چيزهايي كه بايد براي آنها طهارت از حدث داشت


چيزهايي كه بايد براي آنها طهارت از حدث داشت
مسأله 322 - براي شش چيز بايد وضو گرفت :
( اول ) براي نمازهاي واجب غير از نماز ميت ، و براي نمازهاي مستحب وضو شرط صحت است .
( دوم ) براي سجده و تشهد فراموش شده و دو سجده ء سهوي كه براي تشهد فراموش شده بجا مي آورد ، و اگر بين آنها و نماز حدثي از او سر زده - مثلا بول كرده باشد - بنابر احتياط واجب نماز را اعاده كند ، ولي براي سجده ء سهو در غير موردي كه ذكر شد واجب نيست وضو بگيرد .
( سوم ) براي طواف واجب در حج يا عمره .
( چهارم ) اگر نذر يا عهد كرده يا قسم خورده باشد كه وضو بگيرد .
( پنجم ) اگر نذر كرده باشد كه جايي از بدن خود را به خط قرآن برساند ، در صورتي كه آن نذر صحيح باشد ، مانند بوسيدن قرآن .
( ششم ) براي آب كشيدن قرآني كه نجس شده ، يا براي بيرون آوردن آن از محلي كه بودن قرآن در آن محل موجب هتك است ، در صورتي كه مجبور باشد دست يا جاي ديگر بدن خود را به خط قرآن برساند ، ولي چنانچه معطل شدن به مقدار وضو بي احترامي به قرآن باشد ، بايد بدون اين كه وضو بگيرد قرآن را از آن محل بيرون آورد ، يا اگر نجس شده آب بكشد .
مسأله 323 - مس نمودن خط قرآن - يعني رساندن جايي از بدن به خط قرآن - براي كسي كه وضو ندارد حرام است ، و رساندن موي بدن به قرآن مانعي ندارد در صورتي كه از توابع بشره شمرده نشود ، و اگر قرآن را به زبان فارسي يا به زبان ديگري ترجمه كنند مس آن در غير اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال اشكال ندارد .
مسأله 324 - جلوگيري بچه و ديوانه از مس خط قرآن واجب نيست ، ولي اگر مس نمودن آنان بي احترامي به قرآن باشد بايد از آن جلوگيري كنند .
مسأله 325 - كسي كه وضو ندارد - بنابر احتياط واجب - نبايد اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال را به هر زباني كه نوشته شده باشد مس نمايد ، و احتياط مستحب آن است كه اسماء مباركهء چهارده معصوم ( عليهم السلام ) را هم بدون وضو مس ننمايد .
مسأله 326 - اگر پيش از وقت نماز به قصد اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد يا غسل كند ، صحيح است ، و اگر نزديك وقت نماز هم به قصد مهيا بودن براي نماز وضو بگيرد اشكال ندارد ، بلكه مستحب است .
مسأله 327 - كسي كه يقين يا حجت شرعيه دارد كه وقت داخل شده ، اگر نيت وضوي واجب كند و قصدش مقيد به وجوب نباشد و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده ، وضوي او صحيح است .
مسأله 328 - مستحب است انسان براي اموري كه وضو هر چند شرط صحت آنها نيست ولي در كمال آنها معتبر است وضو بگيرد ، مانند مناسك حج به غير از طواف واجب و نماز طواف - كه وضو در آن دو شرط صحت است - و همچنين براي نماز ميت و ادخال ميت در قبر و رفتن به مسجد و براي خواندن قرآن و نوشتن آن و براي خوابيدن ، و نيز مستحب است كسي كه وضو دارد دوباره وضو بگيرد . و هرگاه براي يكي از اين كارها وضو بگيرد مي تواند هر كاري را كه بايد با وضو انجام داد به جا آورد ، مثلا مي تواند با آن وضو نماز بخواند يا طواف واجب انجام دهد .

بازگشت