كثير الشك ( كسي كه زياد شك مي كند


كثير الشك ( كسي كه زياد شك مي كند

1193 - كـثير الشك كسي است كه زياد شك مي كند به اين معني كه بيش از كساني كه مانند او هستند از جـهت بودن يا نبودن اسباب اغتشاش حواس شك كند پس كسي كه موجب اغتشاش حواس ندارد و در هر سه نماز لا اقل يك مرتبه شك كند , چنين شخصي به شك خود اعتنا نكند.
1194 - كـثـيـر الشك اگر در بجا آوردن چيزي از اجزاء نماز شك كند بايد بنا بگذارد كه آن را بجا آورده , مـثـلا اگر شك كند كه ركوع كرده يا نه , بايد بنا بگذارد كه ركوع كرده است و اگر در بجا آوردن چيزي شك كند كه نماز را باطل مي كند , مثل اينكه شك كند كه نماز صبح را دو ركعت خوانده يا سه ركعت بنا را بر صحت مي گذارد.
1195 - كـسي كه در يك چيز نماز زياد شك مي كند به طوري كه زيادي شك از مختصات آن چيز حساب شود , چنانچه در چيزهاي ديگر نماز شك كند , بايد به دستور آن عمل نمايد , مثلا كسي كه زيادي شك او در ايـن است كه سجده كرده يا نه , اگر در بجا آوردن ركوع شك كند بايد به دستور آن رفتار نمايد , يعني اگر به سجده نرفته ركوع را بجا آورد و اگر به سجده رفته اعتنا نكند.
1196 - كـسـي كه در نماز مخصوصي مثلا در نماز ظهر زياد شك مي كند , اگر در نماز ديگر مثلا در نماز عصر شك كند , بايد به دستور شك رفتار نمايد.
1197 - كـسـي كـه فقط وقتي كه در جاي مخصوصي نماز مي خواند , زياد شك مي كند , اگر در غير آنجا نماز بخواند و شكي براي او پيش آيد , بايد به دستور شك عمل نمايد.
1198 - اگـر انـسـان شك كند كه كثير الشك شده يا نه , بايد به دستور شك عمل نمايد , و كثير الشك تا وقتي يقين نكند كه به حال معمولي مردم برگشته بايد به شك خود اعتنا نكند.
1199 - كسي كه زياد شك مي كند , اگر شك كند ركني را جا آورده يا نه , و اعتنا نكند بعد يادش بيايد كه آن را بـجـا نـيـاورده , چـنانچه مشغول ركن بعد نشده , بايد آن را بجا آورد , و اگر مشغول ركن بعد شده نمازش بنابر احتياط باطل است , مثلا اگر شك كند ركوع كرده يا نه , و اعتنا نكند , چنانچه پيش از سجده دوم يادش بيايد كه ركوع نكرده است , بايد برگردد و ركوع كند و اگر در سجده دوم يادش بيايد , نمازش بنابر احتياط باطل است .
1200 - كسي كه زياد شك مي كند اگر شك كند چيزي را كه ركن نيست بجا آورده يا نه و اعتنا نكند و بعد يادش بيايد كه آن را بجا نياورده چنانچه از محل بجا آوردن آن نگذشته , بايد آن را بجا آورد و اگر از محل آن گـذشته نمازش صحيح است , مثلا اگر شك كند كه حمد خوانده يا نه و اعتنا نكند چنانچه در قنوت يادش بيايد كه حمد نخوانده بايد بخواند , و اگر در ركوع يادش بيايد , نمازش صحيح است .


بازگشت