نماز آيات


نماز آيات
- كه دستور آن خواهد آمد - به واسطه چهار چيز واجب مي شود :

( اول ) گرفتن خورشيد .

( دوم ) گرفتن ماه ، اگر چه مقدار كمي از آنها گرفته شود و كسي هم از آن نترسد .

( سوم ) زلزله ، اگر چه كسي هم نترسد .

( چهارم ) رعد و برق و بادهاي سياه و سرخ و مانند اينها از آيات آسماني ، در صورتي كه بيشتر مردم از آنها بترسند ، و اما در حوادث زميني - مانند فرو رفتن آب دريا و افتادن كوه كه موجب ترس اكثر مردم شود - احتياط مستحب خواندن نماز آيات است .

مسأله 1500 - اگر از چيزهايي كه نماز آيات براي آنها واجب است بيشتر از يكي اتفاق بيفتد ، انسان بايد براي هر يك از آنها يك نماز آيات بخواند ، مثلا اگر خورشيد بگيرد و زلزله هم بشود ، بايد يك نماز آيات براي گرفتن خورشيد ، و نماز ديگر هم براي زلزله بخواند .

مسأله 1501 - كسي كه قضاي چند نماز آيات بر او واجب است ، چه همهء آنها براي يك چيز واجب شده باشد - مثل آن كه سه مرتبه خورشيد گرفته و نماز آنها را نخوانده است - چه براي چند چيز باشد - مثل خورشيد گرفتن و ماه گرفتن - موقعي كه قضاي آنها را مي خواند ، لازم نيست معين كند كه براي كدام يك از آنهاست ، هر چند احتياط مستحب آن است كه معين نمايد اگر چه به تعيين اجمالي ، مثل آن كه نيت كند اول نماز آيات يا دوم نماز آياتي كه بر من واجب شده قضاي آن را به جا مي آورم .

مسأله 1502 - چيزهايي كه نماز آيات براي آنها واجب است ، در هر جايي اتفاق بيفتد ، فقط مردم همان جا بايد نماز آيات بخوانند ، و بر مردم جاهاي ديگر واجب نيست .

مسأله 1503 - وقت نماز آيات در كسوف و خسوف ، از زماني است كه خورشيد يا ماه شروع به گرفتن مي كند تا زماني كه تمام قرص باز نشده ، و احتياط مستحب آن است كه به قدري تأخير نيندازد كه شروع به باز شدن كند ، بلكه مستحب است هنگام شروع به گرفتن نماز را بخواند . مسأله 1504 - اگر خواندن نماز آيات را به قدري تأخير بيندازد كه آفتاب يا ماه شروع به باز شدن كند ادا است ، ولي اگر بعد از باز شدن تمام آن نماز بخواند قضا است .

مسأله 1505 - اگر مدت گرفتن خورشيد يا ماه به اندازه ء خواندن يك ركعت نماز يا كمتر باشد ، نماز آيات واجب و ادا است ، و همچنين است اگر مدت گرفتن آنها بيشتر باشد ولي انسان نماز را نخواند تا به اندازه ء خواندن يك ركعت يا كمتر از آن به آخر وقت مانده باشد .

مسأله 1506 - موقعي كه زلزله ورعد و برق و مانند اينها اتفاق مي افتد - چنانچه گذشت - بايد نماز آيات بخواند ، و بايد به اندازه اي كه عرفا تأخير گفته مي شود نماز را عقب نيندازد ، و در صورت تأخير نماز را به جا آورد و بنابر احتياط واجب نيت ادا و قضا نكند .

مسأله 1507 - اگر گرفتن خورشيد يا ماه را نداند و بعد از باز شدن خورشيد يا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده ، بايد قضاي نماز آيات را بخواند ، ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده ، قضا بر او واجب نيست .

مسأله 1508 - اگر عده اي بگويند خورشيد يا ماه گرفته است ، چنانچه انسان از گفتهء آنان يقين يا اطمينان پيدا نكند ، و در آن اشخاص شخصي كه گفتهء او شرعا معتبر است نباشد ، و نماز آيات نخواند و بعد معلوم شود راست گفته اند ، در صورتي كه تمام خورشيد يا ماه گرفته باشد ، نماز آيات را بخواند ، ولي اگر مقداري از آن گرفته باشد خواندن نماز آيات بر او واجب نيست ، و همچنين است اگر دو نفر كه عادل بودن آنان معلوم نيست ، يا شخصي كه ثقه بودن او معلوم نيست بگويند خورشيد يا ماه گرفته ، بعد معلوم شود كه آن دو عادل بوده اند و يا آن شخص ثقه اي بوده كه ظن بر خلاف قول او نبوده است .

مسأله 1509 - اگر انسان از گفتهء كساني كه از روي قاعده ء علمي از گرفتن خورشيد و ماه خبر مي دهند ، اطمينان پيدا كند كه خورشيد يا ماه گرفته ، بايد نماز آيات را بخواند ، و نيز اگر بگويند فلان وقت خورشيد يا ماه مي گيرد و فلان مقدار طول مي كشد ، و انسان از گفتهء آنان اطمينان پيدا كند ، بايد به اطمينان خودش عمل نمايد .

مسأله 1510 - اگر بفهمد نماز آياتي كه خوانده باطل بوده ، واجب است دوباره بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد .

مسأله 1511 - اگر در وقت نماز يوميه نماز آيات هم بر انسان واجب شود ، چنانچه براي هر دو نماز وقت دارد هر كدام را اول بخواند اشكال ندارد ، و اگر وقت يكي از آن دو تنگ باشد ، اول آن را بخواند ، و اگر وقت هر دو تنگ باشد بايد اول نماز يوميه را بخواند .

مسأله 1512 - اگر در بين نماز يوميه بفهمد كه وقت نماز آيات تنگ است ، چنانچه وقت نماز يوميه هم تنگ باشد ، بايد آن را تمام كند ، بعد نماز آيات را بخواند ، و اگر وقت نماز يوميه تنگ نباشد آن را قطع كند ، و اول نماز آيات و بعد نماز يوميه را به جا آورد .

مسأله 1513 - اگر در بين نماز آيات بفهمد كه وقت نماز يوميه تنگ است ، بايد نماز آيات را رها كند و مشغول نماز يوميه شود ، و بعد از آن كه نماز را تمام كرد پيش از انجام كاري كه نماز را باطل مي كند ، بقيهء نماز آيات را از همان جا كه رها كرده بخواند .

مسأله 1514 - اگر در حال حيض يا نفاس زن ، خورشيد يا ماه بگيرد ، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد ، ولي در غير موقت مانند زلزله ورعد و برق بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز را بدون نيت ادا و قضا به جا آورد .


بازگشت