اجير گرفتن براي نماز


اجير گرفتن براي نماز
مسأله 1615 ـ بعد از مرگ انسان، مي شود براي نماز و عبادتهاي ديگر او كه در زندگي بجا نياورده ديگري را اجير كنند يعني باو مزد دهند كه آنها را بجا آورد. و اگر كسي بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحيح است.
مسأله 1616 ـ انسان مي تواند براي بعضي از كارهاي مستحبي مثل زيارت قبر پيغمبر و امامان(عليهم السلام)، از طرف زندگان اجير شود، و نيز مي تواند كار مستحبي را انجام دهد و ثواب آنر براي مردگان يا زندگان هديه نمايد.
مسأله 1617 ـ كسي كه براي نماز قضاي ميت اجير شده، بايد يا مجتهد باشد يا مسائل نماز را از روي تقليد صحيح بداند يا عمل به احتياط كند.
مسأله 1618 ـ اجير بايد موقع نيت، ميت را معين نمايد، و لازم نيست اسم او را بداند. پس اگر نيت كند از طرف كسي نماز مي خوانم كه براي او اجير شده ام كافي است
مسأله 1619 ـ اجير بايد خود را به جاي ميت فرض كند و عبادتهاي او را به نيابت از او قضا نمايد و اگر عملي را انجام دهد و ثواب آنرا براي او هديه كند كافي نيست.
مسأله 1620 ـ بايد كسي را اجير كنند كه اطمينان داشته باشند نماز را بطور صحيح مي خواند ولي بعد از خواندن نماز اگر شك كند صحيح خوانده يا نه، اشكال ندارد.
مسأله 1621 ـ كسي كه ديگري را براي نمازهاي ميت اجير كرده اگر بفهمد كه عمل را بجا نياورده، يا باطل انجام داده، بايد دوباره اجير بگيرد.
مسأله 1622 ـ هرگاه شك كند كه اجير عمل را انجام داده يا نه اگر چه بگويد انجام داده ام، بايد دوباره اجير بگيرد. ولي اگر شك كند كه عمل او صحيح بوده يا نه، گرفتن اجير لازم نيست.
مسأله 1623 ـ كسي كه عذري دارد، مثلاً با تيمم يا نشسته نماز مي خواند،
[263]
نمي شود براي نمازهاي ميت او را اجير كرد، اگر چه از ميت به همين نحو قضا شده باشد.
مسأله 1624 ـ مرد براي زن و زن براي مرد مي تواند اجير شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز بايد به تكليف خود عمل نمايد.
مسأله 1625 ـ قضاي نمازهاي ميت در صورتي كه ترتيب آنها را بدانند بايد بترتيب خوانده شود و اگر ترتيب آنها را ندانند رعايت ترتيب لازم نيست، ولي در مورد نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشاء از يك روز، رعايت ترتيب لازم است.
مسأله 1626 ـ اگر با اجير شرط نكنند كه نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند بايد مقداري از مستحبات نماز را كه معمول است بجا آورد.
مسأله 1627 ـ اگر انسان چند نفر را براي نماز قضاي ميت اجير كند، در صورتي كه ترتيب قضا شدن نماز ميت را مي داند بايد براي هر كدام آنها وقتي را معين نمايد، مثلاً اگر با يكي از آنها قرار گذاشت كه از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند، با ديگري قرار بگذارد كه از ظهر تا شب بخواند. و نيز بايد نمازي را كه در هر دفعه شروع مي كند، معين نمايد مثلاً قرار بگذارد، اول نماز صبح را بخواند يا ظهر يا عصر، و همچنين بايد با آنها قرار بگذارد كه در هر دفعه نماز يك شبانه روز را از سر شروع نمايند.
مسأله 1628 ـ اگر كسي اجير شود كه مثلاًدر مدت يكسال نمازهاي ميت را بخواند و پيش از تمام شدن سال بميرد، بنابراحتياط واجب بايد براي نمازهائي كه مي دانند يا احتمال مي دهند بجا نياورده، ديگري را اجير نمايند.
مسأله 1629 ـ كسي را كه براي نمازهاي ميت اجير كرده اند، اگر پيش از تمام كردن نماز بميرد و اجرت همه آنها را گرفته باشد، چنانچه شرط كرده باشند كه تمام نمازها را خودش بخواند، بايد اجرت مقداري را كه نخوانده از مال او به ولي ميت بدهند، مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده، بايد نصف پولي را كه گرفته از مال او به ولي ميت بدهند، و اگر شرط نكرده باشند، بايد ورثه اش از مال او اجير بگيرند، اما اگر مال نداشته باشد بر ورثه او چيزي واجب نيست، ولي بهتر است دين ميت را ادا كنند.
مسأله 1630 ـ اگر اجير پيش از تمام كردن نمازهاي ميت بميرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد، بايد از مال او براي نمازهائي كه اجير بوده ديگري را اجير نمايند و اگر چيزي زياد آمد، در صورتي كه وصيت كرده باشد و ورثه اجازه بدهند براي تمام نمازهاي او اجير بگيرند، و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش
[264]
برسانند.
[265]

بازگشت