اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز

مسأله 1541 - بعد از مرگ انسان مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي به جا نياورده ، ديگري را اجير كنند ، يعني به او مزد دهند كه آنها را به جا آورد ، و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد ، صحيح است .

مسأله 1542 - انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي ، مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان ( عليهم السلام ) از طرف زندگان اجير شود ، به اين معني كه متعلق اجاره نيابت از آنان در انجام آن كار باشد ، چنان كه مي تواند همين نيابت را تبرعا انجام دهد ، و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد و ثواب آن را براي مردگان يا زندگان هديه نمايد .

مسأله 1543 - كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده ، بايد در مسائل نماز يا مجتهد باشد ، يا نماز را از روي تقليد صحيح انجام بدهد ، يا آن كه عمل به احتياط كند .

مسأله 1544 - اجير بايد موقع نيت ميت را معين نمايد ، و لازم نيست اسم او را بداند ، پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافيست .

مسأله 1545 - اجير بايد عمل را به قصد آنچه در ذمهء ميت است به جا آورد ، و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آن را براي او هديه كند ، كافي نيست .

مسأله 1546 - بايد كسي را اجير كنند كه بدانند يا حجت شرعيه داشته باشند - مثل اطمينان يا اخبار دو عادل يا شخص مورد وثوقي كه ظن بر خلاف قولش نباشد - كه عمل را انجام مي دهد .

مسأله 1547 - كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند ، اگر ثابت شود كه عمل را به جا نياورده ، يا باطل انجام داده ، بايد دوباره اجير بگيرند .

مسأله 1548 - هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه ، همين كه مورد اطمينان باشد و بگويد انجام داده ام ، يا بينه يا خبر ثقه اي كه ظن بر خلاف آن نباشد قائم شود بر اين كه انجام داده ، كفايت مي كند ، و اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه ، بنابر صحت آن بگذارد .

مسأله 1549 - كسي را كه عذري دارد - مثلا با تيمم يا نشسته نماز مي خواند - نمي شود براي نمازهاي ميت اجير كرد ، اگر چه نمازهاي ميت هم همان طور قضا شده باشد .

مسأله 1550 - مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود ، و در بلند و آهسته خواندن نماز بايد اجير به تكليف خود عمل نمايد .

مسأله 1551 - در قضاي نمازهاي ميت ترتيب واجب نيست ، هر چند احتياط مستحب رعايت ترتيب است ، مگر در نمازهايي كه اداي آنها ترتيب دارد ، مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يك روز .

مسأله 1552 - اگر با اجير شرط كنند كه عمل را به طور مخصوصي انجام دهد ، بايد همان طور به جا آورد ، مگر اين كه علم به فساد عمل داشته باشد كه در اين صورت نمي تواند بر آن عمل اجير شود ، و اگر با او شرط نكنند ، بايد در آن عمل به تكليف خود رفتار نمايد ، و احتياط مستحب آن است كه از وظيفهء خودش و ميت هر كدام كه به احتياط نزديكتر است به آن عمل كند ، مثلا اگر وظيفهء ميت گفتن سه مرتبه تسبيحات اربعه بوده و تكليف او يك مرتبه است ، سه مرتبه بگويد . مسأله 1553 - اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند ، بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است به جا آورد .

مسأله 1554 - اگر انسان چند نفر را براي قضاي نماز ميت اجير كند ، بنابر آنچه در مسألهء " 1551 " گذشت ، لازم نيست براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد .

مسأله 1555 - اگر كسي اجير شود كه مثلا در مدت يك سال نمازهاي ميت را بخواند ، و پيش از تمام شدن سال بميرد ، بايد براي نمازهايي كه مي دانند به جا نياورده ديگري را اجير نمايند ، و اگر احتمال مي دهند به جا نياورده ، بنابر احتياط واجب نيز اجير بگيرند .

مسأله 1556 - كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند ، اگر پيش از تمام كردن نمازها بميرد و اجرت همهء آنها را گرفته باشد ، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند ، اگر قادر بر عمل بوده اجاره صحيح ، و اجاره كننده مي تواند اجرة المثل باقي مانده را بگيرد ، يا آن كه اجاره را فسخ نموده واجرة المثل مقداري را كه به جا آورده كسر و مابقي را بگيرد ، و اگر قادر نبوده اجاره نسبت به ما بعد فوت اجير باطل است ، و مي تواند اجرة المسماي باقي مانده را گرفته ، يا آن كه اجاره ء مقدار گذشته را فسخ نموده واجرة المثل آن را بدهد ، و اگر شرط نكرده باشند كه خودش بخواند بايد ورثه اش از مال او كسي را اجير بگيرند ، و اما اگر مال نداشته باشد بر ورثهء او چيزي واجب نيست .

مسأله 1557 - اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد ، بعد از عمل به دستوري كه در مسألهء قبلي ذكر شد ، اگر چيزي از مال او زياد آمد ، در صورتي كه وصيت كرده باشد و اجرت نمازهاي او بيش از ثلث باشد و ورثه اجازه بدهند ، براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند ، و اگر اجازه ندهند ، ثلث آن را به مصرف نماز او برسانند .



بازگشت