحيح است اما اگر در حال قرائت امام به ركوع رود ، نمازش باطل مي شود و نيز اگر در دو ركن پشت سر هم از امام جلو يا عقب بيافتد بنابر احتياط واجب بايد نماز را تمام بكند و دوباره بخواند اگر چه بعيد نيست نمازش صحيح باشد و فرادي شود .

( مساله 1468 ) اگر سهواً پيش از امام سر از ركوع بردارد ، چنانچه امام در ركوع باشد ، بايد به ركوع برگردد و با امام سربردارد و در اين صورت زياد شدن ركوع كه ركن است نماز را باطل نمي كند ولي اگر به ركوع برگردد و پيش از آنكه به ركوع برسد ، امام سربردارد نمازش باطل است .

(مساله 1469)اگر اشتباهاً سربردارد و ببيند امام در سجده است بايد به سجده برگردد و چنانچه در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد براي زياد شدن دوسجده كه ركن است نماز باطل نمي شود .

(مساله1470) كسي كه اشتباهاً پيش از امام سر از سجده برداشته هر گاه به سجده برگردد ، و هنوز به سجده نرسيده امام سر بردارد ، نمازش صحيح است ولي اگر در هر دو سجده اين اتفاق بيفتد ، نماز باطل است .

(مساله1471) اگر اشتباهاً سر از ركوع يا سجده بردارد و سهواً يا به خيال اينكه به امام نمي رسد ، به ركوع يا سجده نرود ، نمازش صحيح است .

(مساله 1472)اگر سر از سجده بردارد و ببيند امام در سجده است ، چنانچه به خيال اينكه سجدة اول امام است ، به قصد اينكه با امام سجده كند به سجده رود و بفهمد سجدة دوم امام بوده ، سجدة دوم او حساب مي شود و اگر به خيال اينكه سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اول امام بوده بايد به قصد اينكه يا امام سجده كند تمام كند و دوباره با امام به سجده رود و در هر دو صورت بهتر آن است كه نماز را به جماعت تمام كند و دوباره بخواند .

(مساله 1473)اگر سهواً پيش ار امام به ركوع رود و طور باشد كه اگر سر بردارد به مقداري از قرائت امام مي رسد ، چنانچه سر بردارد و با امام به ركوع رود وطوري باشد كه اگر برگرد د به چيزي از قرائت امام نمي رسد ، احتياط واجب آن است كه سر بردارد و با امام نماز را تمام كند و نمازش صحيح است و اگر سر برندارد تا امام برسد باز هم نمازش صحيح است .

(مساله1475)اگر پيش از امام به سجده رود ، احتياط واجب آن است كه سر بردارد و با امام به سجده رود و اگر برنداشت نمازش صحيح است .

(مساله 1476)اگر امام در ركعتي كه قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند ، يا در ركعتي كه تشهد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهد شود ماموم نبايد قنوت و تشهد را بخواند ولي نمي تواند پيش از امام به ركوع رود ، يا پيش از ايستادن امام بايستد بلكه بايد صبر كند تا قنوت و تشهد امام تمام شود و بقية نماز را با او بخواند .



بازگشت