شرط دوم


شرط دوم

مسأله 821 - لباس نمازگزار كه به آن ستر عورت مي شود بايد مباح باشد ، و كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است ، يا اين كه در ياد گرفتن حرمت پوشيدن لباس غصبي كوتاهي كرده ، اگر عمدا به آن عورت خود را بپوشاند و نماز بخواند ، نمازش باطل است ، ولي چيزهايي كه به تنهايي عورت را نمي پوشاند و همچنين چيزهايي كه فعلا نمازگزار آنها را نپوشيده ، مانند دستمال بزرگ ، يا لنگي كه در جيب گذاشته شده - اگر چه بشود عورت را با آنها پوشانيد - و همچنين چيزهايي كه نمازگزار آنها را پوشيده ولي به آنها ستر عورت نكرده ، در تمام اين صور غصبي بودن آنها موجب بطلان نماز نمي شود ، هر چند از جهت صحت نماز احتياط در ترك است .

مسأله 822 - كسي كه مي داند پوشيدن لباس غصبي حرام است ، ولي نمي داند ستر عورت با آن نماز را باطل مي كند ، اگر عمدا با آن در حال نماز عورت خود را بپوشاند ، نمازش باطل است .

مسأله 823 - اگر نداند كه لباس او غصبي است و با آن ستر عورت كند و نماز بخواند ، نمازش صحيح است ، و همچنين در صورتي كه فراموش كند و خود غاصب نباشد ، و اما اگر غاصب فراموش كند كه غصب كرده و با لباس غصبي ستر عورت كند و نماز بخواند ، در صورتي كه از غصب توبه نكرده باشد نماز او باطل است ، و اگر توبه كرده باشد بطلان نماز محل اشكال است . مسأله 824 - اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبي است و در بين نماز بفهمد ، چنانچه چيز ديگري عورت او را پوشانده است و مي تواند فورا يا بدون اين كه موالات - يعني پي در پي بودن نماز - به هم بخورد لباس غصبي را بيرون آورد ، بايد آن را بيرون آورد ، و اگر چيز ديگري عورت او را نپوشانده ، يا نمي تواند لباس غصبي را فورا بيرون آورد ، يا اگر بيرون آورد پي در پي بودن نماز به هم مي خورد ، در صورتي كه به مقدار يك ركعت هم وقت داشته باشد بايد نماز را بشكند ، و با لباس غير غصبي نماز بخواند ، و اگر به اين مقدار هم وقت ندارد ، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان - كه در مسألهء " 803 " گذشت - نماز را تمام نمايد .

مسأله 825 - اگر كسي براي حفظ جانش با لباس غصبي هر چند ساتر عورت باشد ، نماز بخواند ، يا مثلا براي اين كه دزد لباس غصبي را نبرد با آن نماز بخواند ، نمازش صحيح است .

مسأله 826 - اگر با عين پولي كه خمس آن را نداده لباس بخرد ، حكم نماز خواندن در آن لباس حكم نماز خواندن در لباس غصبي است .



بازگشت