نماز جماعت


نماز جماعت


(مساله 1398)حاضر نشدن به نماز جماعت از روي بي اعتنائي جايز نيست و سزاوارنيست كه انسان بدون عذر نماز جماعت را ترك كند .

(مساله1399)مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادي يعني تنها خوانده شود بهتر است . و نيز نماز جماعتي را كه مختصر بخوانند از نماز فرادي كه آن را طول بدهند بهتر مي باشد .

(مساله1400)وقتي كه جماعت برپا مي شود ، مستحب است كسي كه نمازش را فرادي خوانده دوباره با جماعت بخواند . و اگر بعد بفهمد كه نماز اولش باطل بوده ، نماز دوم او كافي است .

(مساله1401)اگر امام يا ماموم بخواهد نمازي را كه به جماعتخوانده دوباره با جماعت بخواند ، در صورتي كه جماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشد اشكال ندارد .

(مساله1402) كسي كه در نماز وسواس دارد و فقط در صورتي كه نماز جماعت بخواند ، از وسواس راحت مي شود ، بايد نماز را با جماعت بخواند .

(مساله 1403)اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند ، در صورتي كه ترك آن موجب اذيت و ناراحتي آنها شود نماز جماعت بر او واجب مي شود .

(مساله 1404)نمازهاي مستحبي را نمي شود به جماعت خواند ، مگر نماز استسقاء كه براي آمدن باران مي خوانند . و نمازي كه واجب بوده و به جهتي مستحب شده است مانند نماز عيد فطر و قربان كه در زمان امام واجب بوده و به واسطة غائب شدن ايشان مستحب مي باشد .

(مساله1405)موقعي كه امام جماعت نماز يوميه مي خواند ، هر كدام از نماز هاي يوميه را مي شود به او اقتدا كرد .

(مساله1406)اگر امام جماعت قضاي نماز يومية را مي خواند ، مي شود به او اقتدا كرد ولي اگر نمازش را احتياطاً قضا مي كند . يا قضاي نماز كس ديگر را مي خواند ، اگر چه براي آن پول نگرفته باشد ، اقتداي به او اشكال دارد مگر انسان بداند كه از آن كس كه براي او

قضا مي خواند نماز فوت شده كه در اين صورت اقتداي به او اشكال ندارد .

(مساله1407)اگر انسان نداند نمازي را كه امام مي خواند نماز واجب يوميه است يا نماز مستحب ، نمي تواند به ا و اقتدا كند .

( مساله1408)اگر امام در محراب باشد و كسي پشت سر او اقتدا نكرده باشد كساني كه دو طرف محراب ايستاده اند و به واسطة ديوار محراب امام را نمي بيند نمي توانند اقتدا كنند ، بلي اگر كسي پشت سر امام اقتدا كرده باشد اقتدا كردن كساني كه دو طرف او ايستاده اند و اتصال دارندو به واسطة ديوار محراب امام را نمي بينند اشكال ندارد .

(مساله1409)اگر به واسطة درازي صف اول ؤ كساني كه دو طرف صف ايستاده اند امام را نبينند مي توانند اقتدا كنند . و نيز اگر به واسطة درازي يكي از صفهاي ديگر كساني كه دو طرف آن ايستاده اند ، صف جلوي خود را نبينند مي توانند اقتدا نمايند .

(مساله 1410)اگر صفهاي جماعت تا درب مسجد برسد ، كسي كه مقابل درب پشت صف ايستاده نمازش صحيح است و نيز نماز كساني كه پشت سر او اقتدا مي كنند صحيح مي باشد ، و همچنين نماز كساني كه دو طرف او ايستاده اند و به او اتصال دارند صحيح است اگر چه صف جلو را نبينند .

(مساله1411)كسي كه پشت ستون ايستاده ، اگر از طرف راست يا چپ به واسطة ماموم ديگر به امام متصل نباشد ، نمي تواند اقتدا كند .

(مساله1412)جاي ايستادن امام بايد از جاي ماموم بلندتر نباشد ، ولي اگر مكان امام مقدار خيلي كمي بلندتر باشد اشكال ندارد . ونيز اگر زمين سراشيب باشد و امام در طرفي كه بلندتراست بايستد درصورتي كه سراشيبي آن زياد نباشد و طوري باشد كه به آن زمين مسطح بگويند مانعي ندارد .

(مساله 1413)اگر جاي ماموم بلندتر از جاي امام باشد در صورتي كه بلندي به مقدار متعارف زمان قديم باشد مثل آنكه امام در صحن مسجد و ماموم در پشت بام بايستد اشكال ندارد ولي اگر مثل ساختمانهاي چند طبقة اين زمان باشد ، جماعت اشكال دارد .

(مساله1414)اگر بين كساني كه در يك صف ايستاده اند بچه مميز يعني بچه اي كه خوب و بد را مي فهمد فاصله شود ، چنانچه ندانند نماز او باطل است مي توانند اقتدا كنند .

(مساله 1415)بععد از تكبير امام اگر صف جلو آمادة نماز و تكبير گفتن آنان نزديك باشد كسي كه در صف بعد ايستاده ، مي تواند تكبير بگويد . ولي احتياط مستحب آن است كه صبر كند تا تكبير صف جلو تمام شود .

(مساله 1416)اگر بداند نماز يك صف از صفهاي جلو باطل است ، در صفهاي بعد نمي تواند اقتدا كند ، ولي اگر نداند نماز آنان صحيح است يا نه ، مي تواند اقتدا نمايد .

(مساله1417)هر گاه بداند نماز امام باطل ا ست مثلاً بداند امام وضو ندارد ، اگر چه خود امام ماتفت نباشد ، نمي تواند به او اقتدا كند .

(مساله 1418) اگر ماموم بعد از نماز بفهمد كه امام عادل نبوده يا كافر بوده يا به جهتي نمازش باطل بوده ، مثلاً بي وضو نماز خوانده . نمازش صحيح است .

(مساله 1419)اگر در بين نماز شك كند كه اقتدا كرده يا نه ، چنانچه در حالي باشد كه وظيفة ماموم است مثلاً به حمد و سورة امام گوش مي دهد ، مي تواند نماز را به جماعت تمام كند و اگر مشغول كاري باشد كه هم وظيفة امام و هم وظيفة ماموم است مثلاً در

ركوع يا سجده باشد ، بايد نماز را به نيت فرداي تمام نمايد .

(مساله 1420)انساان در بين نماز جماعت مي تواند نيت فرادي كند .

(مساله1421)اگر ماموم به واسطة عذري بعد از حمد و سورة امم نيت فرداي كند لازم نيست حود و سوره را بخواند ، ولي اگر پيش از تمام شدن حمد و سوره نيت فرادي نمايد ، بايد مقداري را كه امام نخوانده بخواند .

(مساله 1422)اگر در بين نماز جماعت نيت فرادي نمايد ، بنابر احتياط واجب نبايد دوباره نيت جماعت كند همچنين اگر مردد شود كه نيت فرادي كند يا نه و بعد تصميم بگيرد نماز را با جماعت تمام كند ، نمازش خالي از اشكال نيست .

(مساله1423)اگر شك كند كه نيت فرادي كرده يا نه ، بايد بنا بگذارد كه نيت فرادي نكرده است .

(مساله 1424)اگر موقعي كه امام در ركوع است اقتدا كند و به ركوع امام برسد ، اگرچه ذكر امام تمام شده باشد ، نمازش بطور جماعت صحيح است و يك ركعت حساب مي شود . اما اگر به مقدار ركوع خم شود و به ركوع امام نرسد نمازش بطور فرادي صحيح مي

باشد و بايد آن را تمام نمايد .

(مساله1425)اگر موقعي كه امام در ركوع است اقتدا كند و به مقدار ركوع خم شود و شك كند كه به ركوع امام رسيده يا نه ، نمازش صحيح است و فرادي مي شود .

(مساله1426)اگر موقعي كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آنكه به اندازة ركوع خم شود، امام سر از ركوع بردارد ، مي تواند نيت فرادي كند يا صبر كند تا امام براي ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند . ولي اگر برخاستن امام بقدري

طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مي خواند بايد نيت فادي نمايد .

(مساله1427)اگر اول نماز يا بين حمد و سوره اقتدا كند و پيش از ان كه به ركوع رود ، امام سر از ركوع بردارد نماز او بطور جماعت صحيح است و بايد ركوع كند و خود را به امام برساند .

(مساله 1428)اگر موقعي برسد كه امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد ، بايد بعد از نيت و گفتن تكبيره الاحرام بنشيند و تشهد را باامام بخواند ولي سلام را نگويد و صبر كند تا امام سلام نماز را بدهد ، بعد بايستد وبدون آنكه دوباره نيت كند و تكبير بگويد ، حمد و سوره را بخواند و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند .

(مساله1429)ماموم نبايد جلوتر از امام بايستد و بنابر احتياط واجب قدري عفب تر از امام بايستد و چنانچه قد او بلند تر از امام باشد بنابر احتياط واجب بايد طوري بايستد كه در ركوع و سجود نيز جلوتر از امام نباشد .

(مساله1430)در نماز جماعت بايد بين ماموم و امام پرده و مانند آن كه پشت آن ديده نمي شود فاصله نباشد بلكه شيشه و مانند آن نيز نبايد فاصله باشد و همچنين است بين انسان و ماموم ديگري كه انسان به واسطة او به امام متصل شده است ، ولي اگر امام مرد

و ماموم زن باشد ، چنانچه بين آن زن و امام يا بين آن زن و ماموم ديگري كه مرد است و زن به واسطة او به امام متصل شده است پرده و مانند آن باشد اشكال ندارد .

(مساله1431)اگر بعد از شروع به نماز بين ماموم و امام ، يا بين ماموم و كسي كه ماموم به واسطة او متصل به امام است ، پرده يا چيز ديگري كه پشت آن را نمي توان ديد فاصله شود ، نمازش فرادي مي شود و صحيح است .

(مساله1432)اگر بين جاي سجدة ماموم و جاي ايستادن امام بقدر گشادي بين دو قدم فاصله باشد اشكال ندارد ، و نيز اگر بين انسان و مامومي كه جلوي او ايستاده و به وسيلة او به امام متصل است به همين فاصله باشد نمازش اشكال ندارد . و احتياط مستحب آن است كه جاي سجدة ماموم با جاي كسي كه جلوي او ايستاده ، هيچ فاصله نداشه باشد .

(مساله1433)اگر ماموم به واسطة كسي كه طرف راست يا چپ او اقتدا كرده به امام متصل باشد و از جلو به امام متصل نباشد ، چنانچه به اندازة گشادي بين دو قدم هم فاصله داشته باشد نمازش صحيح است .

(مساله 1434)اگر در نماز ، بين ماموم و امام يا بين ماموم و كسي كه ماموم به واسطة او به امام متصل است بيشتر از يك قدم بزرگ فاصله پيدا شود نمازش فرادي مي شود و صحيح است و قصد فرادي هم لازم نيست .

(مساله1435)اگر نماز همة كساني كه در صف جلو هستند تمام شود ، يا همه نيت فرادي نمايند ، اگر فاصله به اندازة يك قدم بزرگ نباشد نماز صف بعد بطور جماعت صحيح و اگر بيشتر از اين مقدار باشد فرادي مي شود و صحيح است .

(مساله1436)اگر در ركعت دوم اقتدا كند ، قنوت و تشهد را با امام مي خواند و احتياط آن است كه موقع خواندن تشهد انگشتان دست و سينة پا را به زمين بگذارد و زانوها رابلند كند ، و بايد بعد از تشهد با امام برخيزد و حمد و سوره را بخواند ، و اگر براي سوره وقت

ندارد ، حمد را تمام كند ودر ركوع يا سجده خود را به امام برساند ، يا نيت فرادي كند و نمازش صحيح است ولي اگر در سجده به امام برسد بهتر است كه احتياطاً نماز را دوباره بخواند .

(مساله1437)اگر موقعي كه امام در ركعت دوم نماز چهار ركعتي است اقتدا كند ، بايد در ركعت دوم نمازش كه ركعت سوم امام است بعد از دو سجده بنشيند و تشهد را به مقدار وا جب بخواند و برخيزد و چنانچه براي گفتن سه مرتبه تسبيحات وقت ندارد ، يك مرتبه

بگويد و در ركوع با سجده خود را به امام برساند .

(مساله 1438)اگر امام در كعت سوم يا چهارم باشد و ماموم بداند كه اگر اقتدا كند و حمد را بخواند به ركوع امام نمي رسد ، بنابر احتياط واجب بايد صبر كند تا امام به ركوع رود ، بعد اقتدا نمايد .

(مساله1439)اگر در ركعت سوم يا چهارم امام اقتدا كند ، بايد حمد و سوره را بخواند و اگر براي سوره وقت ندارد ، بايد حمد راتمام كند ودر ركوع ياسجده خود را به امام برساند ، ولي اگر در سجده به امام برسد بهتر است كه احتياطاً نماز را دوباره بخواند .

(مساله1440)كسي كه ميداند اگر سوره را بخواند در ركوع به امام نمي رسد ، بايد سوره را نخواند ولي اگر خواند نمازش صحيح است .

(مساله1441)كسي كه اطمينان دارد كه اگر سوره راشروع كند يا تمام نمايد به ركوع امام مي رسد ، احتياط واجب آن است كه سوره را شروع كند ، يا اگر شروع كرده تمام نمايد .

(مساله1442)كسي كه يقين دارد ، اگر سوره را بخواند به ركوع امام مي رسد ، چنانچه سوره راد بخواند و به ركوع نرسد نمازش صحيح است .

(مساله1443) اگر امام ايستاده باشد و ماموم نداند كه در كدام ركعت است مي تواند اقتدا كند ، ولي بايد حمد وسوره را به قصد قربت بخواند و اگر چه بعد بفهمد كه امام در ركعت اول يا دوم بوده ، نمازش صحيح است .

(مساله1444)اگر به خيال اينكه امام در كعت اول يا دوم است ، حمد و سوره نخواند و بعد از ركوع بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده ، نمازش صحيح است . ولي اگر پيش از ركوع بفهمد ، بايد حمد و سوره را بخواند و. اگر وقت ندارد ،فقط حمد را بخواند و در ركوع يا سجده خود را به امام برساند .

(مساله 1445)اگر به خيال اينكه امام در ركعت سوم يا چهارم است حمد و سوره بخواند و پيش از ركوع يا بعد از آن بفهمد كه در ركعت اول يا دوم بوده ، نمازش صحيح است .

(مساله 1446) اگر موقعي كه مشغول نماز مستحبي است جماعت بر پا شود ، چنانچه اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد ، مستحب است نماز را رها كند و مشغول نماز جماعت شود . بلكه اگر اطمينان نداشته باشد كه به نماز اول برسد مستحب است به همين دستور رفتار نمايد .

( مساله 1447 ) اگر موقعي كه مشغول نماز سه ركعتي يا چهار ركعتي است جماعت بر پا شود ، چنانچه به ركوع ركعت سو م نرفته و اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد . مستحب است به نيت نماز مستحبي نماز را دو ركعتي تمام كند و خود را به جماعت برساند .

( مساله 1448 ) اگر نماز امام تمام شود و ماموم مشغول تشهد يا سلام اول باشد ، لازم نيست نيت فرادي كند .

( مساله 1449 ) كسي كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتي امام تشهد ركعت آخر را مي تواند برخيزد و نماز را تمام كند و يا انگشتان دست و سينة پا را به زمين بگذارد و زانو ها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز بگويد و بعد برخيزد .


بازگشت