مواردي كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد


مواردي كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد

مسأله 854 - در سه صورت كه تفصيل آنها خواهد آمد ، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است .

( اول ) آن كه به واسطهء زخم يا جراحت يا دملي كه در بدن اوست ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد .

( دوم ) آن كه بدن يا لباس او به مقدار كمتر از درهم به خون آلوده باشد ، و اندازه ء درهم - از جهت عفو خون كمتر از آن در نماز - تقريبا به مقدار بند سرانگشت سبابه ( شهادت ) مي باشد .

( سوم ) آن كه ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند . و در يك صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است ، و آن صورت اين است كه متنجس از لباسهاي كوچك باشد مانند جوراب و عرقچين . و احكام اين چهار صورت به تفصيل در مسائل بعد مي آيد .

مسأله 855 - اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت يا دمل باشد ، چنانچه طوري است كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس براي نوع مردم مشقت داشته باشد ، تا وقتي كه زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است ، مي تواند با آن خون نماز بخواند ، و همچنين است اگر چركي كه با خون بيرون آمده يا دوايي كه روي زخم گذاشته اند و نجس شده در بدن يا لباس او باشد .

مسأله 856 - اگر خون بريدگي و زخمي كه به زودي خوب مي شود و شستن آن براي نوع مردم آسان است در بدن يا لباس نمازگزار باشد و كمتر از درهم نباشد و با آن نماز بخواند ، نماز او باطل است .

مسأله 857 - اگر جايي از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود ، جايز نيست با آن نماز بخواند ، ولي اگر مقداري از بدن يا لباس كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مي شود ، به رطوبت آن نجس شود ، نماز خواندن با آن مانعي ندارد .

مسأله 858 - اگر از بواسيري كه دانه هاي آن بيرون نباشد يا زخمي كه توي دهان و بيني و مانند اينها است خوني به بدن يا لباس برسد ، ظاهر اين است كه مي تواند با آن نماز بخواند ، و اما خون بواسيري كه دانه هاي آن بيرون است بدون اشكال نماز خواندن با آن جايز است .

مسأله 859 - كسي كه بدنش زخم است ، اگر در بدن يا لباس خود خوني ببيند كه به مقدار درهم يا بيشتر از آن است و نداند از زخم است يا خون ديگر ، جايز نيست با آن نماز بخواند .

مسأله 860 - اگر چند زخم در بدن باشد و به طوري نزديك هم باشند كه يك زخم حساب شود ، تا وقتي همه خوب نشده اند نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد ، ولي اگر به قدري از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم حساب شود ، هر كدام كه خوب شد بايد براي نماز بدن و لباس را از خون آن در صورتي كه از يك درهم كمتر نباشد آب بكشد .

مسأله 861 - اگر سر سوزني خون حيض يا سگ يا خوك يا كافر غير كتابي يا مردار يا حيوان حرام گوشت در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است ، و بنابر احتياط واجب خون نفاس و استحاضه نيز چنين است ، ولي خونهاي ديگر مثل خون بدن انساني كه نجس العين نيست ، يا خون حيوان حلال گوشت ، اگر چه در چند جاي بدن و لباس باشد ، در صورتي كه روي هم كمتر از درهم باشد ، نماز خواندن با آن اشكال ندارد .

مسأله 862 - خوني كه به لباس بي آستر بريزد و به پشت آن برسد ، يك خون حساب مي شود ، ولي اگر پشت آن جدا خوني شود ، بايد هر كدام را يك خون جداگانه حساب كند ، پس اگر خوني كه پشت و روي لباس است روي هم از يك درهم كمتر باشد ، نماز با آن صحيح ، و اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد نماز با آن باطل است

مسأله 863 - اگر خون روي لباسي كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد ، يا به آستر بريزد و روي لباس خوني شود ، بايد هر كدام را جدا حساب نمود ، پس اگر خون روي لباس و آستر كمتر از درهم باشد نماز با آن صحيح ، و اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد نماز با آن باطل است .

مسأله 864 - اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتي به آن برسد كه اطراف را آلوده كند ، نماز با آن باطل است ، اگر چه خون و رطوبتي كه به آن رسيده به اندازه ء درهم نباشد ، ولي اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نكند ، نماز خواندن با آن اشكال ندارد .

مسأله 865 - اگر بدن يا لباس خوني نشود ولي به واسطهء رسيدن با رطوبت به خون نجس شود ، اگر چه مقداري كه نجس شده كمتر از درهم باشد ، نمي شود با آن نماز خواند .

مسأله 866 - اگر خوني كه در بدن يا لباس است كمتر از درهم باشد و نجاست ديگري به آن برسد - مثلا يك قطره بول روي آن بريزد - در صورتي كه به بدن يا لباس برسد ، نماز خواندن با آن جايز نيست .

مسأله 867 - اگر لباسهاي كوچك نمازگزار ، مثل عرقچين و جوراب كه نمي شود با آنها عورت را پوشانيد نجس باشد ، چنانچه ساير موانع لباس نمازگزار در آن نباشد - مثل اين كه از مردار يا نجس العين يا حيوان حرام گوشت باشد - نماز با آن صحيح است ، و نيز اگر با انگشتري نجس نماز بخواند اشكال ندارد .

مسأله 868 - چيز نجس مانند دستمال و كليد و چاقوي نجس جايز است همراه نمازگزار باشد . مسأله 869 - اگر مي داند خوني كه در بدن يا لباس اوست كمتر از درهم است ، ولي احتمال مي دهد كه از خونهايي باشد كه مورد عفو نيست ، جايز است كه با آن خون نماز بخواند و شستن براي نماز لازم نيست .

مسأله 870 - اگر خوني كه در لباس يا بدن است كمتر از درهم باشد ، و نداند كه از خونهايي است كه مورد عفو نيست و نماز بخواند و بعد معلوم شود كه از آنها بوده ، اعاده ء نماز لازم نيست ، و همچنين است اگر اعتقاد نمايد كه كمتر از درهم است و نماز بخواند و بعد معلوم شود كه به مقدار درهم يا بيشتر بوده ، در اين صورت نيز اعاده لازم نيست .


بازگشت